MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
Texto Completo: | https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898 |
Resumo: | This article presents results of a master's research that focused on management in Early Childhood Education. The specificity of the management in this stage of Basic Education and the importance of the directors of daycare centers and preschools in the establishment of a quality Early Childhood Education have been pointed out in recent studies, as well as research gaps in this area (KRAMER, 2011). The study reported here, of a qualitative nature (ANDRÉ, 2013), aimed to identify, from the point of view of the subjects, the knowledge necessary for their performance in the management of preschools and the contributions and limitations of their initial and continuing training courses for acting as a school principal who serves children aged 4 to 5 years. Seven preschool principals from a municipality in the northwest of São Paulo were interviewed. Results point to the need for training policies for these professionals that focus on the specificity of management in the institutions that serve young children. |
id |
UNIFESP-3_236f7e16d587404fdb0c47bf07cbd328 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10898 |
network_acronym_str |
UNIFESP-3 |
network_name_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository_id_str |
|
spelling |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formaçãoGestión en educación de la primera infancia: directores de preescolar, su conocimiento y su entrenamiento: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formaçãoGestão na educação infantil : Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formaçãoEducação InfantilPré-escolaFormação de GestoresEarly Childhood EducationPreschoolManager TrainingThis article presents results of a master's research that focused on management in Early Childhood Education. The specificity of the management in this stage of Basic Education and the importance of the directors of daycare centers and preschools in the establishment of a quality Early Childhood Education have been pointed out in recent studies, as well as research gaps in this area (KRAMER, 2011). The study reported here, of a qualitative nature (ANDRÉ, 2013), aimed to identify, from the point of view of the subjects, the knowledge necessary for their performance in the management of preschools and the contributions and limitations of their initial and continuing training courses for acting as a school principal who serves children aged 4 to 5 years. Seven preschool principals from a municipality in the northwest of São Paulo were interviewed. Results point to the need for training policies for these professionals that focus on the specificity of management in the institutions that serve young children.Este artículo presenta los resultados de una investigación de maestría que se centró en la gestión de la educación de la primera infancia. La especificidad de la gestión en esta etapa de la Educación Básica y la importancia de los directores de guarderías y preescolares en el establecimiento de una Educación Infantil de calidad se han señalado en estudios recientes, así como las brechas de investigación en esta área (KRAMER, 2011). El estudio presentado aquí, de carácter cualitativo (ANDRÉ, 2013), tenía como objetivo identificar, desde el punto de vista de los sujetos, el conocimiento necesario para su desempeño en la gestión de los centros preescolares y las contribuciones y limitaciones de su formación inicial y continua. cursos para actuar como director de una escuela que atiende a niños de 4 a 5 años. Se entrevistó a siete directores de preescolar de un municipio en el noroeste de São Paulo. Los resultados apuntan a la necesidad de políticas de capacitación para estos profesionales que se centren en la especificidad de la gestión en las instituciones que atienden a los niños pequeños.Neste artigo são apresentados resultados de pesquisa de mestrado que focalizou a gestão na Educação Infantil, mais especificamente na pré-escola, a partir da investigação dos saberes de diretoras de escola sobre sua profissão. A especificidade da gestão nessa etapa da Educação Básica e a importância dos diretores de creches e pré-escolas no estabelecimento de uma Educação Infantil de qualidade vêm sendo apontadas em estudos recentes, assim como lacunas nas pesquisas nessa área (KRAMER, 2011; FERNANDES; CAMPOS, 2015; CAMPOS et al., 2012). O estudo aqui relatado, de natureza qualitativa (ANDRÉ, 2013), teve como objetivo identificar, do ponto de vista dos sujeitos, saberes necessários para sua atuação na gestão de pré-escolas, além de contribuições e limitações de seus cursos de formação inicial e continuada para a atuação como diretora de escola que atende crianças de quatro a cinco anos. Foram entrevistadas sete diretoras de pré-escolas de um município de médio porte do noroeste paulista. Resultados apontam para a necessidade de políticas de formação dessas profissionais que focalizem a especificidade da gestão nas instituições que atendem crianças pequenas.Universidade Federal de São Paulo2021-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/1089810.34024/olhares.2021.v9.10898Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 9 n. 2 (2021): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 197-2162317-7853reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo)instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESPporhttps://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898/8654Copyright (c) 2021 Renata Boiatti Migliorança Galisteu, Maévi Anabel Nonohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGalisteu, Renata Boiatti MigliorançaNono, Maévi Anabel2021-11-25T16:00:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10898Revistahttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/indexPUBhttp://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/oai||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com2317-78532317-7853opendoar:2021-11-25T16:00:44Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação Gestión en educación de la primera infancia: directores de preescolar, su conocimiento y su entrenamiento: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação Gestão na educação infantil : Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação |
title |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação |
spellingShingle |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação Galisteu, Renata Boiatti Migliorança Educação Infantil Pré-escola Formação de Gestores Early Childhood Education Preschool Manager Training |
title_short |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação |
title_full |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação |
title_fullStr |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação |
title_full_unstemmed |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação |
title_sort |
MANAGEMENT IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: preschool principals, their knowledge and their training: Diretoras de pré-escolas, seus saberes e sua formação |
author |
Galisteu, Renata Boiatti Migliorança |
author_facet |
Galisteu, Renata Boiatti Migliorança Nono, Maévi Anabel |
author_role |
author |
author2 |
Nono, Maévi Anabel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Galisteu, Renata Boiatti Migliorança Nono, Maévi Anabel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Infantil Pré-escola Formação de Gestores Early Childhood Education Preschool Manager Training |
topic |
Educação Infantil Pré-escola Formação de Gestores Early Childhood Education Preschool Manager Training |
description |
This article presents results of a master's research that focused on management in Early Childhood Education. The specificity of the management in this stage of Basic Education and the importance of the directors of daycare centers and preschools in the establishment of a quality Early Childhood Education have been pointed out in recent studies, as well as research gaps in this area (KRAMER, 2011). The study reported here, of a qualitative nature (ANDRÉ, 2013), aimed to identify, from the point of view of the subjects, the knowledge necessary for their performance in the management of preschools and the contributions and limitations of their initial and continuing training courses for acting as a school principal who serves children aged 4 to 5 years. Seven preschool principals from a municipality in the northwest of São Paulo were interviewed. Results point to the need for training policies for these professionals that focus on the specificity of management in the institutions that serve young children. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898 10.34024/olhares.2021.v9.10898 |
url |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898 |
identifier_str_mv |
10.34024/olhares.2021.v9.10898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10898/8654 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Renata Boiatti Migliorança Galisteu, Maévi Anabel Nono https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Renata Boiatti Migliorança Galisteu, Maévi Anabel Nono https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 9 n. 2 (2021): Revista Olhares - REVISTA DO DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO - UNIFESP; 197-216 2317-7853 reponame:Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
collection |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) |
repository.name.fl_str_mv |
Olh@res (Universidade Federal de São Paulo) - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaeducacaounifesp@gmail.com|| remarcilio@gmail.com |
_version_ |
1809463234526183424 |