Dance and memory development of children with Down’s syndrome.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Ariana Aparecida
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Viotto Filho, Irineu A. Tuim, Félix, Tatiane da Silva Pires
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962
Resumo: This article is based on an intervention research with and without Down´s syndrome children, which happened in 20 meetings, lasting 60 minutes through ludo-pedagogical activities. We collect the data through observations and filming the meetings and present the description and analysis of the data, which was carried out based on the assumptions of historical-cultural theory, focusing on activity designed to teach subjects to use material auxiliary objects in the memorization process. We justify the importance of this work, because it shows the construction of differentiated teaching methodologies, from the use of cultural objects (material and symbolic), with the intention of contributing, through the dance activity for the school education changes, especially the transformations of the subjects with intellectual disability and, thus, make possible advances in school education in an inclusive direction.
id UNILASALLE-2_4fba5eaa1412d3faede0e39506656250
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3962
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Dance and memory development of children with Down’s syndrome.Dança e desenvolvimento da memória de crianças com Síndrome de Down.Dance; Down’s Syndrome; Historical-cultural Theory.Educação, Educação Física, Ciências HumanasDança; Síndrome de Down; Teoria Histórico-cultural.This article is based on an intervention research with and without Down´s syndrome children, which happened in 20 meetings, lasting 60 minutes through ludo-pedagogical activities. We collect the data through observations and filming the meetings and present the description and analysis of the data, which was carried out based on the assumptions of historical-cultural theory, focusing on activity designed to teach subjects to use material auxiliary objects in the memorization process. We justify the importance of this work, because it shows the construction of differentiated teaching methodologies, from the use of cultural objects (material and symbolic), with the intention of contributing, through the dance activity for the school education changes, especially the transformations of the subjects with intellectual disability and, thus, make possible advances in school education in an inclusive direction.Neste artigo abordamos uma pesquisa-intervenção realizada com crianças com e sem Síndrome de Down por meio de atividades ludo-pedagógicas de dança em 20 encontros semanais, com duração de 60 minutos. Os dados dos encontros de intervenção foram coletados a partir de observações sistemáticas e filmagens das atividades, sendo que a descrição e análise dos dados se efetivaram a partir dos pressupostos da teoria histórico-cultural, dando enfoque às atividades educativas planejadas para ensinar os sujeitos a utilizarem objetos materiais como auxiliares no processo de memorização. Justificamos, portanto, a importância do deste trabalho, pois o mesmo evidencia a construção de metodologias de ensino diferenciadas, a partir da utilização de objetos culturais (materiais e simbólicos), na intenção de contribuir, a partir da atividade da dança, com as possibilidades de transformação da educação escolar, sobretudo para os sujeitos com deficiência intelectual e, dessa forma possibilitar avanços na educação escolar numa direção inclusiva.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasFAPESP (Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo)Nascimento, Ariana AparecidaViotto Filho, Irineu A. TuimFélix, Tatiane da Silva Pires2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/396210.18316/recc.v22i3.3962Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 195-2112236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962/pdfDireitos autorais 2017 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-11T00:35:45Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3962Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2018-01-11T00:35:45Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
Dança e desenvolvimento da memória de crianças com Síndrome de Down.
title Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
spellingShingle Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
Nascimento, Ariana Aparecida
Dance; Down’s Syndrome; Historical-cultural Theory.
Educação, Educação Física, Ciências Humanas
Dança; Síndrome de Down; Teoria Histórico-cultural.
title_short Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
title_full Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
title_fullStr Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
title_full_unstemmed Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
title_sort Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
author Nascimento, Ariana Aparecida
author_facet Nascimento, Ariana Aparecida
Viotto Filho, Irineu A. Tuim
Félix, Tatiane da Silva Pires
author_role author
author2 Viotto Filho, Irineu A. Tuim
Félix, Tatiane da Silva Pires
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv
FAPESP (Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo)
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Ariana Aparecida
Viotto Filho, Irineu A. Tuim
Félix, Tatiane da Silva Pires
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Dance; Down’s Syndrome; Historical-cultural Theory.
Educação, Educação Física, Ciências Humanas
Dança; Síndrome de Down; Teoria Histórico-cultural.
topic Dance; Down’s Syndrome; Historical-cultural Theory.
Educação, Educação Física, Ciências Humanas
Dança; Síndrome de Down; Teoria Histórico-cultural.
description This article is based on an intervention research with and without Down´s syndrome children, which happened in 20 meetings, lasting 60 minutes through ludo-pedagogical activities. We collect the data through observations and filming the meetings and present the description and analysis of the data, which was carried out based on the assumptions of historical-cultural theory, focusing on activity designed to teach subjects to use material auxiliary objects in the memorization process. We justify the importance of this work, because it shows the construction of differentiated teaching methodologies, from the use of cultural objects (material and symbolic), with the intention of contributing, through the dance activity for the school education changes, especially the transformations of the subjects with intellectual disability and, thus, make possible advances in school education in an inclusive direction.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962
10.18316/recc.v22i3.3962
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962
identifier_str_mv 10.18316/recc.v22i3.3962
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 195-211
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869921107968