Dance and memory development of children with Down’s syndrome.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962 |
Resumo: | This article is based on an intervention research with and without Down´s syndrome children, which happened in 20 meetings, lasting 60 minutes through ludo-pedagogical activities. We collect the data through observations and filming the meetings and present the description and analysis of the data, which was carried out based on the assumptions of historical-cultural theory, focusing on activity designed to teach subjects to use material auxiliary objects in the memorization process. We justify the importance of this work, because it shows the construction of differentiated teaching methodologies, from the use of cultural objects (material and symbolic), with the intention of contributing, through the dance activity for the school education changes, especially the transformations of the subjects with intellectual disability and, thus, make possible advances in school education in an inclusive direction. |
id |
UNILASALLE-2_4fba5eaa1412d3faede0e39506656250 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3962 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome.Dança e desenvolvimento da memória de crianças com Síndrome de Down.Dance; Down’s Syndrome; Historical-cultural Theory.Educação, Educação Física, Ciências HumanasDança; Síndrome de Down; Teoria Histórico-cultural.This article is based on an intervention research with and without Down´s syndrome children, which happened in 20 meetings, lasting 60 minutes through ludo-pedagogical activities. We collect the data through observations and filming the meetings and present the description and analysis of the data, which was carried out based on the assumptions of historical-cultural theory, focusing on activity designed to teach subjects to use material auxiliary objects in the memorization process. We justify the importance of this work, because it shows the construction of differentiated teaching methodologies, from the use of cultural objects (material and symbolic), with the intention of contributing, through the dance activity for the school education changes, especially the transformations of the subjects with intellectual disability and, thus, make possible advances in school education in an inclusive direction.Neste artigo abordamos uma pesquisa-intervenção realizada com crianças com e sem Síndrome de Down por meio de atividades ludo-pedagógicas de dança em 20 encontros semanais, com duração de 60 minutos. Os dados dos encontros de intervenção foram coletados a partir de observações sistemáticas e filmagens das atividades, sendo que a descrição e análise dos dados se efetivaram a partir dos pressupostos da teoria histórico-cultural, dando enfoque às atividades educativas planejadas para ensinar os sujeitos a utilizarem objetos materiais como auxiliares no processo de memorização. Justificamos, portanto, a importância do deste trabalho, pois o mesmo evidencia a construção de metodologias de ensino diferenciadas, a partir da utilização de objetos culturais (materiais e simbólicos), na intenção de contribuir, a partir da atividade da dança, com as possibilidades de transformação da educação escolar, sobretudo para os sujeitos com deficiência intelectual e, dessa forma possibilitar avanços na educação escolar numa direção inclusiva.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasFAPESP (Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo)Nascimento, Ariana AparecidaViotto Filho, Irineu A. TuimFélix, Tatiane da Silva Pires2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/396210.18316/recc.v22i3.3962Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 195-2112236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962/pdfDireitos autorais 2017 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-11T00:35:45Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/3962Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2018-01-11T00:35:45Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome. Dança e desenvolvimento da memória de crianças com Síndrome de Down. |
title |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome. |
spellingShingle |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome. Nascimento, Ariana Aparecida Dance; Down’s Syndrome; Historical-cultural Theory. Educação, Educação Física, Ciências Humanas Dança; Síndrome de Down; Teoria Histórico-cultural. |
title_short |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome. |
title_full |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome. |
title_fullStr |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome. |
title_full_unstemmed |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome. |
title_sort |
Dance and memory development of children with Down’s syndrome. |
author |
Nascimento, Ariana Aparecida |
author_facet |
Nascimento, Ariana Aparecida Viotto Filho, Irineu A. Tuim Félix, Tatiane da Silva Pires |
author_role |
author |
author2 |
Viotto Filho, Irineu A. Tuim Félix, Tatiane da Silva Pires |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
FAPESP (Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de São Paulo) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Ariana Aparecida Viotto Filho, Irineu A. Tuim Félix, Tatiane da Silva Pires |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dance; Down’s Syndrome; Historical-cultural Theory. Educação, Educação Física, Ciências Humanas Dança; Síndrome de Down; Teoria Histórico-cultural. |
topic |
Dance; Down’s Syndrome; Historical-cultural Theory. Educação, Educação Física, Ciências Humanas Dança; Síndrome de Down; Teoria Histórico-cultural. |
description |
This article is based on an intervention research with and without Down´s syndrome children, which happened in 20 meetings, lasting 60 minutes through ludo-pedagogical activities. We collect the data through observations and filming the meetings and present the description and analysis of the data, which was carried out based on the assumptions of historical-cultural theory, focusing on activity designed to teach subjects to use material auxiliary objects in the memorization process. We justify the importance of this work, because it shows the construction of differentiated teaching methodologies, from the use of cultural objects (material and symbolic), with the intention of contributing, through the dance activity for the school education changes, especially the transformations of the subjects with intellectual disability and, thus, make possible advances in school education in an inclusive direction. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962 10.18316/recc.v22i3.3962 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v22i3.3962 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/3962/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 22, n. 3 (2017); p. 195-211 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165869921107968 |