The role of Educational Guidance in networking: the Davi case

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Renata Maria da Rosa
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: dos Santos, Joseane Frassoni, de Freitas, Cláudia Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696
Resumo: This paper aims to analyze the role of Educational Guidance in articulating a student support network in a public municipal school of Porto Alegre. This is a case study, which takes the Systemic Thinking of Maturana, Varela and Davila as its theoretical framework. The analysis points to the role of Educational Guidance as an articulation sector with the other social areas that make up the student support network. In this way, the importance of collaborative work is highlighted as a way to face the challenges of everyday school life, in addition to being noticeable that the enhancement of the listening space to welcome the other in the face of differences constitutes a relationship that should be loving and respectful, in order to establish a learning process for all through coexistence. Finally, it should be noted that the micro-network space contributes to giving the student existence as a social subject.
id UNILASALLE-2_63dc4bd86edffeee5ebc63c8c23f2dc7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7696
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling The role of Educational Guidance in networking: the Davi caseO papel da orientação educacional na articulação em rede: o caso DaviEducational orientation; Network; Collaborative Work; Listening.Ciências Humanas; Educação; Orientação Educacional;Orientação Educacional; Rede; Trabalho Colaborativo; Escuta.This paper aims to analyze the role of Educational Guidance in articulating a student support network in a public municipal school of Porto Alegre. This is a case study, which takes the Systemic Thinking of Maturana, Varela and Davila as its theoretical framework. The analysis points to the role of Educational Guidance as an articulation sector with the other social areas that make up the student support network. In this way, the importance of collaborative work is highlighted as a way to face the challenges of everyday school life, in addition to being noticeable that the enhancement of the listening space to welcome the other in the face of differences constitutes a relationship that should be loving and respectful, in order to establish a learning process for all through coexistence. Finally, it should be noted that the micro-network space contributes to giving the student existence as a social subject.O artigo objetiva analisar o papel da Orientação Educacional na articulação da rede de apoio ao aluno em uma escola da RME de Porto Alegre. Trata-se de um estudo de caso e o referencial teórico toma por base o Pensamento Sistêmico com Maturana, Varela e Davila. A análise aponta o papel da Orientação Educacional como um setor de articulação com as demais áreas sociais, compondo a rede de apoio ao aluno. Evidencia-se, dessa maneira, a importância do trabalho colaborativo como forma de enfrentar os desafios do cotidiano escolar, além de ser perceptível que a potencialização do espaço de escuta para o acolhimento do outro, frente às diferenças, constitui uma relação que convém ser amorosa e de respeito a fim de estabelecer um processo de aprendizagens para todos por meio da convivência. Ressalta-se, finalmente, que o espaço da microrrede contribui para dar existência ao aluno como sujeito social.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasPereira, Renata Maria da Rosados Santos, Joseane Frassonide Freitas, Cláudia Rodrigues2021-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/769610.18316/recc.v26i2.7696Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 2 (2021); p. 01-142236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696/pdfDireitos autorais 2021 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-09T15:17:11Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7696Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-09-09T15:17:11Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
O papel da orientação educacional na articulação em rede: o caso Davi
title The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
spellingShingle The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
Pereira, Renata Maria da Rosa
Educational orientation; Network; Collaborative Work; Listening.
Ciências Humanas; Educação; Orientação Educacional;
Orientação Educacional; Rede; Trabalho Colaborativo; Escuta.
title_short The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
title_full The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
title_fullStr The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
title_full_unstemmed The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
title_sort The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
author Pereira, Renata Maria da Rosa
author_facet Pereira, Renata Maria da Rosa
dos Santos, Joseane Frassoni
de Freitas, Cláudia Rodrigues
author_role author
author2 dos Santos, Joseane Frassoni
de Freitas, Cláudia Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Renata Maria da Rosa
dos Santos, Joseane Frassoni
de Freitas, Cláudia Rodrigues
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Educational orientation; Network; Collaborative Work; Listening.
Ciências Humanas; Educação; Orientação Educacional;
Orientação Educacional; Rede; Trabalho Colaborativo; Escuta.
topic Educational orientation; Network; Collaborative Work; Listening.
Ciências Humanas; Educação; Orientação Educacional;
Orientação Educacional; Rede; Trabalho Colaborativo; Escuta.
description This paper aims to analyze the role of Educational Guidance in articulating a student support network in a public municipal school of Porto Alegre. This is a case study, which takes the Systemic Thinking of Maturana, Varela and Davila as its theoretical framework. The analysis points to the role of Educational Guidance as an articulation sector with the other social areas that make up the student support network. In this way, the importance of collaborative work is highlighted as a way to face the challenges of everyday school life, in addition to being noticeable that the enhancement of the listening space to welcome the other in the face of differences constitutes a relationship that should be loving and respectful, in order to establish a learning process for all through coexistence. Finally, it should be noted that the micro-network space contributes to giving the student existence as a social subject.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-14
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696
10.18316/recc.v26i2.7696
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696
identifier_str_mv 10.18316/recc.v26i2.7696
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 2 (2021); p. 01-14
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869864484864