The role of Educational Guidance in networking: the Davi case
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696 |
Resumo: | This paper aims to analyze the role of Educational Guidance in articulating a student support network in a public municipal school of Porto Alegre. This is a case study, which takes the Systemic Thinking of Maturana, Varela and Davila as its theoretical framework. The analysis points to the role of Educational Guidance as an articulation sector with the other social areas that make up the student support network. In this way, the importance of collaborative work is highlighted as a way to face the challenges of everyday school life, in addition to being noticeable that the enhancement of the listening space to welcome the other in the face of differences constitutes a relationship that should be loving and respectful, in order to establish a learning process for all through coexistence. Finally, it should be noted that the micro-network space contributes to giving the student existence as a social subject. |
id |
UNILASALLE-2_63dc4bd86edffeee5ebc63c8c23f2dc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7696 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi caseO papel da orientação educacional na articulação em rede: o caso DaviEducational orientation; Network; Collaborative Work; Listening.Ciências Humanas; Educação; Orientação Educacional;Orientação Educacional; Rede; Trabalho Colaborativo; Escuta.This paper aims to analyze the role of Educational Guidance in articulating a student support network in a public municipal school of Porto Alegre. This is a case study, which takes the Systemic Thinking of Maturana, Varela and Davila as its theoretical framework. The analysis points to the role of Educational Guidance as an articulation sector with the other social areas that make up the student support network. In this way, the importance of collaborative work is highlighted as a way to face the challenges of everyday school life, in addition to being noticeable that the enhancement of the listening space to welcome the other in the face of differences constitutes a relationship that should be loving and respectful, in order to establish a learning process for all through coexistence. Finally, it should be noted that the micro-network space contributes to giving the student existence as a social subject.O artigo objetiva analisar o papel da Orientação Educacional na articulação da rede de apoio ao aluno em uma escola da RME de Porto Alegre. Trata-se de um estudo de caso e o referencial teórico toma por base o Pensamento Sistêmico com Maturana, Varela e Davila. A análise aponta o papel da Orientação Educacional como um setor de articulação com as demais áreas sociais, compondo a rede de apoio ao aluno. Evidencia-se, dessa maneira, a importância do trabalho colaborativo como forma de enfrentar os desafios do cotidiano escolar, além de ser perceptível que a potencialização do espaço de escuta para o acolhimento do outro, frente às diferenças, constitui uma relação que convém ser amorosa e de respeito a fim de estabelecer um processo de aprendizagens para todos por meio da convivência. Ressalta-se, finalmente, que o espaço da microrrede contribui para dar existência ao aluno como sujeito social.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasPereira, Renata Maria da Rosados Santos, Joseane Frassonide Freitas, Cláudia Rodrigues2021-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/769610.18316/recc.v26i2.7696Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 2 (2021); p. 01-142236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696/pdfDireitos autorais 2021 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-09T15:17:11Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/7696Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-09-09T15:17:11Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi case O papel da orientação educacional na articulação em rede: o caso Davi |
title |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi case |
spellingShingle |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi case Pereira, Renata Maria da Rosa Educational orientation; Network; Collaborative Work; Listening. Ciências Humanas; Educação; Orientação Educacional; Orientação Educacional; Rede; Trabalho Colaborativo; Escuta. |
title_short |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi case |
title_full |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi case |
title_fullStr |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi case |
title_full_unstemmed |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi case |
title_sort |
The role of Educational Guidance in networking: the Davi case |
author |
Pereira, Renata Maria da Rosa |
author_facet |
Pereira, Renata Maria da Rosa dos Santos, Joseane Frassoni de Freitas, Cláudia Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Joseane Frassoni de Freitas, Cláudia Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Renata Maria da Rosa dos Santos, Joseane Frassoni de Freitas, Cláudia Rodrigues |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational orientation; Network; Collaborative Work; Listening. Ciências Humanas; Educação; Orientação Educacional; Orientação Educacional; Rede; Trabalho Colaborativo; Escuta. |
topic |
Educational orientation; Network; Collaborative Work; Listening. Ciências Humanas; Educação; Orientação Educacional; Orientação Educacional; Rede; Trabalho Colaborativo; Escuta. |
description |
This paper aims to analyze the role of Educational Guidance in articulating a student support network in a public municipal school of Porto Alegre. This is a case study, which takes the Systemic Thinking of Maturana, Varela and Davila as its theoretical framework. The analysis points to the role of Educational Guidance as an articulation sector with the other social areas that make up the student support network. In this way, the importance of collaborative work is highlighted as a way to face the challenges of everyday school life, in addition to being noticeable that the enhancement of the listening space to welcome the other in the face of differences constitutes a relationship that should be loving and respectful, in order to establish a learning process for all through coexistence. Finally, it should be noted that the micro-network space contributes to giving the student existence as a social subject. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-14 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696 10.18316/recc.v26i2.7696 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v26i2.7696 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/7696/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 2 (2021); p. 01-14 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165869864484864 |