EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998 |
Resumo: | The article develops a hermeneutic approach between Freud's and Freire's ontologies, based on the liberation of the word of oppressed people. Freire developed the pedagogy of the oppressed whose praxis combats the introjection of the oppressor carried out by the oppressed. Freud defended a clinical practice that reinforces freedom in the process of identifying the subject who oppresses himself. The pedagogue and the psychoanalyst interpret the massification of human and social suffering as the oppression of love. This theoretical-based article concludes that the ontological paradigms of Freire and Freud help in the formation for the exercise of citizenship in social contexts of oppression. |
id |
UNILASALLE-2_88fde6f8b601bd6ac4ad5b689b961fa8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10998 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIREEDUCACIÓN PARA LA CIUDADANÍA: ENFOQUES ONTOLÓGICOS ENTRE FREUD Y FREIREEducação para a cidadania: aproximações ontológicas entre Freud e FreireThe article develops a hermeneutic approach between Freud's and Freire's ontologies, based on the liberation of the word of oppressed people. Freire developed the pedagogy of the oppressed whose praxis combats the introjection of the oppressor carried out by the oppressed. Freud defended a clinical practice that reinforces freedom in the process of identifying the subject who oppresses himself. The pedagogue and the psychoanalyst interpret the massification of human and social suffering as the oppression of love. This theoretical-based article concludes that the ontological paradigms of Freire and Freud help in the formation for the exercise of citizenship in social contexts of oppression.El artículo desarrolla un acercamiento hermenéutico entre las ontologías de Freud y Freire, a partir de la liberación de la palabra de personas oprimidas. Freire desarrolló la pedagogía del oprimido cuya praxis combate la introyección del opresor realizada por el oprimido mismo. Freud defendió una práctica clínica que refuerza la libertad en el proceso de identificación del sujeto que a si mismo se oprime. El pedagogo y el psicoanalista interpretan la masificación del sufrimiento humano y social como la opresión del amor. Este artículo de base teórica concluye que los paradigmas ontológicos de Freire y Freud ayudan en la formación para el ejercicio de la ciudadanía en contextos sociales de opresión.O artigo desenvolve uma aproximação hermenêutica entre as ontologias de Freud e Freire, a partir da libertação da palavra de pessoas oprimidas. Freire desenvolveu a pedagogia do oprimido cuja práxis combate a introjeção do opressor realizada pelo próprio oprimido. Freud defendeu uma prática clínica que reforça a liberdade no processo de identificação do sujeito que a si mesmo se oprime. O pedagogo e o psicanalista interpretam a massificação do sofrimento humano e social como a opressão do amor. Este artigo de fundamentação teórica conclui que os paradigmas ontológicos de Freire e de Freud ajudam na formação para o exercício da cidadania em contextos sociais de opressão.Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1099810.18316/recc.v28i3.10998Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)2236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998/4324Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessPauly, Evaldo Luis2023-12-06T11:13:06Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10998Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2023-12-06T11:13:06Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE EDUCACIÓN PARA LA CIUDADANÍA: ENFOQUES ONTOLÓGICOS ENTRE FREUD Y FREIRE Educação para a cidadania: aproximações ontológicas entre Freud e Freire |
title |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE |
spellingShingle |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE Pauly, Evaldo Luis |
title_short |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE |
title_full |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE |
title_fullStr |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE |
title_full_unstemmed |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE |
title_sort |
EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE |
author |
Pauly, Evaldo Luis |
author_facet |
Pauly, Evaldo Luis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pauly, Evaldo Luis |
description |
The article develops a hermeneutic approach between Freud's and Freire's ontologies, based on the liberation of the word of oppressed people. Freire developed the pedagogy of the oppressed whose praxis combats the introjection of the oppressor carried out by the oppressed. Freud defended a clinical practice that reinforces freedom in the process of identifying the subject who oppresses himself. The pedagogue and the psychoanalyst interpret the massification of human and social suffering as the oppression of love. This theoretical-based article concludes that the ontological paradigms of Freire and Freud help in the formation for the exercise of citizenship in social contexts of oppression. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998 10.18316/recc.v28i3.10998 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v28i3.10998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998/4324 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023) 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1800217320159707136 |