EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pauly, Evaldo Luis
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998
Resumo: The article develops a hermeneutic approach between Freud's and Freire's ontologies, based on the liberation of the word of oppressed people. Freire developed the pedagogy of the oppressed whose praxis combats the introjection of the oppressor carried out by the oppressed. Freud defended a clinical practice that reinforces freedom in the process of identifying the subject who oppresses himself. The pedagogue and the psychoanalyst interpret the massification of human and social suffering as the oppression of love. This theoretical-based article concludes that the ontological paradigms of Freire and Freud help in the formation for the exercise of citizenship in social contexts of oppression.
id UNILASALLE-2_88fde6f8b601bd6ac4ad5b689b961fa8
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10998
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIREEDUCACIÓN PARA LA CIUDADANÍA: ENFOQUES ONTOLÓGICOS ENTRE FREUD Y FREIREEducação para a cidadania: aproximações ontológicas entre Freud e FreireThe article develops a hermeneutic approach between Freud's and Freire's ontologies, based on the liberation of the word of oppressed people. Freire developed the pedagogy of the oppressed whose praxis combats the introjection of the oppressor carried out by the oppressed. Freud defended a clinical practice that reinforces freedom in the process of identifying the subject who oppresses himself. The pedagogue and the psychoanalyst interpret the massification of human and social suffering as the oppression of love. This theoretical-based article concludes that the ontological paradigms of Freire and Freud help in the formation for the exercise of citizenship in social contexts of oppression.El artículo desarrolla un acercamiento hermenéutico entre las ontologías de Freud y Freire, a partir de la liberación de la palabra de personas oprimidas. Freire desarrolló la pedagogía del oprimido cuya praxis combate la introyección del opresor realizada por el oprimido mismo. Freud defendió una práctica clínica que refuerza la libertad en el proceso de identificación del sujeto que a si mismo se oprime. El pedagogo y el psicoanalista interpretan la masificación del sufrimiento humano y social como la opresión del amor. Este artículo de base teórica concluye que los paradigmas ontológicos de Freire y Freud ayudan en la formación para el ejercicio de la ciudadanía en contextos sociales de opresión.O artigo desenvolve uma aproximação hermenêutica entre as ontologias de Freud e Freire, a partir da libertação da palavra de pessoas oprimidas. Freire desenvolveu a pedagogia do oprimido cuja práxis combate a introjeção do opressor realizada pelo próprio oprimido. Freud defendeu uma prática clínica que reforça a liberdade no processo de identificação do sujeito que a si mesmo se oprime. O pedagogo e o psicanalista interpretam a massificação do sofrimento humano e social como a opressão do amor. Este artigo de fundamentação teórica conclui que os paradigmas ontológicos de Freire e de Freud ajudam na formação para o exercício da cidadania em contextos sociais de opressão.Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1099810.18316/recc.v28i3.10998Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)2236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998/4324Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessPauly, Evaldo Luis2023-12-06T11:13:06Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10998Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2023-12-06T11:13:06Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
EDUCACIÓN PARA LA CIUDADANÍA: ENFOQUES ONTOLÓGICOS ENTRE FREUD Y FREIRE
Educação para a cidadania: aproximações ontológicas entre Freud e Freire
title EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
spellingShingle EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
Pauly, Evaldo Luis
title_short EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
title_full EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
title_fullStr EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
title_full_unstemmed EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
title_sort EDUCATION FOR CITIZENSHIP: ONTOLOGICAL APPROACHES BETWEEN FREUD AND FREIRE
author Pauly, Evaldo Luis
author_facet Pauly, Evaldo Luis
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pauly, Evaldo Luis
description The article develops a hermeneutic approach between Freud's and Freire's ontologies, based on the liberation of the word of oppressed people. Freire developed the pedagogy of the oppressed whose praxis combats the introjection of the oppressor carried out by the oppressed. Freud defended a clinical practice that reinforces freedom in the process of identifying the subject who oppresses himself. The pedagogue and the psychoanalyst interpret the massification of human and social suffering as the oppression of love. This theoretical-based article concludes that the ontological paradigms of Freire and Freud help in the formation for the exercise of citizenship in social contexts of oppression.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998
10.18316/recc.v28i3.10998
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998
identifier_str_mv 10.18316/recc.v28i3.10998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10998/4324
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1800217320159707136