CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: MOMO, MARIANGELA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980
Resumo: This study, of a bibliographical nature, aimed to investigate the primary research carried out at the national level that addressed the relationship between children, digital games and children's subjectivity. The methodology was the systematic mapping of the literature based on Dermeval, Coelho and Bittencourt (2022). The research was carried out in the BDTD, CAPES, SCIELO and ANPEd databases using two descriptors — 1) children AND digital games AND subjectivation and 2) children AND digital games —. The time frame was from 2017 to 2022. From the application of the inclusion and exclusion criteria to the titles and abstracts of the works located in the databases, 38 works were selected to compose the research corpus. The analyzes pointed out that the research is directed towards educational games to the detriment of entertainment games, dealing with: 1) Production and testing of games with children; 2) Use of games to develop cognitive skills in education; 3) Use of games related to the health area and 4) Use of games and the connection with some aspects of children's identity. Furthermore, children's subjectivity in games did not appear directly in any research, demonstrating that this is a topic that is little, or still unexplored, in Brazilian scientific studies.Keywords: Secondary study; Children; Digital games; Subjectivation.
id UNILASALLE-2_ada14e924337eab988f8ef4040c09dbf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10980
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASILThis study, of a bibliographical nature, aimed to investigate the primary research carried out at the national level that addressed the relationship between children, digital games and children's subjectivity. The methodology was the systematic mapping of the literature based on Dermeval, Coelho and Bittencourt (2022). The research was carried out in the BDTD, CAPES, SCIELO and ANPEd databases using two descriptors — 1) children AND digital games AND subjectivation and 2) children AND digital games —. The time frame was from 2017 to 2022. From the application of the inclusion and exclusion criteria to the titles and abstracts of the works located in the databases, 38 works were selected to compose the research corpus. The analyzes pointed out that the research is directed towards educational games to the detriment of entertainment games, dealing with: 1) Production and testing of games with children; 2) Use of games to develop cognitive skills in education; 3) Use of games related to the health area and 4) Use of games and the connection with some aspects of children's identity. Furthermore, children's subjectivity in games did not appear directly in any research, demonstrating that this is a topic that is little, or still unexplored, in Brazilian scientific studies.Keywords: Secondary study; Children; Digital games; Subjectivation.Este estudo, de natureza bibliográfica, objetivou investigar as pesquisas primárias desenvolvidas no âmbito nacional que abordaram a relação entre crianças, jogos digitais e subjetivação infantil. A metodologia foi o mapeamento sistemático da literatura fundamentado em Dermeval, Coelho e Bittencourt (2022). A pesquisa foi realizada nos bancos de dados da BDTD, da CAPES, da SCIELO e da ANPEd utilizando dois descritores — 1) crianças AND jogos digitais AND subjetivação e 2) crianças AND jogos digitais —. O recorte temporal foi de 2017 a 2022. A partir da aplicação dos critérios de inclusão e exclusão aos títulos e aos resumos dos trabalhos localizados nos bancos, foram selecionados 38 trabalhos para compor o corpus da pesquisa. As análises apontaram que as pesquisas estão direcionadas para os jogos educacionais em detrimento de jogos de entretenimento tratando de: 1) Produção e teste de jogos com crianças; 2) Uso de jogos para desenvolvimento de habilidades cognitivas na área da educação; 3) Uso de jogos relacionados a área da saúde e 4) Uso de jogos e a vinculação com alguns aspectos da identidade das crianças. Além disso, a subjetivação infantil em jogos não apareceu de forma direta em nenhuma pesquisa, demonstrando que este é um tema pouco, ou ainda inexplorado, nos estudos científicos brasileiros. Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1098010.18316/recc.v28i3.38572Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)2236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980/4389Copyright (c) 2024 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessDA SILVA, SILVANA DE MEDEIROSMOMO, MARIANGELA2024-04-01T20:20:39Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10980Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2024-04-01T20:20:39Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
title CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
spellingShingle CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS
title_short CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
title_full CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
title_fullStr CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
title_full_unstemmed CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
title_sort CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
author DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS
author_facet DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS
MOMO, MARIANGELA
author_role author
author2 MOMO, MARIANGELA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS
MOMO, MARIANGELA
description This study, of a bibliographical nature, aimed to investigate the primary research carried out at the national level that addressed the relationship between children, digital games and children's subjectivity. The methodology was the systematic mapping of the literature based on Dermeval, Coelho and Bittencourt (2022). The research was carried out in the BDTD, CAPES, SCIELO and ANPEd databases using two descriptors — 1) children AND digital games AND subjectivation and 2) children AND digital games —. The time frame was from 2017 to 2022. From the application of the inclusion and exclusion criteria to the titles and abstracts of the works located in the databases, 38 works were selected to compose the research corpus. The analyzes pointed out that the research is directed towards educational games to the detriment of entertainment games, dealing with: 1) Production and testing of games with children; 2) Use of games to develop cognitive skills in education; 3) Use of games related to the health area and 4) Use of games and the connection with some aspects of children's identity. Furthermore, children's subjectivity in games did not appear directly in any research, demonstrating that this is a topic that is little, or still unexplored, in Brazilian scientific studies.Keywords: Secondary study; Children; Digital games; Subjectivation.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980
10.18316/recc.v28i3.38572
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980
identifier_str_mv 10.18316/recc.v28i3.38572
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980/4389
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1800217320054849536