CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980 |
Resumo: | This study, of a bibliographical nature, aimed to investigate the primary research carried out at the national level that addressed the relationship between children, digital games and children's subjectivity. The methodology was the systematic mapping of the literature based on Dermeval, Coelho and Bittencourt (2022). The research was carried out in the BDTD, CAPES, SCIELO and ANPEd databases using two descriptors — 1) children AND digital games AND subjectivation and 2) children AND digital games —. The time frame was from 2017 to 2022. From the application of the inclusion and exclusion criteria to the titles and abstracts of the works located in the databases, 38 works were selected to compose the research corpus. The analyzes pointed out that the research is directed towards educational games to the detriment of entertainment games, dealing with: 1) Production and testing of games with children; 2) Use of games to develop cognitive skills in education; 3) Use of games related to the health area and 4) Use of games and the connection with some aspects of children's identity. Furthermore, children's subjectivity in games did not appear directly in any research, demonstrating that this is a topic that is little, or still unexplored, in Brazilian scientific studies.Keywords: Secondary study; Children; Digital games; Subjectivation. |
id |
UNILASALLE-2_ada14e924337eab988f8ef4040c09dbf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10980 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASILThis study, of a bibliographical nature, aimed to investigate the primary research carried out at the national level that addressed the relationship between children, digital games and children's subjectivity. The methodology was the systematic mapping of the literature based on Dermeval, Coelho and Bittencourt (2022). The research was carried out in the BDTD, CAPES, SCIELO and ANPEd databases using two descriptors — 1) children AND digital games AND subjectivation and 2) children AND digital games —. The time frame was from 2017 to 2022. From the application of the inclusion and exclusion criteria to the titles and abstracts of the works located in the databases, 38 works were selected to compose the research corpus. The analyzes pointed out that the research is directed towards educational games to the detriment of entertainment games, dealing with: 1) Production and testing of games with children; 2) Use of games to develop cognitive skills in education; 3) Use of games related to the health area and 4) Use of games and the connection with some aspects of children's identity. Furthermore, children's subjectivity in games did not appear directly in any research, demonstrating that this is a topic that is little, or still unexplored, in Brazilian scientific studies.Keywords: Secondary study; Children; Digital games; Subjectivation.Este estudo, de natureza bibliográfica, objetivou investigar as pesquisas primárias desenvolvidas no âmbito nacional que abordaram a relação entre crianças, jogos digitais e subjetivação infantil. A metodologia foi o mapeamento sistemático da literatura fundamentado em Dermeval, Coelho e Bittencourt (2022). A pesquisa foi realizada nos bancos de dados da BDTD, da CAPES, da SCIELO e da ANPEd utilizando dois descritores — 1) crianças AND jogos digitais AND subjetivação e 2) crianças AND jogos digitais —. O recorte temporal foi de 2017 a 2022. A partir da aplicação dos critérios de inclusão e exclusão aos títulos e aos resumos dos trabalhos localizados nos bancos, foram selecionados 38 trabalhos para compor o corpus da pesquisa. As análises apontaram que as pesquisas estão direcionadas para os jogos educacionais em detrimento de jogos de entretenimento tratando de: 1) Produção e teste de jogos com crianças; 2) Uso de jogos para desenvolvimento de habilidades cognitivas na área da educação; 3) Uso de jogos relacionados a área da saúde e 4) Uso de jogos e a vinculação com alguns aspectos da identidade das crianças. Além disso, a subjetivação infantil em jogos não apareceu de forma direta em nenhuma pesquisa, demonstrando que este é um tema pouco, ou ainda inexplorado, nos estudos científicos brasileiros. Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1098010.18316/recc.v28i3.38572Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023)2236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980/4389Copyright (c) 2024 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccessDA SILVA, SILVANA DE MEDEIROSMOMO, MARIANGELA2024-04-01T20:20:39Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/10980Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2024-04-01T20:20:39Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL |
title |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL |
spellingShingle |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS |
title_short |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL |
title_full |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL |
title_fullStr |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL |
title_full_unstemmed |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL |
title_sort |
CRIANÇAS, JOGOS DIGITAIS E SUBJETIVAÇÃO INFANTIL: : MAPEAMENTO DAS PESQUISAS CIENTÍFICAS NO BRASIL |
author |
DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS |
author_facet |
DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS MOMO, MARIANGELA |
author_role |
author |
author2 |
MOMO, MARIANGELA |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
DA SILVA, SILVANA DE MEDEIROS MOMO, MARIANGELA |
description |
This study, of a bibliographical nature, aimed to investigate the primary research carried out at the national level that addressed the relationship between children, digital games and children's subjectivity. The methodology was the systematic mapping of the literature based on Dermeval, Coelho and Bittencourt (2022). The research was carried out in the BDTD, CAPES, SCIELO and ANPEd databases using two descriptors — 1) children AND digital games AND subjectivation and 2) children AND digital games —. The time frame was from 2017 to 2022. From the application of the inclusion and exclusion criteria to the titles and abstracts of the works located in the databases, 38 works were selected to compose the research corpus. The analyzes pointed out that the research is directed towards educational games to the detriment of entertainment games, dealing with: 1) Production and testing of games with children; 2) Use of games to develop cognitive skills in education; 3) Use of games related to the health area and 4) Use of games and the connection with some aspects of children's identity. Furthermore, children's subjectivity in games did not appear directly in any research, demonstrating that this is a topic that is little, or still unexplored, in Brazilian scientific studies.Keywords: Secondary study; Children; Digital games; Subjectivation. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980 10.18316/recc.v28i3.38572 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v28i3.38572 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/10980/4389 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 28 n. 3 (2023) 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1800217320054849536 |