Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lemos, Renata Araujo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Valle, Mariana Guelero
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5877
Resumo:  This work aimed to analyze the orientations on using graphical representations present in teachers’ manuals of a biology textbook collection approved by the National Textbook and Educational Materials Program (PNLD). As a methodology reference, we used content analysis. Six categories were elaborated: language, finalities, learning, abilities, relations among subjects, and orientations to teachers. The present research brought evidence that teachers’ manuals do not include information on how educators could use graphical representations to plan lessons and assess despite the wide variety of graphical representations found in students’ textbooks. Teachers’ manuals are restricted to presenting punctual orientations with suggestions regarding only a few typologies of graphical representations and they do not include how the educator could use in the planning and evaluation of their classes. 
id UNILASALLE-2_b9089e90505370d4bef7f5155abddd48
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5877
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manualRepresentações gráficas em livros didáticos de biologia: uma análise de manuais do professorTextbook; Biology Teaching; Images; Pedagogical Practice; Documentary Research.Educação; Ciências Humanas; Ensino de CiênciasLivro Didático; Ensino de Biologia; Imagens; Prática Pedagógica; Pesquisa Documental. This work aimed to analyze the orientations on using graphical representations present in teachers’ manuals of a biology textbook collection approved by the National Textbook and Educational Materials Program (PNLD). As a methodology reference, we used content analysis. Six categories were elaborated: language, finalities, learning, abilities, relations among subjects, and orientations to teachers. The present research brought evidence that teachers’ manuals do not include information on how educators could use graphical representations to plan lessons and assess despite the wide variety of graphical representations found in students’ textbooks. Teachers’ manuals are restricted to presenting punctual orientations with suggestions regarding only a few typologies of graphical representations and they do not include how the educator could use in the planning and evaluation of their classes. Este trabalho objetivou analisar as orientações sobre representações gráficas presentes nos manuais do professor em coleções de livros didáticos de biologia aprovadas pelo Programa Nacional do Livro e do Material Didático (PNLD). Como referencial metodológico, foi utilizada a análise de conteúdo. A partir da investigação, foram elaboradas seis categorias: linguagem, finalidades, aprendizagem, habilidades, relação entre disciplinas e orientações ao professor quanto ao uso das representações gráficas em situações de ensino. Esta pesquisa trouxe evidências de que apesar do livro do aluno possuir uma variedade de tipos de representações gráficas, os manuais do professor se restringem a apresentar orientações pontuais geralmente com sugestões direcionadas a apenas algumas tipologias e não incluem explicitamente como o educador poderia utilizar representações gráficas no planejamento e avaliação de suas aulas.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA).Lemos, Renata AraujoValle, Mariana Guelero2020-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/587710.18316/recc.v25i3.5877Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 3 (2020); p. 197-2132236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5877/pdfDireitos autorais 2020 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-26T20:10:45Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/5877Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2021-08-26T20:10:45Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual
Representações gráficas em livros didáticos de biologia: uma análise de manuais do professor
title Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual
spellingShingle Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual
Lemos, Renata Araujo
Textbook; Biology Teaching; Images; Pedagogical Practice; Documentary Research.
Educação; Ciências Humanas; Ensino de Ciências
Livro Didático; Ensino de Biologia; Imagens; Prática Pedagógica; Pesquisa Documental.
title_short Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual
title_full Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual
title_fullStr Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual
title_full_unstemmed Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual
title_sort Graphical representations in biology textbooks: an analysis of teachers’ manual
author Lemos, Renata Araujo
author_facet Lemos, Renata Araujo
Valle, Mariana Guelero
author_role author
author2 Valle, Mariana Guelero
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão (FAPEMA).
dc.contributor.author.fl_str_mv Lemos, Renata Araujo
Valle, Mariana Guelero
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Textbook; Biology Teaching; Images; Pedagogical Practice; Documentary Research.
Educação; Ciências Humanas; Ensino de Ciências
Livro Didático; Ensino de Biologia; Imagens; Prática Pedagógica; Pesquisa Documental.
topic Textbook; Biology Teaching; Images; Pedagogical Practice; Documentary Research.
Educação; Ciências Humanas; Ensino de Ciências
Livro Didático; Ensino de Biologia; Imagens; Prática Pedagógica; Pesquisa Documental.
description  This work aimed to analyze the orientations on using graphical representations present in teachers’ manuals of a biology textbook collection approved by the National Textbook and Educational Materials Program (PNLD). As a methodology reference, we used content analysis. Six categories were elaborated: language, finalities, learning, abilities, relations among subjects, and orientations to teachers. The present research brought evidence that teachers’ manuals do not include information on how educators could use graphical representations to plan lessons and assess despite the wide variety of graphical representations found in students’ textbooks. Teachers’ manuals are restricted to presenting punctual orientations with suggestions regarding only a few typologies of graphical representations and they do not include how the educator could use in the planning and evaluation of their classes. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-30
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5877
10.18316/recc.v25i3.5877
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5877
identifier_str_mv 10.18316/recc.v25i3.5877
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/5877/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 25, n. 3 (2020); p. 197-213
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165870866923520