The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192 |
Resumo: | From a Wittgensteinian perspective, this article assumes that the use we make of our mathematical statements is of a different nature from the hypotheses of the natural sciences, which have a predominantly referential use. While these have an explanatory and descriptive purpose, the objects of mathematics and their relations expressed through axioms and theorems play a normative role. In contrast to a referential conception of mathematical knowledge, my goal is to show the importance of this distinction for the mathematical activity in the school context, from the most elementary level of introduction of paradigms in preparatory language games, to the most complex level of their demonstrations, which in turn produce new paradigms. I conclude that certain interpretations of mathematical statements coming from a referential conception of mathematical language can lead to dogmatic images, causing several misunderstandings in their pedagogical practices, particularly when they are anchored in mentalist or empiricist theories of meaning. |
id |
UNILASALLE-2_c119630243a28543b70e2974111ba0e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/4192 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in languageA atividade matemática escolar como introdução de paradigmas na linguagemParadigm; Mathematics Teaching; Mathematical Language; Wittgenstein.Filosofia da Educação MatemáticaParadigma; Ensino de Matemática; Linguagem Matemática; Wittgenstein.From a Wittgensteinian perspective, this article assumes that the use we make of our mathematical statements is of a different nature from the hypotheses of the natural sciences, which have a predominantly referential use. While these have an explanatory and descriptive purpose, the objects of mathematics and their relations expressed through axioms and theorems play a normative role. In contrast to a referential conception of mathematical knowledge, my goal is to show the importance of this distinction for the mathematical activity in the school context, from the most elementary level of introduction of paradigms in preparatory language games, to the most complex level of their demonstrations, which in turn produce new paradigms. I conclude that certain interpretations of mathematical statements coming from a referential conception of mathematical language can lead to dogmatic images, causing several misunderstandings in their pedagogical practices, particularly when they are anchored in mentalist or empiricist theories of meaning.De uma perspectiva wittgensteiniana, este artigo parte do pressuposto de que o uso que fazemos de nossos enunciados matemáticos é de natureza diferente das hipóteses das ciências naturais, as quais têm um uso predominantemente referencial. Enquanto estas têm uma finalidade explicativa e descritiva, os objetos da matemática e suas relações expressas através de axiomas e teoremas desempenham um papel normativo. Em contraposição a uma concepção referencial do conhecimento matemático, tem-se como objetivo mostrar a importância desta distinção para a atividade matemática no contexto escolar, desde o nível mais elementar de introdução de paradigmas em jogos de linguagem preparatórios, até o nível mais complexo de suas demonstrações, que, por sua vez, produzem novos paradigmas. Conclui-se que determinadas interpretações dos enunciados matemáticos advindas de uma concepção referencial da linguagem matemática podem conduzir a imagens dogmáticas, acarretando diversos equívocos em suas práticas pedagógicas, em particular, quando estas se ancoram em teorias mentalistas ou empiristas do significado.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasGottschalk, Cristiane Maria Cornelia2018-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/419210.18316/recc.v23i1.4192Educação, Ciência e Cultura; v. 23, n. 1 (2018); p. 113-1242236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192/pdfDireitos autorais 2018 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-05-17T13:25:56Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/4192Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2018-05-17T13:25:56Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language A atividade matemática escolar como introdução de paradigmas na linguagem |
title |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language |
spellingShingle |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia Paradigm; Mathematics Teaching; Mathematical Language; Wittgenstein. Filosofia da Educação Matemática Paradigma; Ensino de Matemática; Linguagem Matemática; Wittgenstein. |
title_short |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language |
title_full |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language |
title_fullStr |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language |
title_full_unstemmed |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language |
title_sort |
The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language |
author |
Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia |
author_facet |
Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paradigm; Mathematics Teaching; Mathematical Language; Wittgenstein. Filosofia da Educação Matemática Paradigma; Ensino de Matemática; Linguagem Matemática; Wittgenstein. |
topic |
Paradigm; Mathematics Teaching; Mathematical Language; Wittgenstein. Filosofia da Educação Matemática Paradigma; Ensino de Matemática; Linguagem Matemática; Wittgenstein. |
description |
From a Wittgensteinian perspective, this article assumes that the use we make of our mathematical statements is of a different nature from the hypotheses of the natural sciences, which have a predominantly referential use. While these have an explanatory and descriptive purpose, the objects of mathematics and their relations expressed through axioms and theorems play a normative role. In contrast to a referential conception of mathematical knowledge, my goal is to show the importance of this distinction for the mathematical activity in the school context, from the most elementary level of introduction of paradigms in preparatory language games, to the most complex level of their demonstrations, which in turn produce new paradigms. I conclude that certain interpretations of mathematical statements coming from a referential conception of mathematical language can lead to dogmatic images, causing several misunderstandings in their pedagogical practices, particularly when they are anchored in mentalist or empiricist theories of meaning. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192 10.18316/recc.v23i1.4192 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v23i1.4192 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 23, n. 1 (2018); p. 113-124 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165870898380800 |