The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192
Resumo: From a Wittgensteinian perspective, this article assumes that the use we make of our mathematical statements is of a different nature from the hypotheses of the natural sciences, which have a predominantly referential use. While these have an explanatory and descriptive purpose, the objects of mathematics and their relations expressed through axioms and theorems play a normative role. In contrast to a referential conception of mathematical knowledge, my goal is to show the importance of this distinction for the mathematical activity in the school context, from the most elementary level of introduction of paradigms in preparatory language games, to the most complex level of their demonstrations, which in turn produce new paradigms. I conclude that certain interpretations of mathematical statements coming from a referential conception of mathematical language can lead to dogmatic images, causing several misunderstandings in their pedagogical practices, particularly when they are anchored in mentalist or empiricist theories of meaning.
id UNILASALLE-2_c119630243a28543b70e2974111ba0e9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/4192
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling The school mathematical activity as an introduction of paradigms in languageA atividade matemática escolar como introdução de paradigmas na linguagemParadigm; Mathematics Teaching; Mathematical Language; Wittgenstein.Filosofia da Educação MatemáticaParadigma; Ensino de Matemática; Linguagem Matemática; Wittgenstein.From a Wittgensteinian perspective, this article assumes that the use we make of our mathematical statements is of a different nature from the hypotheses of the natural sciences, which have a predominantly referential use. While these have an explanatory and descriptive purpose, the objects of mathematics and their relations expressed through axioms and theorems play a normative role. In contrast to a referential conception of mathematical knowledge, my goal is to show the importance of this distinction for the mathematical activity in the school context, from the most elementary level of introduction of paradigms in preparatory language games, to the most complex level of their demonstrations, which in turn produce new paradigms. I conclude that certain interpretations of mathematical statements coming from a referential conception of mathematical language can lead to dogmatic images, causing several misunderstandings in their pedagogical practices, particularly when they are anchored in mentalist or empiricist theories of meaning.De uma perspectiva wittgensteiniana, este artigo parte do pressuposto de que o uso que fazemos de nossos enunciados matemáticos é de natureza diferente das hipóteses das ciências naturais, as quais têm um uso predominantemente referencial. Enquanto estas têm uma finalidade explicativa e descritiva, os objetos da matemática e suas relações expressas através de axiomas e teoremas desempenham um papel normativo. Em contraposição a uma concepção referencial do conhecimento matemático, tem-se como objetivo mostrar a importância desta distinção para a atividade matemática no contexto escolar, desde o nível mais elementar de introdução de paradigmas em jogos de linguagem preparatórios, até o nível mais complexo de suas demonstrações, que, por sua vez, produzem novos paradigmas. Conclui-se que determinadas interpretações dos enunciados matemáticos advindas de uma concepção referencial da linguagem matemática podem conduzir a imagens dogmáticas, acarretando diversos equívocos em suas práticas pedagógicas, em particular, quando estas se ancoram em teorias mentalistas ou empiristas do significado.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasGottschalk, Cristiane Maria Cornelia2018-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/419210.18316/recc.v23i1.4192Educação, Ciência e Cultura; v. 23, n. 1 (2018); p. 113-1242236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192/pdfDireitos autorais 2018 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-05-17T13:25:56Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/4192Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2018-05-17T13:25:56Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
A atividade matemática escolar como introdução de paradigmas na linguagem
title The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
spellingShingle The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia
Paradigm; Mathematics Teaching; Mathematical Language; Wittgenstein.
Filosofia da Educação Matemática
Paradigma; Ensino de Matemática; Linguagem Matemática; Wittgenstein.
title_short The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
title_full The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
title_fullStr The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
title_full_unstemmed The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
title_sort The school mathematical activity as an introduction of paradigms in language
author Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia
author_facet Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Gottschalk, Cristiane Maria Cornelia
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Paradigm; Mathematics Teaching; Mathematical Language; Wittgenstein.
Filosofia da Educação Matemática
Paradigma; Ensino de Matemática; Linguagem Matemática; Wittgenstein.
topic Paradigm; Mathematics Teaching; Mathematical Language; Wittgenstein.
Filosofia da Educação Matemática
Paradigma; Ensino de Matemática; Linguagem Matemática; Wittgenstein.
description From a Wittgensteinian perspective, this article assumes that the use we make of our mathematical statements is of a different nature from the hypotheses of the natural sciences, which have a predominantly referential use. While these have an explanatory and descriptive purpose, the objects of mathematics and their relations expressed through axioms and theorems play a normative role. In contrast to a referential conception of mathematical knowledge, my goal is to show the importance of this distinction for the mathematical activity in the school context, from the most elementary level of introduction of paradigms in preparatory language games, to the most complex level of their demonstrations, which in turn produce new paradigms. I conclude that certain interpretations of mathematical statements coming from a referential conception of mathematical language can lead to dogmatic images, causing several misunderstandings in their pedagogical practices, particularly when they are anchored in mentalist or empiricist theories of meaning.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-03
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192
10.18316/recc.v23i1.4192
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192
identifier_str_mv 10.18316/recc.v23i1.4192
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/4192/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 23, n. 1 (2018); p. 113-124
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165870898380800