Interactive mind map: The conception of a rich media for learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Luis Antonio
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Meira, Matheus Carvalho, do Amaral, Sérgio Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação Ciência e Cultura
Texto Completo: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645
Resumo: This article explores the characteristics of the mind map as a pedagogical tool and demonstrates the use of technology and interactivity to enhance this resource’s use. We developed a prototype of an interactive mind map to demonstrate features that can add value to the tool. Mind maps can be constituted as rich media since they allow incorporating different media types, making it possible to reach students with different profiles and learning needs. In this sense, the work demonstrates applications and advantages of mind maps as a tool for an active methodology, favoring the student’s interaction and his participation in constructing his knowledge, also combining the technological aspect as a way of approximation between school and reality of students.
id UNILASALLE-2_f1773eb1a284d1e1b3e6281b170545b9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6645
network_acronym_str UNILASALLE-2
network_name_str Revista Educação Ciência e Cultura
repository_id_str
spelling Interactive mind map: The conception of a rich media for learningMapa mental interativo: a concepção de uma mídia rica para a aprendizagemMind Map; Interactive Applications; Technologies on Education; Rich Media; Learning Objects.Educação; EnsinoMapa Mental; Aplicações Interativas; Tecnologia na Educação; Mídia Rica; Objetos de Aprendizagem.This article explores the characteristics of the mind map as a pedagogical tool and demonstrates the use of technology and interactivity to enhance this resource’s use. We developed a prototype of an interactive mind map to demonstrate features that can add value to the tool. Mind maps can be constituted as rich media since they allow incorporating different media types, making it possible to reach students with different profiles and learning needs. In this sense, the work demonstrates applications and advantages of mind maps as a tool for an active methodology, favoring the student’s interaction and his participation in constructing his knowledge, also combining the technological aspect as a way of approximation between school and reality of students.Este artigo explora as características do mapa mental como ferramenta pedagógica e demonstra o uso de tecnologia e interatividade para potencializar o uso deste recurso. Desenvolvemos um protótipo de um mapa mental interativo para demonstrar recursos de visualização que podem agregar valor à ferramenta. Os mapas mentais podem se constituir como mídias ricas, uma vez que permitem incorporar diferentes tipos de mídias, possibilitando atingir estudantes com diferentes perfis e necessidades de aprendizagem. Neste sentido, o trabalho demonstra aplicações e vantagens dos mapas mentais como uma ferramenta para uma metodologia ativa, favorecendo a interação do discente e sua participação na construção do seu conhecimento, também, aliando o aspecto tecnológico como forma de aproximação entre a escola e a realidade dos estudantes.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasTavares, Luis AntonioMeira, Matheus Carvalhodo Amaral, Sérgio Ferreira2021-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/664510.18316/recc.v26i1.6645Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 1 (2021); p. 01-122236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645/pdfDireitos autorais 2021 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-06T12:57:02Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6645Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2022-06-06T12:57:02Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false
dc.title.none.fl_str_mv Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
Mapa mental interativo: a concepção de uma mídia rica para a aprendizagem
title Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
spellingShingle Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
Tavares, Luis Antonio
Mind Map; Interactive Applications; Technologies on Education; Rich Media; Learning Objects.
Educação; Ensino
Mapa Mental; Aplicações Interativas; Tecnologia na Educação; Mídia Rica; Objetos de Aprendizagem.
title_short Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
title_full Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
title_fullStr Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
title_full_unstemmed Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
title_sort Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
author Tavares, Luis Antonio
author_facet Tavares, Luis Antonio
Meira, Matheus Carvalho
do Amaral, Sérgio Ferreira
author_role author
author2 Meira, Matheus Carvalho
do Amaral, Sérgio Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Luis Antonio
Meira, Matheus Carvalho
do Amaral, Sérgio Ferreira
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Mind Map; Interactive Applications; Technologies on Education; Rich Media; Learning Objects.
Educação; Ensino
Mapa Mental; Aplicações Interativas; Tecnologia na Educação; Mídia Rica; Objetos de Aprendizagem.
topic Mind Map; Interactive Applications; Technologies on Education; Rich Media; Learning Objects.
Educação; Ensino
Mapa Mental; Aplicações Interativas; Tecnologia na Educação; Mídia Rica; Objetos de Aprendizagem.
description This article explores the characteristics of the mind map as a pedagogical tool and demonstrates the use of technology and interactivity to enhance this resource’s use. We developed a prototype of an interactive mind map to demonstrate features that can add value to the tool. Mind maps can be constituted as rich media since they allow incorporating different media types, making it possible to reach students with different profiles and learning needs. In this sense, the work demonstrates applications and advantages of mind maps as a tool for an active methodology, favoring the student’s interaction and his participation in constructing his knowledge, also combining the technological aspect as a way of approximation between school and reality of students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-09
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645
10.18316/recc.v26i1.6645
url https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645
identifier_str_mv 10.18316/recc.v26i1.6645
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
publisher.none.fl_str_mv Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas
dc.source.none.fl_str_mv Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 1 (2021); p. 01-12
2236-6377
reponame:Revista Educação Ciência e Cultura
instname:Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron:UNILASALLE
instname_str Universidade La Salle (UNILASALLE)
instacron_str UNILASALLE
institution UNILASALLE
reponame_str Revista Educação Ciência e Cultura
collection Revista Educação Ciência e Cultura
repository.name.fl_str_mv Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)
repository.mail.fl_str_mv revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br
_version_ 1788165869802618880