Interactive mind map: The conception of a rich media for learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação Ciência e Cultura |
Texto Completo: | https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645 |
Resumo: | This article explores the characteristics of the mind map as a pedagogical tool and demonstrates the use of technology and interactivity to enhance this resource’s use. We developed a prototype of an interactive mind map to demonstrate features that can add value to the tool. Mind maps can be constituted as rich media since they allow incorporating different media types, making it possible to reach students with different profiles and learning needs. In this sense, the work demonstrates applications and advantages of mind maps as a tool for an active methodology, favoring the student’s interaction and his participation in constructing his knowledge, also combining the technological aspect as a way of approximation between school and reality of students. |
id |
UNILASALLE-2_f1773eb1a284d1e1b3e6281b170545b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6645 |
network_acronym_str |
UNILASALLE-2 |
network_name_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository_id_str |
|
spelling |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learningMapa mental interativo: a concepção de uma mídia rica para a aprendizagemMind Map; Interactive Applications; Technologies on Education; Rich Media; Learning Objects.Educação; EnsinoMapa Mental; Aplicações Interativas; Tecnologia na Educação; Mídia Rica; Objetos de Aprendizagem.This article explores the characteristics of the mind map as a pedagogical tool and demonstrates the use of technology and interactivity to enhance this resource’s use. We developed a prototype of an interactive mind map to demonstrate features that can add value to the tool. Mind maps can be constituted as rich media since they allow incorporating different media types, making it possible to reach students with different profiles and learning needs. In this sense, the work demonstrates applications and advantages of mind maps as a tool for an active methodology, favoring the student’s interaction and his participation in constructing his knowledge, also combining the technological aspect as a way of approximation between school and reality of students.Este artigo explora as características do mapa mental como ferramenta pedagógica e demonstra o uso de tecnologia e interatividade para potencializar o uso deste recurso. Desenvolvemos um protótipo de um mapa mental interativo para demonstrar recursos de visualização que podem agregar valor à ferramenta. Os mapas mentais podem se constituir como mídias ricas, uma vez que permitem incorporar diferentes tipos de mídias, possibilitando atingir estudantes com diferentes perfis e necessidades de aprendizagem. Neste sentido, o trabalho demonstra aplicações e vantagens dos mapas mentais como uma ferramenta para uma metodologia ativa, favorecendo a interação do discente e sua participação na construção do seu conhecimento, também, aliando o aspecto tecnológico como forma de aproximação entre a escola e a realidade dos estudantes.Universidade LaSalle - Unilasalle CanoasTavares, Luis AntonioMeira, Matheus Carvalhodo Amaral, Sérgio Ferreira2021-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/664510.18316/recc.v26i1.6645Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 1 (2021); p. 01-122236-6377reponame:Revista Educação Ciência e Culturainstname:Universidade La Salle (UNILASALLE)instacron:UNILASALLEporhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645/pdfDireitos autorais 2021 Educação, Ciência e Culturainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-06T12:57:02Zoai:ojs.revistas.unilasalle.edu.br:article/6645Revistahttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/indexONGhttps://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/oairevistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br2236-63772238-7293opendoar:2022-06-06T12:57:02Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learning Mapa mental interativo: a concepção de uma mídia rica para a aprendizagem |
title |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learning |
spellingShingle |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learning Tavares, Luis Antonio Mind Map; Interactive Applications; Technologies on Education; Rich Media; Learning Objects. Educação; Ensino Mapa Mental; Aplicações Interativas; Tecnologia na Educação; Mídia Rica; Objetos de Aprendizagem. |
title_short |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learning |
title_full |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learning |
title_fullStr |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learning |
title_full_unstemmed |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learning |
title_sort |
Interactive mind map: The conception of a rich media for learning |
author |
Tavares, Luis Antonio |
author_facet |
Tavares, Luis Antonio Meira, Matheus Carvalho do Amaral, Sérgio Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Meira, Matheus Carvalho do Amaral, Sérgio Ferreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares, Luis Antonio Meira, Matheus Carvalho do Amaral, Sérgio Ferreira |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mind Map; Interactive Applications; Technologies on Education; Rich Media; Learning Objects. Educação; Ensino Mapa Mental; Aplicações Interativas; Tecnologia na Educação; Mídia Rica; Objetos de Aprendizagem. |
topic |
Mind Map; Interactive Applications; Technologies on Education; Rich Media; Learning Objects. Educação; Ensino Mapa Mental; Aplicações Interativas; Tecnologia na Educação; Mídia Rica; Objetos de Aprendizagem. |
description |
This article explores the characteristics of the mind map as a pedagogical tool and demonstrates the use of technology and interactivity to enhance this resource’s use. We developed a prototype of an interactive mind map to demonstrate features that can add value to the tool. Mind maps can be constituted as rich media since they allow incorporating different media types, making it possible to reach students with different profiles and learning needs. In this sense, the work demonstrates applications and advantages of mind maps as a tool for an active methodology, favoring the student’s interaction and his participation in constructing his knowledge, also combining the technological aspect as a way of approximation between school and reality of students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-09 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645 10.18316/recc.v26i1.6645 |
url |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645 |
identifier_str_mv |
10.18316/recc.v26i1.6645 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/6645/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Educação, Ciência e Cultura |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade LaSalle - Unilasalle Canoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação, Ciência e Cultura; v. 26, n. 1 (2021); p. 01-12 2236-6377 reponame:Revista Educação Ciência e Cultura instname:Universidade La Salle (UNILASALLE) instacron:UNILASALLE |
instname_str |
Universidade La Salle (UNILASALLE) |
instacron_str |
UNILASALLE |
institution |
UNILASALLE |
reponame_str |
Revista Educação Ciência e Cultura |
collection |
Revista Educação Ciência e Cultura |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação Ciência e Cultura - Universidade La Salle (UNILASALLE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistas@unilasalle.edu.br||revista.educacao@unilasalle.edu.br |
_version_ |
1788165869802618880 |