PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Paidéi@ |
Texto Completo: | https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568 |
Resumo: | Gamification, the use of elements and strategies of games in other contexts, can bring benefits to e-learning such as enhance engagement, motivation and interaction. However, little is known about perceptions of teachers and students on the topic. In this qualitative case study, perceptions of nine Brazilian researchers registered in the National Scientific and Technological Development Council were obtained by an on line questionnaire. Most of them reputed the gamification an educational advance for e-learning because it can motivate students. Nevertheless, not every tool available in virtual learning environments could be adapted to gamification. In this context, badges were considered good tools, despite little used. |
id |
UNIMES-1_8edce965d4476492d2c26e604c2335e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/568 |
network_acronym_str |
UNIMES-1 |
network_name_str |
Paidéi@ |
repository_id_str |
|
spelling |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTSPERCEPÇÕES DE PESQUISADORES BRASILEIROS SOBRE A GAMIFICAÇÃO EM AMBIENTES VIRTUAIS DE APRENDIZAGEMEducação; Educação a Distânciaeducação a distância; gamificação; ambiente virtual de aprendizagem.Gamification, the use of elements and strategies of games in other contexts, can bring benefits to e-learning such as enhance engagement, motivation and interaction. However, little is known about perceptions of teachers and students on the topic. In this qualitative case study, perceptions of nine Brazilian researchers registered in the National Scientific and Technological Development Council were obtained by an on line questionnaire. Most of them reputed the gamification an educational advance for e-learning because it can motivate students. Nevertheless, not every tool available in virtual learning environments could be adapted to gamification. In this context, badges were considered good tools, despite little used.A gamificação, emprego de elementos e estratégias de jogos em outros contextos, pode trazer benefícios à educação a distância ao fomentar o engajamento, a motivação e a interação. Todavia, pouco se sabe a respeito das percepções de educadores e educandos sobre o tema. Neste estudo de caso qualitativo foram analisadas por questionário on line, as percepções de nove pesquisadores brasileiros cadastrados no diretório de grupos de pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Para a maioria deles, a gamificação foi reputada um avanço pedagógico para a EaD por motivar os alunos. Contudo, nem toda ferramenta disponível em ambientes virtuais de aprendizagem poderia ser adaptada à gamificação. Nesse contexto, badges foram consideradas boas ferramentas, ainda que pouco empregadas.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a DistânciaCAPESLima, Cátia de SouzaTenório, André2016-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 8, n. 14 (2016)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568/581https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/568/220https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/568/221info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-03T22:14:04Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/568Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2016-08-03T22:14:04Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS PERCEPÇÕES DE PESQUISADORES BRASILEIROS SOBRE A GAMIFICAÇÃO EM AMBIENTES VIRTUAIS DE APRENDIZAGEM |
title |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS |
spellingShingle |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS Lima, Cátia de Souza Educação; Educação a Distância educação a distância; gamificação; ambiente virtual de aprendizagem. |
title_short |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS |
title_full |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS |
title_fullStr |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS |
title_full_unstemmed |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS |
title_sort |
PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS |
author |
Lima, Cátia de Souza |
author_facet |
Lima, Cátia de Souza Tenório, André |
author_role |
author |
author2 |
Tenório, André |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Cátia de Souza Tenório, André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Educação a Distância educação a distância; gamificação; ambiente virtual de aprendizagem. |
topic |
Educação; Educação a Distância educação a distância; gamificação; ambiente virtual de aprendizagem. |
description |
Gamification, the use of elements and strategies of games in other contexts, can bring benefits to e-learning such as enhance engagement, motivation and interaction. However, little is known about perceptions of teachers and students on the topic. In this qualitative case study, perceptions of nine Brazilian researchers registered in the National Scientific and Technological Development Council were obtained by an on line questionnaire. Most of them reputed the gamification an educational advance for e-learning because it can motivate students. Nevertheless, not every tool available in virtual learning environments could be adapted to gamification. In this context, badges were considered good tools, despite little used. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion "Avaliado por Pares" |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568 |
url |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568/581 https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/568/220 https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/568/221 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 8, n. 14 (2016) 19826109 reponame:Paidéi@ instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) instacron:UNIMES |
instname_str |
Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
instacron_str |
UNIMES |
institution |
UNIMES |
reponame_str |
Paidéi@ |
collection |
Paidéi@ |
repository.name.fl_str_mv |
Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapaideia@unimesvirtual.com.br || |
_version_ |
1798313275636580352 |