PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Cátia de Souza
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Tenório, André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paidéi@
Texto Completo: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568
Resumo: Gamification, the use of elements and strategies of games in other contexts, can bring benefits to e-learning such as enhance engagement, motivation and interaction. However, little is known about perceptions of teachers and students on the topic. In this qualitative case study, perceptions of nine Brazilian researchers registered in the National Scientific and Technological Development Council were obtained by an on line questionnaire. Most of them reputed the gamification an educational advance for e-learning because it can motivate students. Nevertheless, not every tool available in virtual learning environments could be adapted to gamification. In this context, badges were considered good tools, despite little used.
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spelling PERCEPTIONS OF BRAZILIAN RESEARCHERS ON THE GAMIFICATION IN VIRTUAL LEARNING ENVIRONMENTSPERCEPÇÕES DE PESQUISADORES BRASILEIROS SOBRE A GAMIFICAÇÃO EM AMBIENTES VIRTUAIS DE APRENDIZAGEMEducação; Educação a Distânciaeducação a distância; gamificação; ambiente virtual de aprendizagem.Gamification, the use of elements and strategies of games in other contexts, can bring benefits to e-learning such as enhance engagement, motivation and interaction. However, little is known about perceptions of teachers and students on the topic. In this qualitative case study, perceptions of nine Brazilian researchers registered in the National Scientific and Technological Development Council were obtained by an on line questionnaire. Most of them reputed the gamification an educational advance for e-learning because it can motivate students. Nevertheless, not every tool available in virtual learning environments could be adapted to gamification. In this context, badges were considered good tools, despite little used.A gamificação, emprego de elementos e estratégias de jogos em outros contextos, pode trazer benefícios à educação a distância ao fomentar o engajamento, a motivação e a interação. Todavia, pouco se sabe a respeito das percepções de educadores e educandos sobre o tema. Neste estudo de caso qualitativo foram analisadas por questionário on line, as percepções de nove pesquisadores brasileiros cadastrados no diretório de grupos de pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Para a maioria deles, a gamificação foi reputada um avanço pedagógico para a EaD por motivar os alunos. Contudo, nem toda ferramenta disponível em ambientes virtuais de aprendizagem poderia ser adaptada à gamificação. Nesse contexto, badges foram consideradas boas ferramentas, ainda que pouco empregadas.Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a DistânciaCAPESLima, Cátia de SouzaTenório, André2016-07-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por Pares"application/pdfhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568Revista Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância; v. 8, n. 14 (2016)19826109reponame:Paidéi@instname:Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)instacron:UNIMESporhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/568/581https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/568/220https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/downloadSuppFile/568/221info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-03T22:14:04Zoai:ojs.server1.unimesvirtual.com.br:article/568Revistahttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/PRIhttps://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/oairevistapaideia@unimesvirtual.com.br ||1982-61091982-6109opendoar:2016-08-03T22:14:04Paidéi@ - Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES)false
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