Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Gilmar Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Élida Alves da, Santos Júnior, Porfírio Azevedo dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7379
Resumo: Mathematics education often faces challenges in preparing citizens for conscientious citizenship. In this context, collaborative learning emerges as a promising strategy to overcome such challenges. The present research aimed to implement the Trezentos Method in Basic Education classes, empower students to solve problems, and analyze the impact of this intervention on the learning of those involved. The results confirm that collaborative activities, when aligned with assessment processes focused on decision-making, have a positive influence not only on the development of mathematical knowledge but also on the socio-emotional skills of the students.
id UNIMONTES1_155a7d58f564f251d250c8c597863398
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7379
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education studentsAprendizaje colaborativo a través del Método Trezentos: una experiencia con estudiantes de Educación BásicaAprendizagem colaborativa por meio do Método Trezentos: uma experiência com estudantes da Educação BásicaAprendizagem ColaborativaMétodo TrezentosMatemáticaCollaborative LearningThree Hundred MethodMathematicsAprendizaje ColaborativoMétodo TrezentosMatemáticasMathematics education often faces challenges in preparing citizens for conscientious citizenship. In this context, collaborative learning emerges as a promising strategy to overcome such challenges. The present research aimed to implement the Trezentos Method in Basic Education classes, empower students to solve problems, and analyze the impact of this intervention on the learning of those involved. The results confirm that collaborative activities, when aligned with assessment processes focused on decision-making, have a positive influence not only on the development of mathematical knowledge but also on the socio-emotional skills of the students.La educación matemática a menudo enfrenta desafíos para formar ciudadanos aptos para el ejercicio consciente de la ciudadanía. En este contexto, el aprendizaje colaborativo surge como una estrategia prometedora para superar tales desafíos. La presente investigación tuvo como objetivos implementar el Método Trezentos en clases de Educación Básica, capacitar a estudiantes en la resolución de problemas y analizar el impacto de esta intervención en el aprendizaje de los involucrados. Los resultados obtenidos confirman que las actividades colaborativas, cuando se alinean con procesos de evaluación centrados en la toma de decisiones, ejercen una influencia positiva, no solo en el desarrollo de conocimientos matemáticos, sino también en las competencias socioemocionales de los estudiantes.A educação matemática frequentemente enfrenta desafios para formar cidadãos aptos ao exercício consciente da cidadania. Nesse contexto, a aprendizagem colaborativa surge como uma estratégia promissora para superar tais desafios. A presente investigação teve como objetivos implementar o Método Trezentos em turmas da Educação Básica, capacitar estudantes na solução de problemas e analisar o impacto dessa intervenção na aprendizagem dos envolvidos. Os resultados alcançados confirmam que atividades colaborativas, quando alinhadas a processos avaliativos com foco em tomada de decisões, exercem uma influência positiva, não só no desenvolvimento de conhecimentos matemáticos, mas também nas competências socioemocionais dos estudantes.Editora Unimontes2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/737910.46551/emd.v7n13a27Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-202526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7379/7154https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Gilmar AlvesSilva, Élida Alves daSantos Júnior, Porfírio Azevedo dos2024-03-28T19:36:54Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/7379Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-28T19:36:54Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students
Aprendizaje colaborativo a través del Método Trezentos: una experiencia con estudiantes de Educación Básica
Aprendizagem colaborativa por meio do Método Trezentos: uma experiência com estudantes da Educação Básica
title Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students
spellingShingle Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students
Tavares, Gilmar Alves
Aprendizagem Colaborativa
Método Trezentos
Matemática
Collaborative Learning
Three Hundred Method
Mathematics
Aprendizaje Colaborativo
Método Trezentos
Matemáticas
title_short Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students
title_full Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students
title_fullStr Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students
title_full_unstemmed Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students
title_sort Collaborative learning through the Three Hundred Method: an experience with Basic Education students
author Tavares, Gilmar Alves
author_facet Tavares, Gilmar Alves
Silva, Élida Alves da
Santos Júnior, Porfírio Azevedo dos
author_role author
author2 Silva, Élida Alves da
Santos Júnior, Porfírio Azevedo dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Gilmar Alves
Silva, Élida Alves da
Santos Júnior, Porfírio Azevedo dos
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem Colaborativa
Método Trezentos
Matemática
Collaborative Learning
Three Hundred Method
Mathematics
Aprendizaje Colaborativo
Método Trezentos
Matemáticas
topic Aprendizagem Colaborativa
Método Trezentos
Matemática
Collaborative Learning
Three Hundred Method
Mathematics
Aprendizaje Colaborativo
Método Trezentos
Matemáticas
description Mathematics education often faces challenges in preparing citizens for conscientious citizenship. In this context, collaborative learning emerges as a promising strategy to overcome such challenges. The present research aimed to implement the Trezentos Method in Basic Education classes, empower students to solve problems, and analyze the impact of this intervention on the learning of those involved. The results confirm that collaborative activities, when aligned with assessment processes focused on decision-making, have a positive influence not only on the development of mathematical knowledge but also on the socio-emotional skills of the students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7379
10.46551/emd.v7n13a27
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7379
identifier_str_mv 10.46551/emd.v7n13a27
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7379/7154
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 7 n. 13 (2023): jan./dez.; 1-20
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174835106807808