Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação Matemática Debate |
Texto Completo: | https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359 |
Resumo: | Understanding the importance of problem solving in everyday life is an action that must be linked to expressive proposals, with methodological procedures that improve teaching and learning. The objective of the article is to analyze the contributions of the Student Problem Situations Activity with addition and subtraction operations in 3rd grade students of the UFRR School of Application. The work is based on activity theory from the perspective of authors Galperin, Talízina and Majmutov. The research was carried out through a qualitative approach. The data analysis was carried out considering the initial diagnosis and the formative and final evaluations, based on pre-established criteria. The results showed qualitative changes in students' learning in relation to problem solving with addition and subtraction. |
id |
UNIMONTES1_7a7c4c6219d5ad24e64fe4177d80c07e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/4359 |
network_acronym_str |
UNIMONTES1 |
network_name_str |
Educação Matemática Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operationsActividad de Situaciones Problema del Estudiante con operaciones de suma y restaAtividade de Situações Problema Discente com operações de adição e subtraçãoEnsino Problematizador de MajmutovTeoria da AtividadeTeoria de Galperin-TalízinaMatemática no Ensino FundamentalResolução de ProblemasMajmutov's Problematic TeachingActivity TheoryGalperin and Talízina TheoryMathematics in Elementary SchoolSolving ProblemsEnseñanza Problemática de MajmutovTeoría de la ActividadTeoría de Galperin y TalízinaMatemática en la Enseñanza PrimariaResolución de ProblemasUnderstanding the importance of problem solving in everyday life is an action that must be linked to expressive proposals, with methodological procedures that improve teaching and learning. The objective of the article is to analyze the contributions of the Student Problem Situations Activity with addition and subtraction operations in 3rd grade students of the UFRR School of Application. The work is based on activity theory from the perspective of authors Galperin, Talízina and Majmutov. The research was carried out through a qualitative approach. The data analysis was carried out considering the initial diagnosis and the formative and final evaluations, based on pre-established criteria. The results showed qualitative changes in students' learning in relation to problem solving with addition and subtraction.Comprender la importancia de la resolución de problemas en la vida cotidiana es una acción que debe estar vinculada a propuestas expresivas, con procedimientos metodológicos que mejoren la enseñanza y el aprendizaje. El objetivo del artículo es analizar las contribuciones de la Actividad Situaciones Problema del Estudiante con operaciones de suma y resta en estudiantes del 3º grado del Colegio de Aplicación de la UFRR. El trabajo se fundamenta en la teoría de la actividad desde la perspectiva de los autores Galperin, Talízina y Majmutov. La investigación fue realizada a través de un enfoque cualitativo. El análisis de los datos se realizó considerando el diagnóstico inicial y las evaluaciones formativas y finales, con base en criterios preestablecidos. Los resultados mostraron cambios cualitativos en el aprendizaje de los estudiantes en relación con la resolución de problemas con sumas y restas.Compreender a importância de resolver problemas na vida cotidiana, é uma ação que necessita ter vínculos a propostas expressivas, com procedimentos metodológicos que surtam efeito no ensino e na aprendizagem. O objetivo do artigo é analisar as contribuições da Atividade de Situações Problema Discente com as operações de adição e subtração dos discentes do 3º ano do Ensino Fundamental do Colégio de Aplicação da UFRR. O trabalho está fundamentado na teoria da atividade na perspectiva dos autores Galperin, Talízina e Majmutov. A realização da pesquisa ocorreu por meio de abordagem qualitativa; a análise dos dados realizou-se considerando o diagnóstico inicial e as avaliações formativa e final, a partir de critérios preestabelecidos. Os resultados mostraram transformações qualitativas na aprendizagem dos discentes em relação a resolução de problemas com adição e subtração.Editora Unimontes2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/435910.46551/emd.e202123Educação Matemática Debate; v. 5 n. 11 (2021): jan./dez.; 1-272526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359/4793https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359/4674https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Verônica de OliveiraFeitosa, Soraya de AraújoGarcía Mendoza, Héctor José2024-03-27T18:02:24Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/4359Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-27T18:02:24Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations Actividad de Situaciones Problema del Estudiante con operaciones de suma y resta Atividade de Situações Problema Discente com operações de adição e subtração |
title |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations |
spellingShingle |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations Magalhães, Verônica de Oliveira Ensino Problematizador de Majmutov Teoria da Atividade Teoria de Galperin-Talízina Matemática no Ensino Fundamental Resolução de Problemas Majmutov's Problematic Teaching Activity Theory Galperin and Talízina Theory Mathematics in Elementary School Solving Problems Enseñanza Problemática de Majmutov Teoría de la Actividad Teoría de Galperin y Talízina Matemática en la Enseñanza Primaria Resolución de Problemas |
title_short |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations |
title_full |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations |
title_fullStr |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations |
title_full_unstemmed |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations |
title_sort |
Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations |
author |
Magalhães, Verônica de Oliveira |
author_facet |
Magalhães, Verônica de Oliveira Feitosa, Soraya de Araújo García Mendoza, Héctor José |
author_role |
author |
author2 |
Feitosa, Soraya de Araújo García Mendoza, Héctor José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Verônica de Oliveira Feitosa, Soraya de Araújo García Mendoza, Héctor José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Problematizador de Majmutov Teoria da Atividade Teoria de Galperin-Talízina Matemática no Ensino Fundamental Resolução de Problemas Majmutov's Problematic Teaching Activity Theory Galperin and Talízina Theory Mathematics in Elementary School Solving Problems Enseñanza Problemática de Majmutov Teoría de la Actividad Teoría de Galperin y Talízina Matemática en la Enseñanza Primaria Resolución de Problemas |
topic |
Ensino Problematizador de Majmutov Teoria da Atividade Teoria de Galperin-Talízina Matemática no Ensino Fundamental Resolução de Problemas Majmutov's Problematic Teaching Activity Theory Galperin and Talízina Theory Mathematics in Elementary School Solving Problems Enseñanza Problemática de Majmutov Teoría de la Actividad Teoría de Galperin y Talízina Matemática en la Enseñanza Primaria Resolución de Problemas |
description |
Understanding the importance of problem solving in everyday life is an action that must be linked to expressive proposals, with methodological procedures that improve teaching and learning. The objective of the article is to analyze the contributions of the Student Problem Situations Activity with addition and subtraction operations in 3rd grade students of the UFRR School of Application. The work is based on activity theory from the perspective of authors Galperin, Talízina and Majmutov. The research was carried out through a qualitative approach. The data analysis was carried out considering the initial diagnosis and the formative and final evaluations, based on pre-established criteria. The results showed qualitative changes in students' learning in relation to problem solving with addition and subtraction. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359 10.46551/emd.e202123 |
url |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359 |
identifier_str_mv |
10.46551/emd.e202123 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359/4793 https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359/4674 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Unimontes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate; v. 5 n. 11 (2021): jan./dez.; 1-27 2526-6136 reponame:Educação Matemática Debate instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) instacron:UNIMONTES |
instname_str |
Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
instacron_str |
UNIMONTES |
institution |
UNIMONTES |
reponame_str |
Educação Matemática Debate |
collection |
Educação Matemática Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.emd@unimontes.br|| |
_version_ |
1797174835004047360 |