Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Verônica de Oliveira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Feitosa, Soraya de Araújo, García Mendoza, Héctor José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação Matemática Debate
Texto Completo: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359
Resumo: Understanding the importance of problem solving in everyday life is an action that must be linked to expressive proposals, with methodological procedures that improve teaching and learning. The objective of the article is to analyze the contributions of the Student Problem Situations Activity with addition and subtraction operations in 3rd grade students of the UFRR School of Application. The work is based on activity theory from the perspective of authors Galperin, Talízina and Majmutov. The research was carried out through a qualitative approach. The data analysis was carried out considering the initial diagnosis and the formative and final evaluations, based on pre-established criteria. The results showed qualitative changes in students' learning in relation to problem solving with addition and subtraction.
id UNIMONTES1_7a7c4c6219d5ad24e64fe4177d80c07e
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/4359
network_acronym_str UNIMONTES1
network_name_str Educação Matemática Debate
repository_id_str
spelling Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operationsActividad de Situaciones Problema del Estudiante con operaciones de suma y restaAtividade de Situações Problema Discente com operações de adição e subtraçãoEnsino Problematizador de MajmutovTeoria da AtividadeTeoria de Galperin-TalízinaMatemática no Ensino FundamentalResolução de ProblemasMajmutov's Problematic TeachingActivity TheoryGalperin and Talízina TheoryMathematics in Elementary SchoolSolving ProblemsEnseñanza Problemática de MajmutovTeoría de la ActividadTeoría de Galperin y TalízinaMatemática en la Enseñanza PrimariaResolución de ProblemasUnderstanding the importance of problem solving in everyday life is an action that must be linked to expressive proposals, with methodological procedures that improve teaching and learning. The objective of the article is to analyze the contributions of the Student Problem Situations Activity with addition and subtraction operations in 3rd grade students of the UFRR School of Application. The work is based on activity theory from the perspective of authors Galperin, Talízina and Majmutov. The research was carried out through a qualitative approach. The data analysis was carried out considering the initial diagnosis and the formative and final evaluations, based on pre-established criteria. The results showed qualitative changes in students' learning in relation to problem solving with addition and subtraction.Comprender la importancia de la resolución de problemas en la vida cotidiana es una acción que debe estar vinculada a propuestas expresivas, con procedimientos metodológicos que mejoren la enseñanza y el aprendizaje. El objetivo del artículo es analizar las contribuciones de la Actividad Situaciones Problema del Estudiante con operaciones de suma y resta en estudiantes del 3º grado del Colegio de Aplicación de la UFRR. El trabajo se fundamenta en la teoría de la actividad desde la perspectiva de los autores Galperin, Talízina y Majmutov. La investigación fue realizada a través de un enfoque cualitativo. El análisis de los datos se realizó considerando el diagnóstico inicial y las evaluaciones formativas y finales, con base en criterios preestablecidos. Los resultados mostraron cambios cualitativos en el aprendizaje de los estudiantes en relación con la resolución de problemas con sumas y restas.Compreender a importância de resolver problemas na vida cotidiana, é uma ação que necessita ter vínculos a propostas expressivas, com procedimentos metodológicos que surtam efeito no ensino e na aprendizagem. O objetivo do artigo é analisar as contribuições da Atividade de Situações Problema Discente com as operações de adição e subtração dos discentes do 3º ano do Ensino Fundamental do Colégio de Aplicação da UFRR. O trabalho está fundamentado na teoria da atividade na perspectiva dos autores Galperin, Talízina e Majmutov. A realização da pesquisa ocorreu por meio de abordagem qualitativa; a análise dos dados realizou-se considerando o diagnóstico inicial e as avaliações formativa e final, a partir de critérios preestabelecidos. Os resultados mostraram transformações qualitativas na aprendizagem dos discentes em relação a resolução de problemas com adição e subtração.Editora Unimontes2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/435910.46551/emd.e202123Educação Matemática Debate; v. 5 n. 11 (2021): jan./dez.; 1-272526-6136reponame:Educação Matemática Debateinstname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)instacron:UNIMONTESporhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359/4793https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359/4674https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Verônica de OliveiraFeitosa, Soraya de AraújoGarcía Mendoza, Héctor José2024-03-27T18:02:24Zoai:ojs2.periodicos.unimontes.br:article/4359Revistahttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdPUBhttps://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emdrevista.emd@unimontes.br||2526-61362526-6136opendoar:2024-03-27T18:02:24Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)false
dc.title.none.fl_str_mv Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
Actividad de Situaciones Problema del Estudiante con operaciones de suma y resta
Atividade de Situações Problema Discente com operações de adição e subtração
title Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
spellingShingle Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
Magalhães, Verônica de Oliveira
Ensino Problematizador de Majmutov
Teoria da Atividade
Teoria de Galperin-Talízina
Matemática no Ensino Fundamental
Resolução de Problemas
Majmutov's Problematic Teaching
Activity Theory
Galperin and Talízina Theory
Mathematics in Elementary School
Solving Problems
Enseñanza Problemática de Majmutov
Teoría de la Actividad
Teoría de Galperin y Talízina
Matemática en la Enseñanza Primaria
Resolución de Problemas
title_short Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
title_full Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
title_fullStr Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
title_full_unstemmed Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
title_sort Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations
author Magalhães, Verônica de Oliveira
author_facet Magalhães, Verônica de Oliveira
Feitosa, Soraya de Araújo
García Mendoza, Héctor José
author_role author
author2 Feitosa, Soraya de Araújo
García Mendoza, Héctor José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Verônica de Oliveira
Feitosa, Soraya de Araújo
García Mendoza, Héctor José
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Problematizador de Majmutov
Teoria da Atividade
Teoria de Galperin-Talízina
Matemática no Ensino Fundamental
Resolução de Problemas
Majmutov's Problematic Teaching
Activity Theory
Galperin and Talízina Theory
Mathematics in Elementary School
Solving Problems
Enseñanza Problemática de Majmutov
Teoría de la Actividad
Teoría de Galperin y Talízina
Matemática en la Enseñanza Primaria
Resolución de Problemas
topic Ensino Problematizador de Majmutov
Teoria da Atividade
Teoria de Galperin-Talízina
Matemática no Ensino Fundamental
Resolução de Problemas
Majmutov's Problematic Teaching
Activity Theory
Galperin and Talízina Theory
Mathematics in Elementary School
Solving Problems
Enseñanza Problemática de Majmutov
Teoría de la Actividad
Teoría de Galperin y Talízina
Matemática en la Enseñanza Primaria
Resolución de Problemas
description Understanding the importance of problem solving in everyday life is an action that must be linked to expressive proposals, with methodological procedures that improve teaching and learning. The objective of the article is to analyze the contributions of the Student Problem Situations Activity with addition and subtraction operations in 3rd grade students of the UFRR School of Application. The work is based on activity theory from the perspective of authors Galperin, Talízina and Majmutov. The research was carried out through a qualitative approach. The data analysis was carried out considering the initial diagnosis and the formative and final evaluations, based on pre-established criteria. The results showed qualitative changes in students' learning in relation to problem solving with addition and subtraction.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359
10.46551/emd.e202123
url https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359
identifier_str_mv 10.46551/emd.e202123
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359/4793
https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359/4674
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
publisher.none.fl_str_mv Editora Unimontes
dc.source.none.fl_str_mv Educação Matemática Debate; v. 5 n. 11 (2021): jan./dez.; 1-27
2526-6136
reponame:Educação Matemática Debate
instname:Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron:UNIMONTES
instname_str Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
instacron_str UNIMONTES
institution UNIMONTES
reponame_str Educação Matemática Debate
collection Educação Matemática Debate
repository.name.fl_str_mv Educação Matemática Debate - Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES)
repository.mail.fl_str_mv revista.emd@unimontes.br||
_version_ 1797174835004047360