Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gestão e Projetos (GeP) |
Texto Completo: | https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10942 |
Resumo: | Project changes are common and can be perceived as beneficial and valuable lesson sources, or as detrimental and problematic. With the objective of evaluating the extent to which projects´ change-based lessons learned are used on the organizational learning process, quantitative methods such as bibliometric mapping, survey application, and structural equation modeling were used. The quantitative survey counted on 139 respondents from 11 countries who collaborated to elaborate a set of recommendations that have statistically potential to positively influence the organizational learning. It was verified that the use of the lessons learned in organizational learning is incipient. Additionally, it was found that the tools “change request" and "change management" have positive impacts on the generation of lessons learned, as well as on the recording of new knowledge and practices, but that "change management" influences timidly organizational learning. We highlight the challenge of institutionalizing new roles for the "change request" as a tool for problem-solving and knowledge generation. |
id |
UNINOVE-4_6cc7e0db26815087987a9d9f9de83f1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://periodicos.uninove.br:article/10942 |
network_acronym_str |
UNINOVE-4 |
network_name_str |
Revista Gestão e Projetos (GeP) |
repository_id_str |
|
spelling |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project ManagersLições Aprendidas Baseadas em Mudanças em Projetos e seus Impactos na Aprendizagem Organizacional: Survey com Gerentes de ProjetosOrganizational Learning in Projects. Project Management. Knowledge Management. Project´s Change-based Lessons Learned. Change in Projects.Aprendizagem Organizacional em Projetos; Gestão de Projetos; Gestão do Conhecimento; Lições Aprendidas Baseadas em Mudanças; Mudança em ProjetosProject changes are common and can be perceived as beneficial and valuable lesson sources, or as detrimental and problematic. With the objective of evaluating the extent to which projects´ change-based lessons learned are used on the organizational learning process, quantitative methods such as bibliometric mapping, survey application, and structural equation modeling were used. The quantitative survey counted on 139 respondents from 11 countries who collaborated to elaborate a set of recommendations that have statistically potential to positively influence the organizational learning. It was verified that the use of the lessons learned in organizational learning is incipient. Additionally, it was found that the tools “change request" and "change management" have positive impacts on the generation of lessons learned, as well as on the recording of new knowledge and practices, but that "change management" influences timidly organizational learning. We highlight the challenge of institutionalizing new roles for the "change request" as a tool for problem-solving and knowledge generation.As mudanças em projetos são comuns e podem ser percebidas como benéficas e fontes de lições valiosas, ou como prejudiciais e problemáticas. Com o objetivo de avaliar em que medida ocorre o aproveitamento das lições aprendidas baseadas em mudanças em projetos na aprendizagem organizacional, foram utilizados métodos quantitativos como mapeamento bibliométrico, aplicação de survey e modelagem de equações estruturais. A pesquisa quantitativa contou com 139 respondentes de 11 países que colaboraram para a elaboração de um conjunto de recomendações que possuem estatisticamente potencial de influenciar de forma positiva a aprendizagem organizacional. Constatou-se que o aproveitamento das lições aprendidas na aprendizagem organizacional é incipiente. Adicionalmente, constatou-se que as ferramentas “solicitação de mudança no projeto” e “gestão da mudança” produzem impactos positivos na geração de lições aprendidas, bem como no registro de novos conhecimentos e práticas, mas que a “gestão da mudança” influencia timidamente a aprendizagem organizacional. Releva-se o desafio da institucionalização de novos papeis para a “solicitação de mudança do projeto” como uma ferramenta de solução de problemas e geração de conhecimentos.Universidade Nove de Julho (Uninove)Lima, Guilherme PereiraCamilo, Ronaldo DarwichCarvalho, Rodrigo Baroni2018-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uninove.br/gep/article/view/1094210.5585/gep.v9i3.10942Revista de Gestão e Projetos; v. 9, n. 3 (2018): setembro-dezembro2236-0972reponame:Revista Gestão e Projetos (GeP)instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEporhttps://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10942/5264Direitos autorais 2018 Guilherme Pereira Lima, Ronaldo Darwich Camilo, Rodrigo Baroni Carvalhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-12T13:39:36Zoai:https://periodicos.uninove.br:article/10942Revistahttps://periodicos.uninove.br/gepPRIhttps://periodicos.uninove.br/gep/oaigep@uninove.br || editor@revistagep.org || crismonteiro@uninove.br2236-09722236-0972opendoar:2019-09-12T13:39:36Revista Gestão e Projetos (GeP) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers Lições Aprendidas Baseadas em Mudanças em Projetos e seus Impactos na Aprendizagem Organizacional: Survey com Gerentes de Projetos |
title |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers |
spellingShingle |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers Lima, Guilherme Pereira Organizational Learning in Projects. Project Management. Knowledge Management. Project´s Change-based Lessons Learned. Change in Projects. Aprendizagem Organizacional em Projetos; Gestão de Projetos; Gestão do Conhecimento; Lições Aprendidas Baseadas em Mudanças; Mudança em Projetos |
title_short |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers |
title_full |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers |
title_fullStr |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers |
title_full_unstemmed |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers |
title_sort |
Lessons Learned Based on Project Change and its Impacts on Organizational Learning: Survey with Project Managers |
author |
Lima, Guilherme Pereira |
author_facet |
Lima, Guilherme Pereira Camilo, Ronaldo Darwich Carvalho, Rodrigo Baroni |
author_role |
author |
author2 |
Camilo, Ronaldo Darwich Carvalho, Rodrigo Baroni |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Guilherme Pereira Camilo, Ronaldo Darwich Carvalho, Rodrigo Baroni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Organizational Learning in Projects. Project Management. Knowledge Management. Project´s Change-based Lessons Learned. Change in Projects. Aprendizagem Organizacional em Projetos; Gestão de Projetos; Gestão do Conhecimento; Lições Aprendidas Baseadas em Mudanças; Mudança em Projetos |
topic |
Organizational Learning in Projects. Project Management. Knowledge Management. Project´s Change-based Lessons Learned. Change in Projects. Aprendizagem Organizacional em Projetos; Gestão de Projetos; Gestão do Conhecimento; Lições Aprendidas Baseadas em Mudanças; Mudança em Projetos |
description |
Project changes are common and can be perceived as beneficial and valuable lesson sources, or as detrimental and problematic. With the objective of evaluating the extent to which projects´ change-based lessons learned are used on the organizational learning process, quantitative methods such as bibliometric mapping, survey application, and structural equation modeling were used. The quantitative survey counted on 139 respondents from 11 countries who collaborated to elaborate a set of recommendations that have statistically potential to positively influence the organizational learning. It was verified that the use of the lessons learned in organizational learning is incipient. Additionally, it was found that the tools “change request" and "change management" have positive impacts on the generation of lessons learned, as well as on the recording of new knowledge and practices, but that "change management" influences timidly organizational learning. We highlight the challenge of institutionalizing new roles for the "change request" as a tool for problem-solving and knowledge generation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10942 10.5585/gep.v9i3.10942 |
url |
https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10942 |
identifier_str_mv |
10.5585/gep.v9i3.10942 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uninove.br/gep/article/view/10942/5264 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Guilherme Pereira Lima, Ronaldo Darwich Camilo, Rodrigo Baroni Carvalho info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Guilherme Pereira Lima, Ronaldo Darwich Camilo, Rodrigo Baroni Carvalho |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho (Uninove) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho (Uninove) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Gestão e Projetos; v. 9, n. 3 (2018): setembro-dezembro 2236-0972 reponame:Revista Gestão e Projetos (GeP) instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Revista Gestão e Projetos (GeP) |
collection |
Revista Gestão e Projetos (GeP) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gestão e Projetos (GeP) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
gep@uninove.br || editor@revistagep.org || crismonteiro@uninove.br |
_version_ |
1797052865826521088 |