Análise freireana do letramento em leitura do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Enaide Severo de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UNIOESTE
Texto Completo: http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/1015
Resumo: It investigates the concept of literacy in reading of the Programme for International Student Assessment (PISA) coordinated by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). PISA since its first edition in 2000, assesses, measures and provides indicators for global education systems. Researches claim PISA to be the beacon instrument of educational policies of member countries, which justifies the research in teaching area. It also presents evaluation concepts on a large scale in contrast to the assumptions of internal evaluation of school learning and provides analyzes of existing educational laws in Brazil related to the presence of subsidies given by PISA. Part of the following problem: what is the underlying concept of literacy to the Programfor International Student Assessment (PISA)? To perform the analysis, we assume that there are two models of literacy: autonomous and ideological (Street, 1999). It analyzes the following PISA official documents: Released Items in Reading 2009 (OECD, 2012), Reading Assessment Matrix (OECD, 2013) and Draft Reading Literacy Framework. (OECD, 2013b). It explicits, analyzes and criticizes the proposal for literacy assessment in PISA reading setting as analysis parameter the most emancipatory conception of reading of the Brazilian educator Paulo Freire (1921-1997). It concludes that PISA's test does not demand critical reading and historical knowledge, in a very different perspective of Paulo Freire's Model.
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Researches claim PISA to be the beacon instrument of educational policies of member countries, which justifies the research in teaching area. It also presents evaluation concepts on a large scale in contrast to the assumptions of internal evaluation of school learning and provides analyzes of existing educational laws in Brazil related to the presence of subsidies given by PISA. Part of the following problem: what is the underlying concept of literacy to the Programfor International Student Assessment (PISA)? To perform the analysis, we assume that there are two models of literacy: autonomous and ideological (Street, 1999). It analyzes the following PISA official documents: Released Items in Reading 2009 (OECD, 2012), Reading Assessment Matrix (OECD, 2013) and Draft Reading Literacy Framework. (OECD, 2013b). It explicits, analyzes and criticizes the proposal for literacy assessment in PISA reading setting as analysis parameter the most emancipatory conception of reading of the Brazilian educator Paulo Freire (1921-1997). It concludes that PISA's test does not demand critical reading and historical knowledge, in a very different perspective of Paulo Freire's Model.Investiga a concepção de letramento em leitura do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) coordenado pela Organização para a Cooperação e o Desenvolvimento Econômico (OCDE). O PISA, desde sua primeira edição no ano 2000, avalia, mede e fornece indicadores para os sistemas educacionais mundiais. Pesquisas afirmam ser o PISA instrumento balizador de políticas educacionais dos países membros, fato que justifica a realização da pesquisa na área de ensino. Apresenta os pressupostos da avaliação em larga escala em contraponto com a avaliação da aprendizagem escolar interna e analisa as leis educacionais vigentes no Brasil, que apontam para a presença de subsídios indicados pelo PISA. Parte do seguinte problema: qual a concepção de letramento subjacente ao Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA)? Para realizar as análises, parte do pressuposto de que há dois modelos de letramento: autônomo e ideológico (STREET, 1999). Analisa os seguintes documentos oficiais do PISA: Itens Liberados de Leitura 2009 (OCDE, 2012), Matriz de Avaliação de Leitura (OCDE, 2013) e Draft Reading Literacy Framework. (OCDE, 2013b). Explicita, analisa e critica aproposta de avaliação de letramento em leitura do PISA, estabelecendo como parâmetro de análise a concepção mais emancipatória de leitura, do educador brasileiro Paulo Freire (1921-1997). Conclui-se que o teste do PISA não exige leitura crítica e conhecimento histórico, numa perspectiva muito diferente do modelo de Paulo Freire.Made available in DSpace on 2017-07-10T16:38:36Z (GMT). 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