THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morschbacher, Márcia
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Maurente, Viviane Maciel Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482
Resumo: Since the 1980s, the sport is protagonist theme of intense academic debate in Physical Education, especially, when we’re treating the sport as learning content in school. This article discusses with Brazilian Physical Education’s representative authors about this theme. It starts with analysis about the inclusion of the sport as the Physical Education’s content and considerations and didactic propositions are realized about the pedagogical treatment with this culture movement’s element in school, based on the proposal critical-emancipatory.
id UNIOESTE-3_1c84075ae68d55522638fa0bb3045392
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5482
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONSO ESPORTE COMO CONTEÚDO DE ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: POSSIBILIDADES E PROPOSIÇÕES DIDÁTICO-PEDAGÓGICASEducação FísicaEsporteEscolaSince the 1980s, the sport is protagonist theme of intense academic debate in Physical Education, especially, when we’re treating the sport as learning content in school. This article discusses with Brazilian Physical Education’s representative authors about this theme. It starts with analysis about the inclusion of the sport as the Physical Education’s content and considerations and didactic propositions are realized about the pedagogical treatment with this culture movement’s element in school, based on the proposal critical-emancipatory.Desde a década de 1980, o esporte é tema protagonista de veemente debate acadêmico na Educação Física, sobretudo, ao tratar-se deste como conteúdo de ensino na escola. O presente artigo dialoga com alguns autores representativos da Educação Física escolar brasileira acerca desta temática. Parte-se de análises acerca da inclusão do esporte enquanto conteúdo da Educação Física escolar e realizam-se considerações e proposições didáticas sobre o trato pedagógico com esse elemento da cultura de movimento na escola, baseadas na proposta crítico-emancipatória.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2013-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482Caderno de Educação Física e Esporte; V. 10, N. 19, 2011 | Caderno de Educação Física; 85-932318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482/6030https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482/17996Morschbacher, MárciaMaurente, Viviane Maciel Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-06-08T15:16:18Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5482Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2013-06-08T15:16:18Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
O ESPORTE COMO CONTEÚDO DE ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: POSSIBILIDADES E PROPOSIÇÕES DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS
title THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
spellingShingle THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
Morschbacher, Márcia
Educação Física
Esporte
Escola
title_short THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
title_full THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
title_fullStr THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
title_full_unstemmed THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
title_sort THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
author Morschbacher, Márcia
author_facet Morschbacher, Márcia
Maurente, Viviane Maciel Machado
author_role author
author2 Maurente, Viviane Maciel Machado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morschbacher, Márcia
Maurente, Viviane Maciel Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Esporte
Escola
topic Educação Física
Esporte
Escola
description Since the 1980s, the sport is protagonist theme of intense academic debate in Physical Education, especially, when we’re treating the sport as learning content in school. This article discusses with Brazilian Physical Education’s representative authors about this theme. It starts with analysis about the inclusion of the sport as the Physical Education’s content and considerations and didactic propositions are realized about the pedagogical treatment with this culture movement’s element in school, based on the proposal critical-emancipatory.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482/6030
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482/17996
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; V. 10, N. 19, 2011 | Caderno de Educação Física; 85-93
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313413147885568