THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno de Educação Física e Esporte |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482 |
Resumo: | Since the 1980s, the sport is protagonist theme of intense academic debate in Physical Education, especially, when we’re treating the sport as learning content in school. This article discusses with Brazilian Physical Education’s representative authors about this theme. It starts with analysis about the inclusion of the sport as the Physical Education’s content and considerations and didactic propositions are realized about the pedagogical treatment with this culture movement’s element in school, based on the proposal critical-emancipatory. |
id |
UNIOESTE-3_1c84075ae68d55522638fa0bb3045392 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5482 |
network_acronym_str |
UNIOESTE-3 |
network_name_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository_id_str |
|
spelling |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONSO ESPORTE COMO CONTEÚDO DE ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: POSSIBILIDADES E PROPOSIÇÕES DIDÁTICO-PEDAGÓGICASEducação FísicaEsporteEscolaSince the 1980s, the sport is protagonist theme of intense academic debate in Physical Education, especially, when we’re treating the sport as learning content in school. This article discusses with Brazilian Physical Education’s representative authors about this theme. It starts with analysis about the inclusion of the sport as the Physical Education’s content and considerations and didactic propositions are realized about the pedagogical treatment with this culture movement’s element in school, based on the proposal critical-emancipatory.Desde a década de 1980, o esporte é tema protagonista de veemente debate acadêmico na Educação Física, sobretudo, ao tratar-se deste como conteúdo de ensino na escola. O presente artigo dialoga com alguns autores representativos da Educação Física escolar brasileira acerca desta temática. Parte-se de análises acerca da inclusão do esporte enquanto conteúdo da Educação Física escolar e realizam-se considerações e proposições didáticas sobre o trato pedagógico com esse elemento da cultura de movimento na escola, baseadas na proposta crítico-emancipatória.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2013-02-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/mswordhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482Caderno de Educação Física e Esporte; V. 10, N. 19, 2011 | Caderno de Educação Física; 85-932318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482/6030https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482/17996Morschbacher, MárciaMaurente, Viviane Maciel Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-06-08T15:16:18Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/5482Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2013-06-08T15:16:18Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS O ESPORTE COMO CONTEÚDO DE ENSINO DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR: POSSIBILIDADES E PROPOSIÇÕES DIDÁTICO-PEDAGÓGICAS |
title |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS |
spellingShingle |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS Morschbacher, Márcia Educação Física Esporte Escola |
title_short |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS |
title_full |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS |
title_fullStr |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS |
title_full_unstemmed |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS |
title_sort |
THE SPORT AS SCHOOL PHYSICAL EDUCATION’S CONTENT: POSSIBILITIES AND DIDACTIC AND PEDAGOGICAL PROPOSITIONS |
author |
Morschbacher, Márcia |
author_facet |
Morschbacher, Márcia Maurente, Viviane Maciel Machado |
author_role |
author |
author2 |
Maurente, Viviane Maciel Machado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morschbacher, Márcia Maurente, Viviane Maciel Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Esporte Escola |
topic |
Educação Física Esporte Escola |
description |
Since the 1980s, the sport is protagonist theme of intense academic debate in Physical Education, especially, when we’re treating the sport as learning content in school. This article discusses with Brazilian Physical Education’s representative authors about this theme. It starts with analysis about the inclusion of the sport as the Physical Education’s content and considerations and didactic propositions are realized about the pedagogical treatment with this culture movement’s element in school, based on the proposal critical-emancipatory. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482/6030 https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/5482/17996 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte; V. 10, N. 19, 2011 | Caderno de Educação Física; 85-93 2318-5090 2318-5104 reponame:Caderno de Educação Física e Esporte instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) instacron:UNIOESTE |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
instacron_str |
UNIOESTE |
institution |
UNIOESTE |
reponame_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
collection |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br |
_version_ |
1798313413147885568 |