Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno de Educação Física e Esporte |
Texto Completo: | https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598 |
Resumo: | BACKGROUND: In Brazil, research on coaches’ development is recent. In the last five years, efforts were made to organize the first research groups concerned to study coaches’ development. OBJECTIVE: In attempt to contribute in this scenario, this exploratory bibliographic essay aims to present the current panorama of learning opportunities available to Brazilian tennis coaches in formal and non-formal context. RESULTS: Dilemmas in the academic initial training as well as in the continuing training through the academic and federative path are presented and discussed with the current literature. CONCLUSION: Finally, suggestions to overcome the current stalemates are presented to contribute to the organizations involved on tennis coaches’ training and development. |
id |
UNIOESTE-3_badcb92017f7b981cca2aac5058d75c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/24598 |
network_acronym_str |
UNIOESTE-3 |
network_name_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository_id_str |
|
spelling |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context Aprendizagem profissional de treinadores de tênis: um ensaio para primeiras aproximações com o contexto nacional de formaçãoTreinadoresTênisAprendizagem ProfissionalCoachesTennisProfessional LearningBACKGROUND: In Brazil, research on coaches’ development is recent. In the last five years, efforts were made to organize the first research groups concerned to study coaches’ development. OBJECTIVE: In attempt to contribute in this scenario, this exploratory bibliographic essay aims to present the current panorama of learning opportunities available to Brazilian tennis coaches in formal and non-formal context. RESULTS: Dilemmas in the academic initial training as well as in the continuing training through the academic and federative path are presented and discussed with the current literature. CONCLUSION: Finally, suggestions to overcome the current stalemates are presented to contribute to the organizations involved on tennis coaches’ training and development.INTRODUÇÃO: No Brasil, pesquisas referentes ao desenvolvimento do treinador são recentes. Nos últimos cinco anos observam-se os primeiros movimentos para a formação de grupos de pesquisa especificamente ligados à temática. OBJETIVO: Na tentativa de contribuir nesse cenário, este ensaio bibliográfico, de caráter exploratório, busca apresentar o panorama atual de oportunidades de aprendizagem em contexto formal e não formal, disponíveis aos treinadores brasileiros de tênis em seu processo de aprendizagem profissional. RESULTADOS: Alguns dilemas encontrados na formação inicial, por meio da via acadêmica e na continuada, pelas vias acadêmica e federativa, são apresentados e debatidos com a literatura. CONCLUSÃO: Por fim, possíveis avanços frente aos impasses percebidos são sugeridos, visando contribuir com as instituições envolvidas na formação de treinadores da modalidade.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2020-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2459810.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p107Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 2 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 107-114Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 2 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 107-1142318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598/pdfCopyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCortela, Caio CorrêaKist, CesarMilistetd, MichelBoth, JorgeBalbinotti, Carlos Adelar Abaide2023-11-06T20:10:57Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/24598Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-11-06T20:10:57Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context Aprendizagem profissional de treinadores de tênis: um ensaio para primeiras aproximações com o contexto nacional de formação |
title |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context |
spellingShingle |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context Cortela, Caio Corrêa Treinadores Tênis Aprendizagem Profissional Coaches Tennis Professional Learning |
title_short |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context |
title_full |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context |
title_fullStr |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context |
title_full_unstemmed |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context |
title_sort |
Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context |
author |
Cortela, Caio Corrêa |
author_facet |
Cortela, Caio Corrêa Kist, Cesar Milistetd, Michel Both, Jorge Balbinotti, Carlos Adelar Abaide |
author_role |
author |
author2 |
Kist, Cesar Milistetd, Michel Both, Jorge Balbinotti, Carlos Adelar Abaide |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cortela, Caio Corrêa Kist, Cesar Milistetd, Michel Both, Jorge Balbinotti, Carlos Adelar Abaide |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Treinadores Tênis Aprendizagem Profissional Coaches Tennis Professional Learning |
topic |
Treinadores Tênis Aprendizagem Profissional Coaches Tennis Professional Learning |
description |
BACKGROUND: In Brazil, research on coaches’ development is recent. In the last five years, efforts were made to organize the first research groups concerned to study coaches’ development. OBJECTIVE: In attempt to contribute in this scenario, this exploratory bibliographic essay aims to present the current panorama of learning opportunities available to Brazilian tennis coaches in formal and non-formal context. RESULTS: Dilemmas in the academic initial training as well as in the continuing training through the academic and federative path are presented and discussed with the current literature. CONCLUSION: Finally, suggestions to overcome the current stalemates are presented to contribute to the organizations involved on tennis coaches’ training and development. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598 10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p107 |
url |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598 |
identifier_str_mv |
10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 2 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 107-114 Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 2 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 107-114 2318-5090 2318-5104 reponame:Caderno de Educação Física e Esporte instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) instacron:UNIOESTE |
instname_str |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
instacron_str |
UNIOESTE |
institution |
UNIOESTE |
reponame_str |
Caderno de Educação Física e Esporte |
collection |
Caderno de Educação Física e Esporte |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br |
_version_ |
1798313411549855744 |