Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cortela, Caio Corrêa
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Kist, Cesar, Milistetd, Michel, Both, Jorge, Balbinotti, Carlos Adelar Abaide
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno de Educação Física e Esporte
Texto Completo: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598
Resumo: BACKGROUND: In Brazil, research on coaches’ development is recent. In the last five years, efforts were made to organize the first research groups concerned to study coaches’ development. OBJECTIVE: In attempt to contribute in this scenario, this exploratory bibliographic essay aims to present the current panorama of learning opportunities available to Brazilian tennis coaches in formal and non-formal context. RESULTS: Dilemmas in the academic initial training as well as in the continuing training through the academic and federative path are presented and discussed with the current literature. CONCLUSION: Finally, suggestions to overcome the current stalemates are presented to contribute to the organizations involved on tennis coaches’ training and development.
id UNIOESTE-3_badcb92017f7b981cca2aac5058d75c1
oai_identifier_str oai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/24598
network_acronym_str UNIOESTE-3
network_name_str Caderno de Educação Física e Esporte
repository_id_str
spelling Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context Aprendizagem profissional de treinadores de tênis: um ensaio para primeiras aproximações com o contexto nacional de formaçãoTreinadoresTênisAprendizagem ProfissionalCoachesTennisProfessional LearningBACKGROUND: In Brazil, research on coaches’ development is recent. In the last five years, efforts were made to organize the first research groups concerned to study coaches’ development. OBJECTIVE: In attempt to contribute in this scenario, this exploratory bibliographic essay aims to present the current panorama of learning opportunities available to Brazilian tennis coaches in formal and non-formal context. RESULTS: Dilemmas in the academic initial training as well as in the continuing training through the academic and federative path are presented and discussed with the current literature. CONCLUSION: Finally, suggestions to overcome the current stalemates are presented to contribute to the organizations involved on tennis coaches’ training and development.INTRODUÇÃO: No Brasil, pesquisas referentes ao desenvolvimento do treinador são recentes. Nos últimos cinco anos observam-se os primeiros movimentos para a formação de grupos de pesquisa especificamente ligados à temática. OBJETIVO: Na tentativa de contribuir nesse cenário, este ensaio bibliográfico, de caráter exploratório, busca apresentar o panorama atual de oportunidades de aprendizagem em contexto formal e não formal, disponíveis aos treinadores brasileiros de tênis em seu processo de aprendizagem profissional. RESULTADOS: Alguns dilemas encontrados na formação inicial, por meio da via acadêmica e na continuada, pelas vias acadêmica e federativa, são apresentados e debatidos com a literatura. CONCLUSÃO: Por fim, possíveis avanços frente aos impasses percebidos são sugeridos, visando contribuir com as instituições envolvidas na formação de treinadores da modalidade.Universidade Estadual do Oeste do Paraná2020-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2459810.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p107Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 2 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 107-114Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 2 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 107-1142318-50902318-5104reponame:Caderno de Educação Física e Esporteinstname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)instacron:UNIOESTEporhttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598/pdfCopyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhadoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCortela, Caio CorrêaKist, CesarMilistetd, MichelBoth, JorgeBalbinotti, Carlos Adelar Abaide2023-11-06T20:10:57Zoai:ojs.e-revista.unioeste.br:article/24598Revistahttps://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/oairevista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br2318-50902318-5090opendoar:2023-11-06T20:10:57Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)false
dc.title.none.fl_str_mv Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
Aprendizagem profissional de treinadores de tênis: um ensaio para primeiras aproximações com o contexto nacional de formação
title Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
spellingShingle Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
Cortela, Caio Corrêa
Treinadores
Tênis
Aprendizagem Profissional
Coaches
Tennis
Professional Learning
title_short Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
title_full Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
title_fullStr Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
title_full_unstemmed Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
title_sort Tennis coches’ professional learning: an essay for the approximation to the national context
author Cortela, Caio Corrêa
author_facet Cortela, Caio Corrêa
Kist, Cesar
Milistetd, Michel
Both, Jorge
Balbinotti, Carlos Adelar Abaide
author_role author
author2 Kist, Cesar
Milistetd, Michel
Both, Jorge
Balbinotti, Carlos Adelar Abaide
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cortela, Caio Corrêa
Kist, Cesar
Milistetd, Michel
Both, Jorge
Balbinotti, Carlos Adelar Abaide
dc.subject.por.fl_str_mv Treinadores
Tênis
Aprendizagem Profissional
Coaches
Tennis
Professional Learning
topic Treinadores
Tênis
Aprendizagem Profissional
Coaches
Tennis
Professional Learning
description BACKGROUND: In Brazil, research on coaches’ development is recent. In the last five years, efforts were made to organize the first research groups concerned to study coaches’ development. OBJECTIVE: In attempt to contribute in this scenario, this exploratory bibliographic essay aims to present the current panorama of learning opportunities available to Brazilian tennis coaches in formal and non-formal context. RESULTS: Dilemmas in the academic initial training as well as in the continuing training through the academic and federative path are presented and discussed with the current literature. CONCLUSION: Finally, suggestions to overcome the current stalemates are presented to contribute to the organizations involved on tennis coaches’ training and development.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598
10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p107
url https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598
identifier_str_mv 10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24598/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte; Vol. 18 No. 2 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 107-114
Caderno de Educação Física e Esporte; v. 18 n. 2 (2020): Caderno de Educação Física e Esporte; 107-114
2318-5090
2318-5104
reponame:Caderno de Educação Física e Esporte
instname:Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron:UNIOESTE
instname_str Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
instacron_str UNIOESTE
institution UNIOESTE
reponame_str Caderno de Educação Física e Esporte
collection Caderno de Educação Física e Esporte
repository.name.fl_str_mv Caderno de Educação Física e Esporte - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
repository.mail.fl_str_mv revista.cefe@unioeste.br || projeto.saber@unioeste.br
_version_ 1798313411549855744