As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Romilson Brito de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pinto, Valmir Flores
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962
Resumo: Educational evaluation policies are legal presuppositions that legitimize the State’s obligation to fulfill the right to free and quality access to Early Childhood Education. This paper aimed to understand the evaluation policies in Early Childhood Education as a duty of the State and its legal and structural implications in school attendance. This study was based on a bibliographic research drawn from Marconi and Lakatos (2010). The inferences and interpretations took place through the “analysis of quotations” (ROMANCINI, 2010) compiled directly and indirectly from the discursive relationship made with the authors selected. The results revealed that the reciprocity between the evaluation policies of Early Childhood Education and the State’s obligation implies the quality of school performance and the broad development of the child. We hope, therefore, that the implications raised in this study may encourage education managers and recipients of education policies to elect, in a political-pedagogical character, the Quality Indicators in Early Childhood Education, as a de facto and of use policy
id UNIR-3_5c357f476fd13e5a44c07b7a1a3491f7
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4962
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantilLas políticas de evaluación y sus implicaciones en la educación infantilEvaluation policies and their implications in early childhood educationIndicadores de Qualidade. Político-pedagógico. Educação Infantil. Políticas educacionais.EducaçãoIndicadores de Calidad. Político-pedagógico. Educación Infantil. Políticas educativas.Quality Indicators. Political-pedagogical. Early Childhood Education. Education policies.Educational evaluation policies are legal presuppositions that legitimize the State’s obligation to fulfill the right to free and quality access to Early Childhood Education. This paper aimed to understand the evaluation policies in Early Childhood Education as a duty of the State and its legal and structural implications in school attendance. This study was based on a bibliographic research drawn from Marconi and Lakatos (2010). The inferences and interpretations took place through the “analysis of quotations” (ROMANCINI, 2010) compiled directly and indirectly from the discursive relationship made with the authors selected. The results revealed that the reciprocity between the evaluation policies of Early Childhood Education and the State’s obligation implies the quality of school performance and the broad development of the child. We hope, therefore, that the implications raised in this study may encourage education managers and recipients of education policies to elect, in a political-pedagogical character, the Quality Indicators in Early Childhood Education, as a de facto and of use policyAs políticas educacionais de avaliação são pressupostos legais que legitimam a obrigatoriedade do Estado em cumprir o direito ao acesso gratuito e de qualidade à Educação Infantil. Este artigo teve, assim, como objetivo, compreender as políticas de avaliação na Educação Infantil como dever do Estado e suas implicações legais e estruturais no atendimento escolar. Este estudo delineou-se de uma pesquisa bibliográfica referenciada em Marconi e Lakatos (2010). As inferências e as interpretações aconteceram mediante a “análise de citações”, conforme estudos de Romancini (2010), compiladas direta e indiretamente a partir da relação discursiva realizada com os autores elencados. Os resultados revelaram que a reciprocidade entre as políticas de avaliação da Educação Infantil e a obrigatoriedade do Estado implicam a qualidade do atendimento escolar e o desenvolvimento amplo da criança. Espera-se, desse modo, que as implicações levantadas neste estudo possam incentivar gestores da educação e destinatários das políticas educacionais a eleger, em caráter político-pedagógico, os Indicadores da Qualidade na Educação Infantil como política de fato e de uso.Las políticas educativas de evaluación son presuposiciones legales que legitiman la obligatoriedad del Estado de cumplir con el derecho al acceso gratuito y de calidad a la Educación Infantil. Este artículo tuvo como objetivo comprender las políticas de evaluación en Educación Infantil como deber del Estado y sus implicaciones legales y estructurales en la atención escolar. Este estudio se delineó de una investigación bibliográfica referenciada en Marconi y Lakatos (2010). Las inferencias e interpretaciones tuvieron lugar mediante el "análisis de citaciones" (ROMANCINI, 2010) compiladas, directa e indirectamente, a partir de la relación discursiva realizada con los autores mencionados. Los resultados revelaron que la reciprocidad entre las políticas de evaluación de la Educación Infantil y la obligatoriedad del Estado implican en la calidad de la atención escolar y el amplio desarrollo del niño.  Se espera, por lo tanto, que las implicaciones planteadas en este estudio puedan incentivar a los gestores de la educación y a los destinatarios de las políticas educativas a elegir, en carácter político-pedagógico, los Indicadores de la Calidad en la Educación Infantil como política de hecho y de uso.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Bibliográfica; Análise de Citações.application/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/496210.26568/2359-2087.2021.4962EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-222359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962/4295Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Romilson Brito dePinto, Valmir Flores2022-01-02T22:26:10Zoai:periodicos.unir.br:article/4962Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
Las políticas de evaluación y sus implicaciones en la educación infantil
Evaluation policies and their implications in early childhood education
title As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
spellingShingle As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
Azevedo, Romilson Brito de
Indicadores de Qualidade. Político-pedagógico. Educação Infantil. Políticas educacionais.
Educação
Indicadores de Calidad. Político-pedagógico. Educación Infantil. Políticas educativas.
Quality Indicators. Political-pedagogical. Early Childhood Education. Education policies.
title_short As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
title_full As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
title_fullStr As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
title_full_unstemmed As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
title_sort As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
author Azevedo, Romilson Brito de
author_facet Azevedo, Romilson Brito de
Pinto, Valmir Flores
author_role author
author2 Pinto, Valmir Flores
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Romilson Brito de
Pinto, Valmir Flores
dc.subject.por.fl_str_mv Indicadores de Qualidade. Político-pedagógico. Educação Infantil. Políticas educacionais.
Educação
Indicadores de Calidad. Político-pedagógico. Educación Infantil. Políticas educativas.
Quality Indicators. Political-pedagogical. Early Childhood Education. Education policies.
topic Indicadores de Qualidade. Político-pedagógico. Educação Infantil. Políticas educacionais.
Educação
Indicadores de Calidad. Político-pedagógico. Educación Infantil. Políticas educativas.
Quality Indicators. Political-pedagogical. Early Childhood Education. Education policies.
description Educational evaluation policies are legal presuppositions that legitimize the State’s obligation to fulfill the right to free and quality access to Early Childhood Education. This paper aimed to understand the evaluation policies in Early Childhood Education as a duty of the State and its legal and structural implications in school attendance. This study was based on a bibliographic research drawn from Marconi and Lakatos (2010). The inferences and interpretations took place through the “analysis of quotations” (ROMANCINI, 2010) compiled directly and indirectly from the discursive relationship made with the authors selected. The results revealed that the reciprocity between the evaluation policies of Early Childhood Education and the State’s obligation implies the quality of school performance and the broad development of the child. We hope, therefore, that the implications raised in this study may encourage education managers and recipients of education policies to elect, in a political-pedagogical character, the Quality Indicators in Early Childhood Education, as a de facto and of use policy
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa Bibliográfica; Análise de Citações.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962
10.26568/2359-2087.2021.4962
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2021.4962
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962/4295
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-22
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v8i0
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543332147200