As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962 |
Resumo: | Educational evaluation policies are legal presuppositions that legitimize the State’s obligation to fulfill the right to free and quality access to Early Childhood Education. This paper aimed to understand the evaluation policies in Early Childhood Education as a duty of the State and its legal and structural implications in school attendance. This study was based on a bibliographic research drawn from Marconi and Lakatos (2010). The inferences and interpretations took place through the “analysis of quotations” (ROMANCINI, 2010) compiled directly and indirectly from the discursive relationship made with the authors selected. The results revealed that the reciprocity between the evaluation policies of Early Childhood Education and the State’s obligation implies the quality of school performance and the broad development of the child. We hope, therefore, that the implications raised in this study may encourage education managers and recipients of education policies to elect, in a political-pedagogical character, the Quality Indicators in Early Childhood Education, as a de facto and of use policy |
id |
UNIR-3_5c357f476fd13e5a44c07b7a1a3491f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/4962 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantilLas políticas de evaluación y sus implicaciones en la educación infantilEvaluation policies and their implications in early childhood educationIndicadores de Qualidade. Político-pedagógico. Educação Infantil. Políticas educacionais.EducaçãoIndicadores de Calidad. Político-pedagógico. Educación Infantil. Políticas educativas.Quality Indicators. Political-pedagogical. Early Childhood Education. Education policies.Educational evaluation policies are legal presuppositions that legitimize the State’s obligation to fulfill the right to free and quality access to Early Childhood Education. This paper aimed to understand the evaluation policies in Early Childhood Education as a duty of the State and its legal and structural implications in school attendance. This study was based on a bibliographic research drawn from Marconi and Lakatos (2010). The inferences and interpretations took place through the “analysis of quotations” (ROMANCINI, 2010) compiled directly and indirectly from the discursive relationship made with the authors selected. The results revealed that the reciprocity between the evaluation policies of Early Childhood Education and the State’s obligation implies the quality of school performance and the broad development of the child. We hope, therefore, that the implications raised in this study may encourage education managers and recipients of education policies to elect, in a political-pedagogical character, the Quality Indicators in Early Childhood Education, as a de facto and of use policyAs políticas educacionais de avaliação são pressupostos legais que legitimam a obrigatoriedade do Estado em cumprir o direito ao acesso gratuito e de qualidade à Educação Infantil. Este artigo teve, assim, como objetivo, compreender as políticas de avaliação na Educação Infantil como dever do Estado e suas implicações legais e estruturais no atendimento escolar. Este estudo delineou-se de uma pesquisa bibliográfica referenciada em Marconi e Lakatos (2010). As inferências e as interpretações aconteceram mediante a “análise de citações”, conforme estudos de Romancini (2010), compiladas direta e indiretamente a partir da relação discursiva realizada com os autores elencados. Os resultados revelaram que a reciprocidade entre as políticas de avaliação da Educação Infantil e a obrigatoriedade do Estado implicam a qualidade do atendimento escolar e o desenvolvimento amplo da criança. Espera-se, desse modo, que as implicações levantadas neste estudo possam incentivar gestores da educação e destinatários das políticas educacionais a eleger, em caráter político-pedagógico, os Indicadores da Qualidade na Educação Infantil como política de fato e de uso.Las políticas educativas de evaluación son presuposiciones legales que legitiman la obligatoriedad del Estado de cumplir con el derecho al acceso gratuito y de calidad a la Educación Infantil. Este artículo tuvo como objetivo comprender las políticas de evaluación en Educación Infantil como deber del Estado y sus implicaciones legales y estructurales en la atención escolar. Este estudio se delineó de una investigación bibliográfica referenciada en Marconi y Lakatos (2010). Las inferencias e interpretaciones tuvieron lugar mediante el "análisis de citaciones" (ROMANCINI, 2010) compiladas, directa e indirectamente, a partir de la relación discursiva realizada con los autores mencionados. Los resultados revelaron que la reciprocidad entre las políticas de evaluación de la Educación Infantil y la obligatoriedad del Estado implican en la calidad de la atención escolar y el amplio desarrollo del niño. Se espera, por lo tanto, que las implicaciones planteadas en este estudio puedan incentivar a los gestores de la educación y a los destinatarios de las políticas educativas a elegir, en carácter político-pedagógico, los Indicadores de la Calidad en la Educación Infantil como política de hecho y de uso.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa Bibliográfica; Análise de Citações.application/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/496210.26568/2359-2087.2021.4962EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-222359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962/4295Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Romilson Brito dePinto, Valmir Flores2022-01-02T22:26:10Zoai:periodicos.unir.br:article/4962Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:10Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil Las políticas de evaluación y sus implicaciones en la educación infantil Evaluation policies and their implications in early childhood education |
title |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil |
spellingShingle |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil Azevedo, Romilson Brito de Indicadores de Qualidade. Político-pedagógico. Educação Infantil. Políticas educacionais. Educação Indicadores de Calidad. Político-pedagógico. Educación Infantil. Políticas educativas. Quality Indicators. Political-pedagogical. Early Childhood Education. Education policies. |
title_short |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil |
title_full |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil |
title_fullStr |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil |
title_full_unstemmed |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil |
title_sort |
As políticas de avaliação e suas implicações na educação infantil |
author |
Azevedo, Romilson Brito de |
author_facet |
Azevedo, Romilson Brito de Pinto, Valmir Flores |
author_role |
author |
author2 |
Pinto, Valmir Flores |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Azevedo, Romilson Brito de Pinto, Valmir Flores |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indicadores de Qualidade. Político-pedagógico. Educação Infantil. Políticas educacionais. Educação Indicadores de Calidad. Político-pedagógico. Educación Infantil. Políticas educativas. Quality Indicators. Political-pedagogical. Early Childhood Education. Education policies. |
topic |
Indicadores de Qualidade. Político-pedagógico. Educação Infantil. Políticas educacionais. Educação Indicadores de Calidad. Político-pedagógico. Educación Infantil. Políticas educativas. Quality Indicators. Political-pedagogical. Early Childhood Education. Education policies. |
description |
Educational evaluation policies are legal presuppositions that legitimize the State’s obligation to fulfill the right to free and quality access to Early Childhood Education. This paper aimed to understand the evaluation policies in Early Childhood Education as a duty of the State and its legal and structural implications in school attendance. This study was based on a bibliographic research drawn from Marconi and Lakatos (2010). The inferences and interpretations took place through the “analysis of quotations” (ROMANCINI, 2010) compiled directly and indirectly from the discursive relationship made with the authors selected. The results revealed that the reciprocity between the evaluation policies of Early Childhood Education and the State’s obligation implies the quality of school performance and the broad development of the child. We hope, therefore, that the implications raised in this study may encourage education managers and recipients of education policies to elect, in a political-pedagogical character, the Quality Indicators in Early Childhood Education, as a de facto and of use policy |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa Bibliográfica; Análise de Citações. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962 10.26568/2359-2087.2021.4962 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2021.4962 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4962/4295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-22 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v8i0 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543332147200 |