A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lilia Braga da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Soares, Stela Lopes, Leitão, Hamilton Vale, Ferreira, Heraldo Simões
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070
Resumo: In the current Brazilian educacional scenario, talking about health education should be a dally concern of the Physical Education teacher this fact occurs bacause it is this professional, one of those responsible for the subject in the school environment. This study aims to analyze. Based on the reportof Physical Education teachers in the city of Pacujá, the relevance attributed to contente related to physical exercise and health in the anual pedagogical proposal of these teachers. This is an exploratory research. As for the approach, qualitative research is considered trrough semi-structured interviews with teachers from Pacujá-Ce. Physical Education  teachers, when constructing the pedagogical proposal of their discipline value health themes. Thus, health education for most of the teachers interviewed is of fundamental importance. The diagnosis of the participants understanding of health was in a conceptual transition, with among the participants those who directly associated it with the absence of deseases, those who cited well-being, as well as those who relativized this relationship between discipline and health. Keywords: 
id UNIR-3_7d2a087e02f7cac30516984f5c223568
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/5070
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do CearáEducacion física y educacion en salud: una experiencia en escuelas publicas en el interior de la CearáPhysical education and education in health: an experience in public schools in the interior of CearáEducação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.Educación para la Salud. Formación del Profesorado. Salud Escolar.Health Education. Teacher Training. School Health.In the current Brazilian educacional scenario, talking about health education should be a dally concern of the Physical Education teacher this fact occurs bacause it is this professional, one of those responsible for the subject in the school environment. This study aims to analyze. Based on the reportof Physical Education teachers in the city of Pacujá, the relevance attributed to contente related to physical exercise and health in the anual pedagogical proposal of these teachers. This is an exploratory research. As for the approach, qualitative research is considered trrough semi-structured interviews with teachers from Pacujá-Ce. Physical Education  teachers, when constructing the pedagogical proposal of their discipline value health themes. Thus, health education for most of the teachers interviewed is of fundamental importance. The diagnosis of the participants understanding of health was in a conceptual transition, with among the participants those who directly associated it with the absence of deseases, those who cited well-being, as well as those who relativized this relationship between discipline and health. Keywords: No atual cenário educacional brasileiro, falar sobre o educar em saúde deve ser uma preocupação diária do professor de Educação Física, tal fato se dá, pois, é este profissional, um dos responsáveis pelo assunto no âmbito escolar. Este estudo tem como objetivo analisar, com base no relato dos professores de Educação Física da cidade de Pacujá, a relevância atribuída aos conteúdos relacionados ao exercício físico e a saúde na proposta pedagógica anual desses docentes. Trata-se de uma pesquisa de característica exploratória. Quanto à abordagem, considera-se pesquisa qualitativa, por meio de entrevista semistruturada com professores de Pacujá-Ce. Os professores de Educação Física ao construírem a proposta pedagógica de sua disciplina *valorizam as temáticas voltadas à saúde. Dessa maneira, o ensino da saúde para a maioria dos docentes entrevistados é de fundamental importância. O diagnóstico sobre o entendimento dos participantes mostrou que a compreensão de saúde estava em uma transição conceitual, havendo entre os participantes aqueles que a associaram diretamente com a ausência de doenças, os que citaram o bem-estar, bem como aqueles que relativizaram essa relação entre a disciplina e a saúde.En el escenario educativo brasileño actual, hablar de educación para la salud debe ser una preocupación diaria del profesor de Educación Física, este hecho se produce, porque es este profesional, uno de los responsables de la asignatura en el entorno escolar. Este estudio tiene como objetivo analizar, a partir del informe de los profesores de educación física de la ciudad de Pacujá, la relevancia atribuida a los contenidos relacionados con el ejercicio físico y la salud en la propuesta pedagógica anual de estos profesores. Esta es una investigación de características exploratorias. En cuanto al enfoque, se considera una investigación cualitativa, a través de entrevistas semiestructuradas con profesores de Pacujá-Ce. Los profesores de Educación Física al construir la propuesta pedagógica de su disciplina *valoran temas orientados a la salud. Por lo tanto, la educación sanitaria para la mayoría de los profesores entrevistados es de importancia fundamental. El diagnóstico de la comprensión de los participantes mostró que la comprensión de la salud estaba en una transición conceptual, con entre los participantes quienes la asociaron directamente con la ausencia de enfermedades, aquellos que mencionaron el bienestar, así como aquellos que relativizaron esta relación entre disciplina y salud.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesExploratóriaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/507010.26568/2359-2087.2021.5070EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-172359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070/4279Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lilia Braga daSoares, Stela LopesLeitão, Hamilton ValeFerreira, Heraldo Simões2022-01-02T22:26:09Zoai:periodicos.unir.br:article/5070Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:09Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
Educacion física y educacion en salud: una experiencia en escuelas publicas en el interior de la Ceará
Physical education and education in health: an experience in public schools in the interior of Ceará
title A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
spellingShingle A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
Silva, Lilia Braga da
Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.
Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.
Educación para la Salud. Formación del Profesorado. Salud Escolar.
Health Education. Teacher Training. School Health.
title_short A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
title_full A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
title_fullStr A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
title_full_unstemmed A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
title_sort A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
author Silva, Lilia Braga da
author_facet Silva, Lilia Braga da
Soares, Stela Lopes
Leitão, Hamilton Vale
Ferreira, Heraldo Simões
author_role author
author2 Soares, Stela Lopes
Leitão, Hamilton Vale
Ferreira, Heraldo Simões
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Lilia Braga da
Soares, Stela Lopes
Leitão, Hamilton Vale
Ferreira, Heraldo Simões
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.
Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.
Educación para la Salud. Formación del Profesorado. Salud Escolar.
Health Education. Teacher Training. School Health.
topic Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.
Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.
Educación para la Salud. Formación del Profesorado. Salud Escolar.
Health Education. Teacher Training. School Health.
description In the current Brazilian educacional scenario, talking about health education should be a dally concern of the Physical Education teacher this fact occurs bacause it is this professional, one of those responsible for the subject in the school environment. This study aims to analyze. Based on the reportof Physical Education teachers in the city of Pacujá, the relevance attributed to contente related to physical exercise and health in the anual pedagogical proposal of these teachers. This is an exploratory research. As for the approach, qualitative research is considered trrough semi-structured interviews with teachers from Pacujá-Ce. Physical Education  teachers, when constructing the pedagogical proposal of their discipline value health themes. Thus, health education for most of the teachers interviewed is of fundamental importance. The diagnosis of the participants understanding of health was in a conceptual transition, with among the participants those who directly associated it with the absence of deseases, those who cited well-being, as well as those who relativized this relationship between discipline and health. Keywords: 
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Exploratória
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070
10.26568/2359-2087.2021.5070
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2021.5070
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070/4279
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-17
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v8i0
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543364653056