A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070 |
Resumo: | In the current Brazilian educacional scenario, talking about health education should be a dally concern of the Physical Education teacher this fact occurs bacause it is this professional, one of those responsible for the subject in the school environment. This study aims to analyze. Based on the reportof Physical Education teachers in the city of Pacujá, the relevance attributed to contente related to physical exercise and health in the anual pedagogical proposal of these teachers. This is an exploratory research. As for the approach, qualitative research is considered trrough semi-structured interviews with teachers from Pacujá-Ce. Physical Education teachers, when constructing the pedagogical proposal of their discipline value health themes. Thus, health education for most of the teachers interviewed is of fundamental importance. The diagnosis of the participants understanding of health was in a conceptual transition, with among the participants those who directly associated it with the absence of deseases, those who cited well-being, as well as those who relativized this relationship between discipline and health. Keywords: |
id |
UNIR-3_7d2a087e02f7cac30516984f5c223568 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/5070 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do CearáEducacion física y educacion en salud: una experiencia en escuelas publicas en el interior de la CearáPhysical education and education in health: an experience in public schools in the interior of CearáEducação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar.Educación para la Salud. Formación del Profesorado. Salud Escolar.Health Education. Teacher Training. School Health.In the current Brazilian educacional scenario, talking about health education should be a dally concern of the Physical Education teacher this fact occurs bacause it is this professional, one of those responsible for the subject in the school environment. This study aims to analyze. Based on the reportof Physical Education teachers in the city of Pacujá, the relevance attributed to contente related to physical exercise and health in the anual pedagogical proposal of these teachers. This is an exploratory research. As for the approach, qualitative research is considered trrough semi-structured interviews with teachers from Pacujá-Ce. Physical Education teachers, when constructing the pedagogical proposal of their discipline value health themes. Thus, health education for most of the teachers interviewed is of fundamental importance. The diagnosis of the participants understanding of health was in a conceptual transition, with among the participants those who directly associated it with the absence of deseases, those who cited well-being, as well as those who relativized this relationship between discipline and health. Keywords: No atual cenário educacional brasileiro, falar sobre o educar em saúde deve ser uma preocupação diária do professor de Educação Física, tal fato se dá, pois, é este profissional, um dos responsáveis pelo assunto no âmbito escolar. Este estudo tem como objetivo analisar, com base no relato dos professores de Educação Física da cidade de Pacujá, a relevância atribuída aos conteúdos relacionados ao exercício físico e a saúde na proposta pedagógica anual desses docentes. Trata-se de uma pesquisa de característica exploratória. Quanto à abordagem, considera-se pesquisa qualitativa, por meio de entrevista semistruturada com professores de Pacujá-Ce. Os professores de Educação Física ao construírem a proposta pedagógica de sua disciplina *valorizam as temáticas voltadas à saúde. Dessa maneira, o ensino da saúde para a maioria dos docentes entrevistados é de fundamental importância. O diagnóstico sobre o entendimento dos participantes mostrou que a compreensão de saúde estava em uma transição conceitual, havendo entre os participantes aqueles que a associaram diretamente com a ausência de doenças, os que citaram o bem-estar, bem como aqueles que relativizaram essa relação entre a disciplina e a saúde.En el escenario educativo brasileño actual, hablar de educación para la salud debe ser una preocupación diaria del profesor de Educación Física, este hecho se produce, porque es este profesional, uno de los responsables de la asignatura en el entorno escolar. Este estudio tiene como objetivo analizar, a partir del informe de los profesores de educación física de la ciudad de Pacujá, la relevancia atribuida a los contenidos relacionados con el ejercicio físico y la salud en la propuesta pedagógica anual de estos profesores. Esta es una investigación de características exploratorias. En cuanto al enfoque, se considera una investigación cualitativa, a través de entrevistas semiestructuradas con profesores de Pacujá-Ce. Los profesores de Educación Física al construir la propuesta pedagógica de su disciplina *valoran temas orientados a la salud. Por lo tanto, la educación sanitaria para la mayoría de los profesores entrevistados es de importancia fundamental. El diagnóstico de la comprensión de los participantes mostró que la comprensión de la salud estaba en una transición conceptual, con entre los participantes quienes la asociaron directamente con la ausencia de enfermedades, aquellos que mencionaron el bienestar, así como aquellos que relativizaron esta relación entre disciplina y salud.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesExploratóriaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/507010.26568/2359-2087.2021.5070EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-172359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070/4279Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Lilia Braga daSoares, Stela LopesLeitão, Hamilton ValeFerreira, Heraldo Simões2022-01-02T22:26:09Zoai:periodicos.unir.br:article/5070Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:09Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará Educacion física y educacion en salud: una experiencia en escuelas publicas en el interior de la Ceará Physical education and education in health: an experience in public schools in the interior of Ceará |
title |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará |
spellingShingle |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará Silva, Lilia Braga da Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar. Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar. Educación para la Salud. Formación del Profesorado. Salud Escolar. Health Education. Teacher Training. School Health. |
title_short |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará |
title_full |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará |
title_fullStr |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará |
title_full_unstemmed |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará |
title_sort |
A educação física e o educar em saúde: uma experiência em escolas públicas no interior do Ceará |
author |
Silva, Lilia Braga da |
author_facet |
Silva, Lilia Braga da Soares, Stela Lopes Leitão, Hamilton Vale Ferreira, Heraldo Simões |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Stela Lopes Leitão, Hamilton Vale Ferreira, Heraldo Simões |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Lilia Braga da Soares, Stela Lopes Leitão, Hamilton Vale Ferreira, Heraldo Simões |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar. Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar. Educación para la Salud. Formación del Profesorado. Salud Escolar. Health Education. Teacher Training. School Health. |
topic |
Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar. Educação em Saúde. Formação de Professores. Saúde Escolar. Educación para la Salud. Formación del Profesorado. Salud Escolar. Health Education. Teacher Training. School Health. |
description |
In the current Brazilian educacional scenario, talking about health education should be a dally concern of the Physical Education teacher this fact occurs bacause it is this professional, one of those responsible for the subject in the school environment. This study aims to analyze. Based on the reportof Physical Education teachers in the city of Pacujá, the relevance attributed to contente related to physical exercise and health in the anual pedagogical proposal of these teachers. This is an exploratory research. As for the approach, qualitative research is considered trrough semi-structured interviews with teachers from Pacujá-Ce. Physical Education teachers, when constructing the pedagogical proposal of their discipline value health themes. Thus, health education for most of the teachers interviewed is of fundamental importance. The diagnosis of the participants understanding of health was in a conceptual transition, with among the participants those who directly associated it with the absence of deseases, those who cited well-being, as well as those who relativized this relationship between discipline and health. Keywords: |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Exploratória |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070 10.26568/2359-2087.2021.5070 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2021.5070 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5070/4279 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-17 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v8i0 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543364653056 |