Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553 |
Resumo: | This study is part of a doctoral research that characterizes the conceptions of teachers in training in natural sciences towards Affective-Sexual Education. Thus, the study is qualitative where a questionnaire with 22 questions has been designed around the topic of interest. This instrument was applied to 50 participating teachers, and their responses were systematized into emerging categories from the content analysis. The findings are presented around the categories: Nature of Sexuality, Affective Dimension, Sexual Diversity and Teaching Purposes. In this way, the interest of teachers in addressing human sexuality issues from biopsychosocial positions is highlighted and establishing continuous training processes contributing to their educational practices. |
id |
SBEnBio_63aaad786a6492a003f7a83f6e1c4648 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.renbio.org.br:article/553 |
network_acronym_str |
SBEnBio |
network_name_str |
Revista da SBEnBIO |
repository_id_str |
|
spelling |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivityConcepciones de maestros y maestras en formación inicial de ciencias naturales hacia la educación en sexualidad y afectividadConcepções de professores na formação inicial de ciências naturais para a educação em sexualidade e afetividadeSexualidadeConcepçõesFormação dos professoresEnsino das CiênciasSexualidadeEducação em SaúdeFormação de ProfessoresSexualityConceptionsTeacher trainingScience educationSexualityHealth educationTeacher trainingSexualidadConcepcionesFormación del profesoradoEducación en cienciasSexualidadEducación para la saludFormación del profesoradoThis study is part of a doctoral research that characterizes the conceptions of teachers in training in natural sciences towards Affective-Sexual Education. Thus, the study is qualitative where a questionnaire with 22 questions has been designed around the topic of interest. This instrument was applied to 50 participating teachers, and their responses were systematized into emerging categories from the content analysis. The findings are presented around the categories: Nature of Sexuality, Affective Dimension, Sexual Diversity and Teaching Purposes. In this way, the interest of teachers in addressing human sexuality issues from biopsychosocial positions is highlighted and establishing continuous training processes contributing to their educational practices.Este estudio hace parte de una investigación doctoral que caracteriza las concepciones del profesorado en formación en ciencias naturales hacia la Educación Afectivo-Sexual. Así, el estudio es cualitativo en donde se ha diseñado un cuestionario con 22 interrogantes en torno a la temática de interés. Este instrumento fue aplicado a 50 docentes participantes, y sus respuestas fueron sistematizadas en categorías emergentes desde el análisis de contenido. Se presentan los hallazgos en torno a las categorías: Naturaleza Sexualidad, Dimensión Afectiva, Diversidad Sexual y Finalidades de Enseñanza. De esta manera, se destaca el interés del profesorado por abordar los asuntos de la sexualidad humana desde posturas biopsicosociales, y establecer procesos de formación continuada contribuyendo a sus prácticas educativas.Este estudo faz parte de uma pesquisa de doutorado que caracteriza as concepções de professores em formação em ciências naturais para a Educação Afetivo-Sexual. Assim, o estudo é qualitativo onde um questionário com 22 questões foi elaborado em torno do tema de interesse. Esse instrumento foi aplicado a 50 professores participantes, e suas respostas foram sistematizadas em categorias emergentes da análise de conteúdo. Os resultados são apresentados em torno das categorias: Natureza da Sexualidade, Dimensão Afetiva, Diversidade Sexual, e Objetivos de Ensino. Desta forma, destaca-se o interesse dos professores em abordar as questões da sexualidade humana a partir de posturas biopsicossociais, estabelecendo processos de formação continuada que contribuam para suas práticas educacionais.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/55310.46667/renbio.v14i1.553SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 55-75Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 55-75Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 55-752763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553/137ColombiaColombiaColômbiaCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMosquera, Jonathan AndrésGarcía García, José Joaquín2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/553Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity Concepciones de maestros y maestras en formación inicial de ciencias naturales hacia la educación en sexualidad y afectividad Concepções de professores na formação inicial de ciências naturais para a educação em sexualidade e afetividade |
title |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity |
spellingShingle |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity Mosquera, Jonathan Andrés Sexualidade Concepções Formação dos professores Ensino das Ciências Sexualidade Educação em Saúde Formação de Professores Sexuality Conceptions Teacher training Science education Sexuality Health education Teacher training Sexualidad Concepciones Formación del profesorado Educación en ciencias Sexualidad Educación para la salud Formación del profesorado |
title_short |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity |
title_full |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity |
title_fullStr |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity |
title_full_unstemmed |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity |
title_sort |
Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity |
author |
Mosquera, Jonathan Andrés |
author_facet |
Mosquera, Jonathan Andrés García García, José Joaquín |
author_role |
author |
author2 |
García García, José Joaquín |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mosquera, Jonathan Andrés García García, José Joaquín |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sexualidade Concepções Formação dos professores Ensino das Ciências Sexualidade Educação em Saúde Formação de Professores Sexuality Conceptions Teacher training Science education Sexuality Health education Teacher training Sexualidad Concepciones Formación del profesorado Educación en ciencias Sexualidad Educación para la salud Formación del profesorado |
topic |
Sexualidade Concepções Formação dos professores Ensino das Ciências Sexualidade Educação em Saúde Formação de Professores Sexuality Conceptions Teacher training Science education Sexuality Health education Teacher training Sexualidad Concepciones Formación del profesorado Educación en ciencias Sexualidad Educación para la salud Formación del profesorado |
description |
This study is part of a doctoral research that characterizes the conceptions of teachers in training in natural sciences towards Affective-Sexual Education. Thus, the study is qualitative where a questionnaire with 22 questions has been designed around the topic of interest. This instrument was applied to 50 participating teachers, and their responses were systematized into emerging categories from the content analysis. The findings are presented around the categories: Nature of Sexuality, Affective Dimension, Sexual Diversity and Teaching Purposes. In this way, the interest of teachers in addressing human sexuality issues from biopsychosocial positions is highlighted and establishing continuous training processes contributing to their educational practices. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553 10.46667/renbio.v14i1.553 |
url |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553 |
identifier_str_mv |
10.46667/renbio.v14i1.553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553/137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Colombia Colombia Colômbia |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
publisher.none.fl_str_mv |
SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 55-75 Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 55-75 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 55-75 2763-8898 10.46667/renbio.v14i1 reponame:Revista da SBEnBIO instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) instacron:SBEnBio |
instname_str |
Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
instacron_str |
SBEnBio |
institution |
SBEnBio |
reponame_str |
Revista da SBEnBIO |
collection |
Revista da SBEnBIO |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com |
_version_ |
1797068867343745024 |