Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mosquera, Jonathan Andrés
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: García García, José Joaquín
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553
Resumo: This study is part of a doctoral research that characterizes the conceptions of teachers in training in natural sciences towards Affective-Sexual Education. Thus, the study is qualitative where a questionnaire with 22 questions has been designed around the topic of interest. This instrument was applied to 50 participating teachers, and their responses were systematized into emerging categories from the content analysis. The findings are presented around the categories: Nature of Sexuality, Affective Dimension, Sexual Diversity and Teaching Purposes. In this way, the interest of teachers in addressing human sexuality issues from biopsychosocial positions is highlighted and establishing continuous training processes contributing to their educational practices.
id SBEnBio_63aaad786a6492a003f7a83f6e1c4648
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/553
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivityConcepciones de maestros y maestras en formación inicial de ciencias naturales hacia la educación en sexualidad y afectividadConcepções de professores na formação inicial de ciências naturais para a educação em sexualidade e afetividadeSexualidadeConcepçõesFormação dos professoresEnsino das CiênciasSexualidadeEducação em SaúdeFormação de ProfessoresSexualityConceptionsTeacher trainingScience educationSexualityHealth educationTeacher trainingSexualidadConcepcionesFormación del profesoradoEducación en cienciasSexualidadEducación para la saludFormación del profesoradoThis study is part of a doctoral research that characterizes the conceptions of teachers in training in natural sciences towards Affective-Sexual Education. Thus, the study is qualitative where a questionnaire with 22 questions has been designed around the topic of interest. This instrument was applied to 50 participating teachers, and their responses were systematized into emerging categories from the content analysis. The findings are presented around the categories: Nature of Sexuality, Affective Dimension, Sexual Diversity and Teaching Purposes. In this way, the interest of teachers in addressing human sexuality issues from biopsychosocial positions is highlighted and establishing continuous training processes contributing to their educational practices.Este estudio hace parte de una investigación doctoral que caracteriza las concepciones del profesorado en formación en ciencias naturales hacia la Educación Afectivo-Sexual. Así, el estudio es cualitativo en donde se ha diseñado un cuestionario con 22 interrogantes en torno a la temática de interés. Este instrumento fue aplicado a 50 docentes participantes, y sus respuestas fueron sistematizadas en categorías emergentes desde el análisis de contenido. Se presentan los hallazgos en torno a las categorías: Naturaleza Sexualidad, Dimensión Afectiva, Diversidad Sexual y Finalidades de Enseñanza. De esta manera, se destaca el interés del profesorado por abordar los asuntos de la sexualidad humana desde posturas biopsicosociales, y establecer procesos de formación continuada contribuyendo a sus prácticas educativas.Este estudo faz parte de uma pesquisa de doutorado que caracteriza as concepções de professores em formação em ciências naturais para a Educação Afetivo-Sexual. Assim, o estudo é qualitativo onde um questionário com 22 questões foi elaborado em torno do tema de interesse. Esse instrumento foi aplicado a 50 professores participantes, e suas respostas foram sistematizadas em categorias emergentes da análise de conteúdo. Os resultados são apresentados em torno das categorias: Natureza da Sexualidade, Dimensão Afetiva, Diversidade Sexual, e Objetivos de Ensino. Desta forma, destaca-se o interesse dos professores em abordar as questões da sexualidade humana a partir de posturas biopsicossociais, estabelecendo processos de formação continuada que contribuam para suas práticas educacionais.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/55310.46667/renbio.v14i1.553SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 55-75Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 55-75Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 55-752763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553/137ColombiaColombiaColômbiaCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMosquera, Jonathan AndrésGarcía García, José Joaquín2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/553Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
Concepciones de maestros y maestras en formación inicial de ciencias naturales hacia la educación en sexualidad y afectividad
Concepções de professores na formação inicial de ciências naturais para a educação em sexualidade e afetividade
title Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
spellingShingle Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
Mosquera, Jonathan Andrés
Sexualidade
Concepções
Formação dos professores
Ensino das Ciências
Sexualidade
Educação em Saúde
Formação de Professores
Sexuality
Conceptions
Teacher training
Science education
Sexuality
Health education
Teacher training
Sexualidad
Concepciones
Formación del profesorado
Educación en ciencias
Sexualidad
Educación para la salud
Formación del profesorado
title_short Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
title_full Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
title_fullStr Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
title_full_unstemmed Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
title_sort Conceptions of teachers in initial training of natural sciences towards education in sexuality and affectivity
author Mosquera, Jonathan Andrés
author_facet Mosquera, Jonathan Andrés
García García, José Joaquín
author_role author
author2 García García, José Joaquín
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mosquera, Jonathan Andrés
García García, José Joaquín
dc.subject.por.fl_str_mv Sexualidade
Concepções
Formação dos professores
Ensino das Ciências
Sexualidade
Educação em Saúde
Formação de Professores
Sexuality
Conceptions
Teacher training
Science education
Sexuality
Health education
Teacher training
Sexualidad
Concepciones
Formación del profesorado
Educación en ciencias
Sexualidad
Educación para la salud
Formación del profesorado
topic Sexualidade
Concepções
Formação dos professores
Ensino das Ciências
Sexualidade
Educação em Saúde
Formação de Professores
Sexuality
Conceptions
Teacher training
Science education
Sexuality
Health education
Teacher training
Sexualidad
Concepciones
Formación del profesorado
Educación en ciencias
Sexualidad
Educación para la salud
Formación del profesorado
description This study is part of a doctoral research that characterizes the conceptions of teachers in training in natural sciences towards Affective-Sexual Education. Thus, the study is qualitative where a questionnaire with 22 questions has been designed around the topic of interest. This instrument was applied to 50 participating teachers, and their responses were systematized into emerging categories from the content analysis. The findings are presented around the categories: Nature of Sexuality, Affective Dimension, Sexual Diversity and Teaching Purposes. In this way, the interest of teachers in addressing human sexuality issues from biopsychosocial positions is highlighted and establishing continuous training processes contributing to their educational practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553
10.46667/renbio.v14i1.553
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v14i1.553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/553/137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Colombia
Colombia
Colômbia
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 55-75
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 55-75
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 55-75
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867343745024