INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: ZUIN, APARECIDA LUZIA ALZIRA
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: CARNEIRO, ANDRÉ LUIZ PESTANA
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7122
Resumo: This work analyzes the admission of black quota students at the Federal University of Rondônia, Campus José Ribeiro Filho, in the period of 2013 and 2020, through the implementation of the Quota Law (Law nº 12.711/2012), in the selection processes. In view of the scope of the theme, the studies were limited to the Academic Center of Human Sciences, since it encompasses the largest number of undergraduate courses and most of the degrees, among them the Pedagogy course was chosen, in view of be the most popular in the unit and have the largest number of applicants due to the number of vacancies. As for the methodology, the approach is qualitative, with bibliographic and documentary procedures, exploratory and descriptive, which emphasized the analysis of data presented by the selection processes of the period. In the end, we consider that the quota policy is an important measure for the inclusion of black women in Higher Education.
id UNIR-3_8e2e9ba1b197e6be115ba72f674b8522
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/7122
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIAADMISSION OF BLACK QUOTA FEMALE STUDENTS OF THE PEDAGOGY COURSE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF RONDÔNIAADMISIÓN DE CUOTISTAS NEGRAS AL CURSO DE PEDAGOGÍA DE LA UNIVERSIDAD FEDERAL DE RONDÔNIAAffirmative ActionsBlack WomenHigher EducationLaw of QuotasPedagogyAcciones afirmativasEducación SuperiorLey de CuotasMujeres negrasPedagogíaAções afirmativasEnsino SuperiorLei de CotasMulheres NegrasPedagogiaThis work analyzes the admission of black quota students at the Federal University of Rondônia, Campus José Ribeiro Filho, in the period of 2013 and 2020, through the implementation of the Quota Law (Law nº 12.711/2012), in the selection processes. In view of the scope of the theme, the studies were limited to the Academic Center of Human Sciences, since it encompasses the largest number of undergraduate courses and most of the degrees, among them the Pedagogy course was chosen, in view of be the most popular in the unit and have the largest number of applicants due to the number of vacancies. As for the methodology, the approach is qualitative, with bibliographic and documentary procedures, exploratory and descriptive, which emphasized the analysis of data presented by the selection processes of the period. In the end, we consider that the quota policy is an important measure for the inclusion of black women in Higher Education.Este trabajo analiza la admisión de estudiantes de cuota negra en la Universidad Federal de Rondônia, Campus José Ribeiro Filho, en el período de 2013 y 2020, a través de la implementación de la Ley de Cuota (Ley nº 12.711/2012), en los procesos de selectividad. En vista del alcance de la materia, se delimitaron los estudios al Centro Académico de Ciencias Humanas, ya que abarca el mayor número de cursos de pregrado y la mayoría de las licenciaturas, y, entre ellos se eligió el curso de Pedagogía, teniendo en cuenta ser la más competitiva y tener el mayor número de postulantes debido a la disponibilidad de cupos. En cuanto a la metodología, el abordaje es cualitativo, con procedimientos bibliográficos y documentales, exploratorios y descriptivos, que enfatizaron el análisis de datos encontrados en los procesos de selectividad del período. Al final, consideramos que la política de cuotas es una medida importante para la inclusión de mujeres negras en la Educación Superior.Este trabalho analisa o ingresso de alunas cotistas negras na Universidade Federal de Rondônia, Campus José Ribeiro Filho, no período de 2013 e 2020, através da implantação da Lei de Cotas (Lei nº 12.711/2012), nos processos seletivos. Tendo em vista a abrangência do tema, delimitaram-se os estudos ao Núcleo Acadêmico de Ciências Humanas, uma vez que engloba o maior número de cursos de graduação e grande parte das licenciaturas, dentre elas optou-se pelo curso de Pedagogia, tendo em vista ser o mais concorrido da unidade e ter o maior número de inscritos em razão do número de vagas. Quanto à metodologia, a abordagem é qualitativa, com procedimentos bibliográfico e documental, exploratória e descritiva, a qual enfatizou a análise de dados encontrados nos processos seletivos do período. Consideramos ao final que a política de cotas é uma importante medida para a inclusão das mulheres negras no Ensino Superior.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/712210.26568/2359-2087.2023.7122EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-232359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7122/459https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZUIN, APARECIDA LUZIA ALZIRACARNEIRO, ANDRÉ LUIZ PESTANA2024-03-14T21:31:22Zoai:periodicos.unir.br:article/7122Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-03-14T21:31:22Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
ADMISSION OF BLACK QUOTA FEMALE STUDENTS OF THE PEDAGOGY COURSE AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF RONDÔNIA
ADMISIÓN DE CUOTISTAS NEGRAS AL CURSO DE PEDAGOGÍA DE LA UNIVERSIDAD FEDERAL DE RONDÔNIA
title INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
spellingShingle INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
ZUIN, APARECIDA LUZIA ALZIRA
Affirmative Actions
Black Women
Higher Education
Law of Quotas
Pedagogy
Acciones afirmativas
Educación Superior
Ley de Cuotas
Mujeres negras
Pedagogía
Ações afirmativas
Ensino Superior
Lei de Cotas
Mulheres Negras
Pedagogia
title_short INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
title_full INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
title_fullStr INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
title_full_unstemmed INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
title_sort INGRESSO DE COTISTAS NEGRAS NO CURSO DE PEDAGOGIA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE RONDÔNIA
author ZUIN, APARECIDA LUZIA ALZIRA
author_facet ZUIN, APARECIDA LUZIA ALZIRA
CARNEIRO, ANDRÉ LUIZ PESTANA
author_role author
author2 CARNEIRO, ANDRÉ LUIZ PESTANA
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv ZUIN, APARECIDA LUZIA ALZIRA
CARNEIRO, ANDRÉ LUIZ PESTANA
dc.subject.por.fl_str_mv Affirmative Actions
Black Women
Higher Education
Law of Quotas
Pedagogy
Acciones afirmativas
Educación Superior
Ley de Cuotas
Mujeres negras
Pedagogía
Ações afirmativas
Ensino Superior
Lei de Cotas
Mulheres Negras
Pedagogia
topic Affirmative Actions
Black Women
Higher Education
Law of Quotas
Pedagogy
Acciones afirmativas
Educación Superior
Ley de Cuotas
Mujeres negras
Pedagogía
Ações afirmativas
Ensino Superior
Lei de Cotas
Mulheres Negras
Pedagogia
description This work analyzes the admission of black quota students at the Federal University of Rondônia, Campus José Ribeiro Filho, in the period of 2013 and 2020, through the implementation of the Quota Law (Law nº 12.711/2012), in the selection processes. In view of the scope of the theme, the studies were limited to the Academic Center of Human Sciences, since it encompasses the largest number of undergraduate courses and most of the degrees, among them the Pedagogy course was chosen, in view of be the most popular in the unit and have the largest number of applicants due to the number of vacancies. As for the methodology, the approach is qualitative, with bibliographic and documentary procedures, exploratory and descriptive, which emphasized the analysis of data presented by the selection processes of the period. In the end, we consider that the quota policy is an important measure for the inclusion of black women in Higher Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7122
10.26568/2359-2087.2023.7122
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7122
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.7122
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/7122/459
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-23
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541497139200