A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258 |
Resumo: | The research was developed through bibliographic and documentary analysis, through strategies and theoretical references that provided different perspectives for didactic books. I used the book of the third year of high school in the Geography: Space and identity collection, to understand how citizenship is approached in Geography didactic books. Among the considerations that have emerged, I highlight the lack of denaturalization of prejudices of gender, race, color and xenophobia. Contrary to this conception, I understand that didactic books need to find strategic moves to subvert the reproduction of stereotyped discourses, in this sense, I make some notes for this movement. Citizen formation is linked to the process of identifying discourse construction and deconstruction and Geography enables citizen formation when students are able to read the geographic space. However, I identified few possibilities through the analyzed book that students see themselves as active agents in this transformative process. |
id |
UNIR-3_f4ed82ee04d8873569a2f1cb9ee69b7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/5258 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIOCITIZENSHIP THROUGH HIGH SCHOOL GEOGRAPHY DIDATIC BOOKSCIUDADANÍA A TRAVÉS DE LIBROS DIDÁCTICOS DE GEOGRAFÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIAGeography teaching. Citizenship. Didatic books. High school.Enseñanza de geografía. Ciudadania. Libro didácticos. Escuela secundaria.Ensino de Geografia. Cidadania. Livro didático. Ensino Médio.EducaçãoThe research was developed through bibliographic and documentary analysis, through strategies and theoretical references that provided different perspectives for didactic books. I used the book of the third year of high school in the Geography: Space and identity collection, to understand how citizenship is approached in Geography didactic books. Among the considerations that have emerged, I highlight the lack of denaturalization of prejudices of gender, race, color and xenophobia. Contrary to this conception, I understand that didactic books need to find strategic moves to subvert the reproduction of stereotyped discourses, in this sense, I make some notes for this movement. Citizen formation is linked to the process of identifying discourse construction and deconstruction and Geography enables citizen formation when students are able to read the geographic space. However, I identified few possibilities through the analyzed book that students see themselves as active agents in this transformative process.A pesquisa foi desenvolvida pela análise bibliográfica e documental, por meio de estratégias e referenciais teóricos que proporcionaram diferentes olhares para os livros didáticos. Utilizei o livro do terceiro ano do Ensino Médio da coleção Geografia: Espaço e identidade, para compreender como a cidadania é abordada nos livros didáticos de Geografia. Entre as considerações que surgiram, destaco a falta de desnaturalização de preconceitos de gênero, raça, cor e a xenofobia. Ao contrário desta concepção, entendo que os Livros Didáticos precisam encontrar, movimentos estratégicos para subverter a reprodução de discursos estereotipados, neste sentido, realizo alguns apontamentos para este movimento. A formação cidadã está ligada ao processo de identificação de construção e desconstrução de discursos e a Geografia possibilita a formação cidadã quando os/as estudantes conseguem realizar uma leitura do espaço geográfico. Todavia, identifiquei poucas possibilidades por meio do livro analisado de os\as estudantes se enxergarem como agentes ativos nesse processo transformador.: La investigación se desarrolló a través del análisis bibliográfico y documental, a través de estrategias y referencias teóricas que proporcionaron diferentes perspectivas para los libros didácticos. Utilicé el libro del tercer año de secundaria en Geografía: Colección de espacio e identidad, para comprender cómo se aborda la ciudadanía en los libros didácticos de Geografía. Entre las consideraciones que han surgido, destaco la falta de desnaturalización de los prejuicios de género, raza, color y xenofobia. Contrariamente a esta concepción, entiendo que los libros didácticos necesitan encontrar movimientos estratégicos para subvertir la reproducción de los discursos estereotipados, en este sentido, tomo algunas notas para este movimiento.. La formación ciudadana está vinculada al proceso de identificación de la construcción y la deconstrucción del discurso y la Geografía permite la formación ciudadana cuando los estudiantes pueden leer el espacio geográfico. Sin embargo, identifiqué pocas posibilidades a través del libro analizado de que los estudiantes se vean a sí mismos como agentes activos en este proceso transformador.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-12-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa documentalapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/525810.26568/2359-2087.2023.5258EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-242359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258/986Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVolpato, Angel Albano Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski2024-02-28T00:30:01Zoai:periodicos.unir.br:article/5258Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:01Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO CITIZENSHIP THROUGH HIGH SCHOOL GEOGRAPHY DIDATIC BOOKS CIUDADANÍA A TRAVÉS DE LIBROS DIDÁCTICOS DE GEOGRAFÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA |
title |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO |
spellingShingle |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO Volpato, Angel Albano Geography teaching. Citizenship. Didatic books. High school. Enseñanza de geografía. Ciudadania. Libro didácticos. Escuela secundaria. Ensino de Geografia. Cidadania. Livro didático. Ensino Médio. Educação |
title_short |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO |
title_full |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO |
title_fullStr |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO |
title_full_unstemmed |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO |
title_sort |
A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO |
author |
Volpato, Angel Albano |
author_facet |
Volpato, Angel Albano Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Volpato, Angel Albano Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geography teaching. Citizenship. Didatic books. High school. Enseñanza de geografía. Ciudadania. Libro didácticos. Escuela secundaria. Ensino de Geografia. Cidadania. Livro didático. Ensino Médio. Educação |
topic |
Geography teaching. Citizenship. Didatic books. High school. Enseñanza de geografía. Ciudadania. Libro didácticos. Escuela secundaria. Ensino de Geografia. Cidadania. Livro didático. Ensino Médio. Educação |
description |
The research was developed through bibliographic and documentary analysis, through strategies and theoretical references that provided different perspectives for didactic books. I used the book of the third year of high school in the Geography: Space and identity collection, to understand how citizenship is approached in Geography didactic books. Among the considerations that have emerged, I highlight the lack of denaturalization of prejudices of gender, race, color and xenophobia. Contrary to this conception, I understand that didactic books need to find strategic moves to subvert the reproduction of stereotyped discourses, in this sense, I make some notes for this movement. Citizen formation is linked to the process of identifying discourse construction and deconstruction and Geography enables citizen formation when students are able to read the geographic space. However, I identified few possibilities through the analyzed book that students see themselves as active agents in this transformative process. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Pesquisa documental |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258 10.26568/2359-2087.2023.5258 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2023.5258 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258/986 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-24 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v10i reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174541403815936 |