A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Volpato, Angel Albano
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258
Resumo: The research was developed through bibliographic and documentary analysis, through strategies and theoretical references that provided different perspectives for didactic books. I used the book of the third year of high school in the Geography: Space and identity collection, to understand how citizenship is approached in Geography didactic books. Among the considerations that have emerged, I highlight the lack of denaturalization of prejudices of gender, race, color and xenophobia. Contrary to this conception, I understand that didactic books need to find strategic moves to subvert the reproduction of stereotyped discourses, in this sense, I make some notes for this movement. Citizen formation is linked to the process of identifying discourse construction and deconstruction and Geography enables citizen formation when students are able to read the geographic space. However, I identified few possibilities through the analyzed book that students see themselves as active agents in this transformative process.
id UNIR-3_f4ed82ee04d8873569a2f1cb9ee69b7b
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/5258
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIOCITIZENSHIP THROUGH HIGH SCHOOL GEOGRAPHY DIDATIC BOOKSCIUDADANÍA A TRAVÉS DE LIBROS DIDÁCTICOS DE GEOGRAFÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIAGeography teaching. Citizenship. Didatic books. High school.Enseñanza de geografía. Ciudadania. Libro didácticos. Escuela secundaria.Ensino de Geografia. Cidadania. Livro didático. Ensino Médio.EducaçãoThe research was developed through bibliographic and documentary analysis, through strategies and theoretical references that provided different perspectives for didactic books. I used the book of the third year of high school in the Geography: Space and identity collection, to understand how citizenship is approached in Geography didactic books. Among the considerations that have emerged, I highlight the lack of denaturalization of prejudices of gender, race, color and xenophobia. Contrary to this conception, I understand that didactic books need to find strategic moves to subvert the reproduction of stereotyped discourses, in this sense, I make some notes for this movement. Citizen formation is linked to the process of identifying discourse construction and deconstruction and Geography enables citizen formation when students are able to read the geographic space. However, I identified few possibilities through the analyzed book that students see themselves as active agents in this transformative process.A pesquisa foi desenvolvida pela análise bibliográfica e documental, por meio de estratégias e referenciais teóricos que proporcionaram diferentes olhares para os livros didáticos. Utilizei o livro do terceiro ano do Ensino Médio da coleção Geografia: Espaço e identidade, para compreender como a cidadania é abordada nos livros didáticos de Geografia. Entre as considerações que surgiram, destaco a falta de desnaturalização de preconceitos de gênero, raça, cor e a xenofobia. Ao contrário desta concepção, entendo que os Livros Didáticos precisam encontrar, movimentos estratégicos para subverter a reprodução de discursos estereotipados, neste sentido, realizo alguns apontamentos para este movimento. A formação cidadã está ligada ao processo de identificação de construção e desconstrução de discursos e a Geografia possibilita a formação cidadã quando os/as estudantes conseguem realizar uma leitura do espaço geográfico. Todavia, identifiquei poucas possibilidades por meio do livro analisado de os\as estudantes se enxergarem como agentes ativos nesse processo transformador.: La investigación se desarrolló a través del análisis bibliográfico y documental, a través de estrategias y referencias teóricas que proporcionaron diferentes perspectivas para los libros didácticos. Utilicé el libro del tercer año de secundaria en Geografía: Colección de espacio e identidad, para comprender cómo se aborda la ciudadanía en los libros didácticos de Geografía. Entre las consideraciones que han surgido, destaco la falta de desnaturalización de los prejuicios de género, raza, color y xenofobia. Contrariamente a esta concepción, entiendo que los libros didácticos necesitan encontrar movimientos estratégicos para subvertir la reproducción de los discursos estereotipados, en este sentido, tomo algunas notas para este movimiento.. La formación ciudadana está vinculada al proceso de identificación de la construcción y la deconstrucción del discurso y la Geografía permite la formación ciudadana cuando los estudiantes pueden leer el espacio geográfico. Sin embargo, identifiqué pocas posibilidades a través del libro analizado de que los estudiantes se vean a sí mismos como agentes activos en este proceso transformador.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2023-12-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesPesquisa documentalapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/525810.26568/2359-2087.2023.5258EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-242359-20872359-208710.26568/educa.v10ireponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258/986Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVolpato, Angel Albano Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski2024-02-28T00:30:01Zoai:periodicos.unir.br:article/5258Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2024-02-28T00:30:01Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
CITIZENSHIP THROUGH HIGH SCHOOL GEOGRAPHY DIDATIC BOOKS
CIUDADANÍA A TRAVÉS DE LIBROS DIDÁCTICOS DE GEOGRAFÍA DE LA ESCUELA SECUNDARIA
title A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
spellingShingle A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
Volpato, Angel Albano
Geography teaching.
Citizenship.
Didatic books.
High school.
Enseñanza de geografía.
Ciudadania.
Libro didácticos.
Escuela secundaria.
Ensino de Geografia.
Cidadania.
Livro didático.
Ensino Médio.
Educação
title_short A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
title_full A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
title_fullStr A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
title_full_unstemmed A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
title_sort A CIDADANIA PELOS LIVROS DIDÁTICOS DE GEOGRAFIA DO ENSINO MÉDIO
author Volpato, Angel Albano
author_facet Volpato, Angel Albano
Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski
author_role author
author2 Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Volpato, Angel Albano
Martins, Rosa Elisabete Militz Wypyczynski
dc.subject.por.fl_str_mv Geography teaching.
Citizenship.
Didatic books.
High school.
Enseñanza de geografía.
Ciudadania.
Libro didácticos.
Escuela secundaria.
Ensino de Geografia.
Cidadania.
Livro didático.
Ensino Médio.
Educação
topic Geography teaching.
Citizenship.
Didatic books.
High school.
Enseñanza de geografía.
Ciudadania.
Libro didácticos.
Escuela secundaria.
Ensino de Geografia.
Cidadania.
Livro didático.
Ensino Médio.
Educação
description The research was developed through bibliographic and documentary analysis, through strategies and theoretical references that provided different perspectives for didactic books. I used the book of the third year of high school in the Geography: Space and identity collection, to understand how citizenship is approached in Geography didactic books. Among the considerations that have emerged, I highlight the lack of denaturalization of prejudices of gender, race, color and xenophobia. Contrary to this conception, I understand that didactic books need to find strategic moves to subvert the reproduction of stereotyped discourses, in this sense, I make some notes for this movement. Citizen formation is linked to the process of identifying discourse construction and deconstruction and Geography enables citizen formation when students are able to read the geographic space. However, I identified few possibilities through the analyzed book that students see themselves as active agents in this transformative process.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Pesquisa documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258
10.26568/2359-2087.2023.5258
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2023.5258
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/5258/986
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 10 (2023); 1-24
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v10i
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174541403815936