Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos Oliveira, Íria
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rutz Porto, Adrize, Soares Mota, Marina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12186
Resumo: Objective: to know the vision of nurse-teachers from the College of Nursing of the Federal University of Pelotas about the education of ethnic-racial relations in the nurse training curriculum. Methods: Qualitative, exploratory and descriptive study. Twelve nurse-teachers from the institution under study participated. The interviews were conducted in a virtual environment in March and April 2022. The content produced was transcribed in full and treated through content analysis. The research followed all ethical principles. Results: Education of ethnic-racial relations is not in the course curriculum. The participants feel unprepared for an in-depth debate on the theme. They also report that the obstacles for its insertion in the curriculum are associated with the individual construction of each teacher and of Brazilian society. Final considerations: It is observed that there is a need to expand the debate about the insertion of the theme in the course curriculum and its importance for the training of nursing professionals. DESCRIPTORS: Teaching; Nursing; Curriculum; Race Relations  
id UNIRIO-2_3646a85c85683f1c4c04d2887112ba74
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/12186
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachersLa educación de las relaciones étnico-raciales en la enseñanza de la enfermería: un análisis desde el punto de vista de las enfermeras-docentes Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers / Educação das relações étncio-raciais na formação do enfermeiro: uma análise a partir da visão de enfermeiros-docentes EnsinoEnfermagemCurrículoRelações RaciaisObjective: to know the vision of nurse-teachers from the College of Nursing of the Federal University of Pelotas about the education of ethnic-racial relations in the nurse training curriculum. Methods: Qualitative, exploratory and descriptive study. Twelve nurse-teachers from the institution under study participated. The interviews were conducted in a virtual environment in March and April 2022. The content produced was transcribed in full and treated through content analysis. The research followed all ethical principles. Results: Education of ethnic-racial relations is not in the course curriculum. The participants feel unprepared for an in-depth debate on the theme. They also report that the obstacles for its insertion in the curriculum are associated with the individual construction of each teacher and of Brazilian society. Final considerations: It is observed that there is a need to expand the debate about the insertion of the theme in the course curriculum and its importance for the training of nursing professionals. DESCRIPTORS: Teaching; Nursing; Curriculum; Race Relations  Objetivo: conocer la visión de los enfermeros-docentes de la Facultad de Enfermería de la Universidad Federal de Pelotas sobre la educación de las relaciones étnico-raciales en el currículo de formación del enfermero. Métodos: estudo de natureza qualitativa, exploratoria y descritiva. Participaron 12 enfermeros-docentes de la institución en el estudio. Las entrevistas se realizaron en un entorno virtual en marzo y abril de 2022. El contenido producido se transcribió en su totalidad y se trató mediante un análisis de contenido. La investigación siguió todos los principios éticos. Resultados: la educación de las relaciones étnico-raciales no está en el plan de estudios. Los participantes no se sienten preparados para un debate en profundidad sobre el tema. También informaron que los obstáculos para la inserción del tema en el currículo están asociados a la construcción individual de cada profesor y a la sociedad brasileña. Consideraciones finales: Es necesario ampliar el debate sobre la inserción del tema en el currículo del curso y su importancia para la formación de los profesionales de enfermería. DESCRIPTORES: Enseñanza; Enfermería; Plan de estudios; Relaciones raciales  Objetivo: conhecer a visão de Enfermeiros-docentes da Faculdade de Enfermagem da Universidade Federal de Pelotas sobre a educação das relações étnico-raciais no currículo de formação do Enfermeiro. Métodos: estudo de natureza qualitativa, exploratória e descritiva. Participaram 12 Enfermeiros-docentes da instituição em estudo. As entrevistas foram realizadas em ambiente virtual de março e abril de 2022. O conteúdo produzido foi transcrito na íntegra e tratado através da análise de conteúdo. A pesquisa seguiu todos os princípios éticos. Resultados: a educação das relações étnico-raciais não está no currículo do curso. Os participantes se sentem despreparados para um debate aprofundado sobre a temática. Também relatam que os entraves para a inserção no currículo estão associados à construção individual de cada docente e da sociedade brasileira. Considerações finais: Se observa a necessidade uma ampliação no debate sobre a inserção da temática no currículo do curso e sua importância para a formação do profissional enfermeiro.  Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2023-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/1218610.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12186Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12186Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12186Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-121862175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12186/11948https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12186/11949Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Onlinehttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos Oliveira, ÍriaRutz Porto, AdrizeSoares Mota, Marina2023-01-30T09:25:50Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/12186Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2023-01-30T09:25:50Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers
La educación de las relaciones étnico-raciales en la enseñanza de la enfermería: un análisis desde el punto de vista de las enfermeras-docentes
Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers / Educação das relações étncio-raciais na formação do enfermeiro: uma análise a partir da visão de enfermeiros-docentes
title Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers
spellingShingle Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers
Ramos Oliveira, Íria
Ensino
Enfermagem
Currículo
Relações Raciais
title_short Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers
title_full Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers
title_fullStr Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers
title_full_unstemmed Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers
title_sort Education of ethnic-racial relations in nursing education: an analysis from the point of view of nurse-teachers
author Ramos Oliveira, Íria
author_facet Ramos Oliveira, Íria
Rutz Porto, Adrize
Soares Mota, Marina
author_role author
author2 Rutz Porto, Adrize
Soares Mota, Marina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos Oliveira, Íria
Rutz Porto, Adrize
Soares Mota, Marina
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Enfermagem
Currículo
Relações Raciais
topic Ensino
Enfermagem
Currículo
Relações Raciais
description Objective: to know the vision of nurse-teachers from the College of Nursing of the Federal University of Pelotas about the education of ethnic-racial relations in the nurse training curriculum. Methods: Qualitative, exploratory and descriptive study. Twelve nurse-teachers from the institution under study participated. The interviews were conducted in a virtual environment in March and April 2022. The content produced was transcribed in full and treated through content analysis. The research followed all ethical principles. Results: Education of ethnic-racial relations is not in the course curriculum. The participants feel unprepared for an in-depth debate on the theme. They also report that the obstacles for its insertion in the curriculum are associated with the individual construction of each teacher and of Brazilian society. Final considerations: It is observed that there is a need to expand the debate about the insertion of the theme in the course curriculum and its importance for the training of nursing professionals. DESCRIPTORS: Teaching; Nursing; Curriculum; Race Relations  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12186
10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12186
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12186
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.rpcfo.v15.12186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12186/11948
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/12186/11949
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12186
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 15 (2023); e-12186
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 15 (2023); e-12186
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218887051018240