Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
Texto Completo: | https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045 |
Resumo: | Objective: The objective of this work was to quantify the number of scientific publications on technical nursing education over 20 years (1996-2016) and discuss them in light of the ecosystem paradigm. Methods: This integrative literature review with a descriptive-exploratory approach was performed using the following online databases: Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) [Virtual Health Library], Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS) [Latin American and Caribbean Health Sciences Literature], MEDLINE, and Índice Bibliográfico Espanhol de Ciências da Saúde (IBECS) [Health Sciences Spanish Bibliographical Index]. The sample consisted of five articles that were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Descriptive statistical analysis was used to describe the selected articles. Collected data was subject to thematic content analysis. Results: The following category was elaborated: “The influence of the Cartesian model on technical nursing education”. Conclusion: There is an emerging need to rethink old paradigms and insert new conceptual perspectives on technical and vocational education to support the training of nurse technicians. |
id |
UNIRIO-2_ef2f71e4e9e46f7d47f9a6f1aa4103b0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.unirio.br:article/8045 |
network_acronym_str |
UNIRIO-2 |
network_name_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiroEducaçãoEducação ProfissionalEducação Técnica em EnfermagemEcossistema.Formação docenteObjective: The objective of this work was to quantify the number of scientific publications on technical nursing education over 20 years (1996-2016) and discuss them in light of the ecosystem paradigm. Methods: This integrative literature review with a descriptive-exploratory approach was performed using the following online databases: Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) [Virtual Health Library], Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS) [Latin American and Caribbean Health Sciences Literature], MEDLINE, and Índice Bibliográfico Espanhol de Ciências da Saúde (IBECS) [Health Sciences Spanish Bibliographical Index]. The sample consisted of five articles that were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Descriptive statistical analysis was used to describe the selected articles. Collected data was subject to thematic content analysis. Results: The following category was elaborated: “The influence of the Cartesian model on technical nursing education”. Conclusion: There is an emerging need to rethink old paradigms and insert new conceptual perspectives on technical and vocational education to support the training of nurse technicians. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/804510.9789/2175-5361.rpcfo.v12.8045Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 12 (2020); 1187-1193Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 12 (2020); 1187-1193Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 12 (2020); 1187-11932175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045/pdf_1Copyright (c) 2020 Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Paula, Saul FerrazSampaio, Daize DuartePinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta PintoScarton, JulianeRodrigues, Sidiane Teixeirade Siqueira, Hedi Crecencia Heckler2021-05-01T20:19:05Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/8045Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2021-05-01T20:19:05Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro |
title |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro |
spellingShingle |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro de Paula, Saul Ferraz Educação Educação Profissional Educação Técnica em Enfermagem Ecossistema. Formação docente |
title_short |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro |
title_full |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro |
title_fullStr |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro |
title_full_unstemmed |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro |
title_sort |
Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro |
author |
de Paula, Saul Ferraz |
author_facet |
de Paula, Saul Ferraz Sampaio, Daize Duarte Pinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta Pinto Scarton, Juliane Rodrigues, Sidiane Teixeira de Siqueira, Hedi Crecencia Heckler |
author_role |
author |
author2 |
Sampaio, Daize Duarte Pinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta Pinto Scarton, Juliane Rodrigues, Sidiane Teixeira de Siqueira, Hedi Crecencia Heckler |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Paula, Saul Ferraz Sampaio, Daize Duarte Pinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta Pinto Scarton, Juliane Rodrigues, Sidiane Teixeira de Siqueira, Hedi Crecencia Heckler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Educação Profissional Educação Técnica em Enfermagem Ecossistema. Formação docente |
topic |
Educação Educação Profissional Educação Técnica em Enfermagem Ecossistema. Formação docente |
description |
Objective: The objective of this work was to quantify the number of scientific publications on technical nursing education over 20 years (1996-2016) and discuss them in light of the ecosystem paradigm. Methods: This integrative literature review with a descriptive-exploratory approach was performed using the following online databases: Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) [Virtual Health Library], Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS) [Latin American and Caribbean Health Sciences Literature], MEDLINE, and Índice Bibliográfico Espanhol de Ciências da Saúde (IBECS) [Health Sciences Spanish Bibliographical Index]. The sample consisted of five articles that were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Descriptive statistical analysis was used to describe the selected articles. Collected data was subject to thematic content analysis. Results: The following category was elaborated: “The influence of the Cartesian model on technical nursing education”. Conclusion: There is an emerging need to rethink old paradigms and insert new conceptual perspectives on technical and vocational education to support the training of nurse technicians. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045 10.9789/2175-5361.rpcfo.v12.8045 |
url |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045 |
identifier_str_mv |
10.9789/2175-5361.rpcfo.v12.8045 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045/pdf https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 12 (2020); 1187-1193 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 12 (2020); 1187-1193 Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 12 (2020); 1187-1193 2175-5361 1809-6107 reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) instacron:UNIRIO |
instname_str |
Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
instacron_str |
UNIRIO |
institution |
UNIRIO |
reponame_str |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
collection |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO) |
repository.mail.fl_str_mv |
profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com |
_version_ |
1800218884439015424 |