Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Paula, Saul Ferraz
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sampaio, Daize Duarte, Pinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta Pinto, Scarton, Juliane, Rodrigues, Sidiane Teixeira, de Siqueira, Hedi Crecencia Heckler
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
Texto Completo: https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045
Resumo: Objective: The objective of this work was to quantify the number of scientific publications on technical nursing education over 20 years (1996-2016) and discuss them in light of the ecosystem paradigm. Methods: This integrative literature review with a descriptive-exploratory approach was performed using the following online databases: Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) [Virtual Health Library], Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS) [Latin American and Caribbean Health Sciences Literature], MEDLINE, and Índice Bibliográfico Espanhol de Ciências da Saúde (IBECS) [Health Sciences Spanish Bibliographical Index]. The sample consisted of five articles that were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Descriptive statistical analysis was used to describe the selected articles. Collected data was subject to thematic content analysis. Results: The following category was elaborated: “The influence of the Cartesian model on technical nursing education”. Conclusion: There is an emerging need to rethink old paradigms and insert new conceptual perspectives on technical and vocational education to support the training of nurse technicians.
id UNIRIO-2_ef2f71e4e9e46f7d47f9a6f1aa4103b0
oai_identifier_str oai:ojs.seer.unirio.br:article/8045
network_acronym_str UNIRIO-2
network_name_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository_id_str
spelling Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiroEducaçãoEducação ProfissionalEducação Técnica em EnfermagemEcossistema.Formação docenteObjective: The objective of this work was to quantify the number of scientific publications on technical nursing education over 20 years (1996-2016) and discuss them in light of the ecosystem paradigm. Methods: This integrative literature review with a descriptive-exploratory approach was performed using the following online databases: Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) [Virtual Health Library], Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS) [Latin American and Caribbean Health Sciences Literature], MEDLINE, and Índice Bibliográfico Espanhol de Ciências da Saúde (IBECS) [Health Sciences Spanish Bibliographical Index]. The sample consisted of five articles that were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Descriptive statistical analysis was used to describe the selected articles. Collected data was subject to thematic content analysis. Results: The following category was elaborated: “The influence of the Cartesian model on technical nursing education”. Conclusion: There is an emerging need to rethink old paradigms and insert new conceptual perspectives on technical and vocational education to support the training of nurse technicians. Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem2020-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/804510.9789/2175-5361.rpcfo.v12.8045Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 12 (2020); 1187-1193Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 12 (2020); 1187-1193Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 12 (2020); 1187-11932175-53611809-6107reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinstname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)instacron:UNIRIOporhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045/pdfhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045/pdf_1Copyright (c) 2020 Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Paula, Saul FerrazSampaio, Daize DuartePinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta PintoScarton, JulianeRodrigues, Sidiane Teixeirade Siqueira, Hedi Crecencia Heckler2021-05-01T20:19:05Zoai:ojs.seer.unirio.br:article/8045Revistahttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/about/contactPUBhttps://seer.unirio.br/cuidadofundamental/oaiprofunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com2175-53611809-6107opendoar:2021-05-01T20:19:05Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)false
dc.title.none.fl_str_mv Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
title Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
spellingShingle Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
de Paula, Saul Ferraz
Educação
Educação Profissional
Educação Técnica em Enfermagem
Ecossistema.
Formação docente
title_short Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
title_full Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
title_fullStr Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
title_full_unstemmed Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
title_sort Paradigmatic influences on technical nursing education / Influências paradigmáticas na formação docente de nível técnico do enfermeiro
author de Paula, Saul Ferraz
author_facet de Paula, Saul Ferraz
Sampaio, Daize Duarte
Pinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta Pinto
Scarton, Juliane
Rodrigues, Sidiane Teixeira
de Siqueira, Hedi Crecencia Heckler
author_role author
author2 Sampaio, Daize Duarte
Pinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta Pinto
Scarton, Juliane
Rodrigues, Sidiane Teixeira
de Siqueira, Hedi Crecencia Heckler
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Paula, Saul Ferraz
Sampaio, Daize Duarte
Pinto, Márcia Cristina Souza Madeira Malta Pinto
Scarton, Juliane
Rodrigues, Sidiane Teixeira
de Siqueira, Hedi Crecencia Heckler
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Educação Profissional
Educação Técnica em Enfermagem
Ecossistema.
Formação docente
topic Educação
Educação Profissional
Educação Técnica em Enfermagem
Ecossistema.
Formação docente
description Objective: The objective of this work was to quantify the number of scientific publications on technical nursing education over 20 years (1996-2016) and discuss them in light of the ecosystem paradigm. Methods: This integrative literature review with a descriptive-exploratory approach was performed using the following online databases: Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) [Virtual Health Library], Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS) [Latin American and Caribbean Health Sciences Literature], MEDLINE, and Índice Bibliográfico Espanhol de Ciências da Saúde (IBECS) [Health Sciences Spanish Bibliographical Index]. The sample consisted of five articles that were selected after applying inclusion and exclusion criteria. Descriptive statistical analysis was used to describe the selected articles. Collected data was subject to thematic content analysis. Results: The following category was elaborated: “The influence of the Cartesian model on technical nursing education”. Conclusion: There is an emerging need to rethink old paradigms and insert new conceptual perspectives on technical and vocational education to support the training of nurse technicians.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045
10.9789/2175-5361.rpcfo.v12.8045
url https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045
identifier_str_mv 10.9789/2175-5361.rpcfo.v12.8045
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045/pdf
https://seer.unirio.br/cuidadofundamental/article/view/8045/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro Escola de Enfermagem Alfredo Pinto Programa de Pós-Graduação em Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 12 (2020); 1187-1193
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; Vol. 12 (2020); 1187-1193
Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online; v. 12 (2020); 1187-1193
2175-5361
1809-6107
reponame:Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
instname:Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron:UNIRIO
instname_str Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
instacron_str UNIRIO
institution UNIRIO
reponame_str Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
collection Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online
repository.name.fl_str_mv Revista de Pesquisa: Cuidado é Fundamental Online - Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO)
repository.mail.fl_str_mv profunirio@gmail.com||rev.fundamental@gmail.com
_version_ 1800218884439015424