Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boettcher, Dulci Marlise
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
Texto Completo: https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/965
Resumo: The objective of this article is to show the importance of virtual reading in English language apprenticeship, considering the theory of Biology of Cognition of Humberto Maturana and Francisco Varela, the studies on technology of Pierre Levy, as well as the presuppositions of Edgar Morin and other investigators of complexity. For a better understanding of the appropriation of reading as a process of self construction, the mentioned presuppositions orientate for the possibility of complexification of apprenticeship through the pedagogic use of new technologies, more specifically of virtual reading. Aiming to contribute to teaching practice, I report an experience through activities of hypertextual reading in foreign language classrooms.
id UNISC-3_17902eb8827bb0841effd608f097634b
oai_identifier_str oai:ojs.online.unisc.br:article/965
network_acronym_str UNISC-3
network_name_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository_id_str
spelling Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeiraThe objective of this article is to show the importance of virtual reading in English language apprenticeship, considering the theory of Biology of Cognition of Humberto Maturana and Francisco Varela, the studies on technology of Pierre Levy, as well as the presuppositions of Edgar Morin and other investigators of complexity. For a better understanding of the appropriation of reading as a process of self construction, the mentioned presuppositions orientate for the possibility of complexification of apprenticeship through the pedagogic use of new technologies, more specifically of virtual reading. Aiming to contribute to teaching practice, I report an experience through activities of hypertextual reading in foreign language classrooms.O objetivo deste artigo é mostrar a importância da leitura virtual na aprendizagem da língua inglesa, tendo como princípios norteadores a teoria da Biologia da Cognição de Humberto Maturana e Francisco Varela, os estudos sobre tecnologia de Pierre Levy, bem como os pressupostos de Edgar Morin e outros pesquisadores da complexidade. Para um melhor entendimento da apropriação da leitura como um processo de auto-organização, os pressupostos mencionados orientam para a possibilidade de complexificação da aprendizagem através do uso pedagógico das novas tecnologias, mais especificamente da leitura virtual. Visando contribuir para a prática docente, relato uma experiência através de atividades de leituras hipertextuais em aulas de língua estrangeira.Edunisc2009-01-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/96510.17058/signo.v34i56.965Signo; v. 34 n. 56 (2009): Leitura em Ambiente Digital; 99-1111982-2014reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)instacron:UNISCporhttps://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/965/688Boettcher, Dulci Marliseinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-26T18:07:21Zoai:ojs.online.unisc.br:article/965Revistahttp://online.unisc.br/seer/index.php/signohttp://online.unisc.br/seer/index.php/signo/oairgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com1982-20140101-1812opendoar:2018-07-26T18:07:21Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira
title Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira
spellingShingle Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira
Boettcher, Dulci Marlise
title_short Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira
title_full Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira
title_fullStr Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira
title_full_unstemmed Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira
title_sort Leitura hipertextual e aprendizagem de língua estrangeira
author Boettcher, Dulci Marlise
author_facet Boettcher, Dulci Marlise
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Boettcher, Dulci Marlise
description The objective of this article is to show the importance of virtual reading in English language apprenticeship, considering the theory of Biology of Cognition of Humberto Maturana and Francisco Varela, the studies on technology of Pierre Levy, as well as the presuppositions of Edgar Morin and other investigators of complexity. For a better understanding of the appropriation of reading as a process of self construction, the mentioned presuppositions orientate for the possibility of complexification of apprenticeship through the pedagogic use of new technologies, more specifically of virtual reading. Aiming to contribute to teaching practice, I report an experience through activities of hypertextual reading in foreign language classrooms.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/965
10.17058/signo.v34i56.965
url https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/965
identifier_str_mv 10.17058/signo.v34i56.965
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://online.unisc.br/seer/index.php/signo/article/view/965/688
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Edunisc
publisher.none.fl_str_mv Edunisc
dc.source.none.fl_str_mv Signo; v. 34 n. 56 (2009): Leitura em Ambiente Digital; 99-111
1982-2014
reponame:Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
instname:Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron:UNISC
instname_str Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
instacron_str UNISC
institution UNISC
reponame_str Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
collection Signo (Santa Cruz do Sul. Online)
repository.name.fl_str_mv Signo (Santa Cruz do Sul. Online) - Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)
repository.mail.fl_str_mv rgabriel@unisc.br||revistasigno.unisc@gmail.com
_version_ 1800218788738629632