Educação e inclusão no contexto do “neoliberalismo conservador” no Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História & Ciências Sociais |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/13530 |
Resumo: | This article problematizes, from the perspective of Michel Foucault's governmentality, the relations between neoliberalism, inclusion and exclusion, considering two configurations of neoliberalism, the democratic and the conservative. It shows how the inclusion imperative constituted a governmentality strategy, especially from the democratic period, inaugurated by the 1988 Constitution to the impeachment of Dilma Rousseff, in 2016, and how, with the rise of the extreme right, after the election of Jair Bolsonaro, this imperative loses its interpretive power in the analysis of neoliberalism. The article is divided into three parts, in addition to the introduction. In the first part, we analyze how the imperative of inclusion sparked the neoliberal narratives about human capital and education. In the second, it is questioned the exhaustion of the inclusion imperative with the emergence of neoliberalism of a conservative. Finally, in the third, or final considerations, it points at the need to problematize the relationships among neoliberalism, conservatism and fascism as the backgrond for discussions on education, exclusion and precariousness. |
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Educação e inclusão no contexto do “neoliberalismo conservador” no BrasilEducaçãoinclusãoexclusãoneoliberalismogovernamentalidadeThis article problematizes, from the perspective of Michel Foucault's governmentality, the relations between neoliberalism, inclusion and exclusion, considering two configurations of neoliberalism, the democratic and the conservative. It shows how the inclusion imperative constituted a governmentality strategy, especially from the democratic period, inaugurated by the 1988 Constitution to the impeachment of Dilma Rousseff, in 2016, and how, with the rise of the extreme right, after the election of Jair Bolsonaro, this imperative loses its interpretive power in the analysis of neoliberalism. The article is divided into three parts, in addition to the introduction. In the first part, we analyze how the imperative of inclusion sparked the neoliberal narratives about human capital and education. In the second, it is questioned the exhaustion of the inclusion imperative with the emergence of neoliberalism of a conservative. Finally, in the third, or final considerations, it points at the need to problematize the relationships among neoliberalism, conservatism and fascism as the backgrond for discussions on education, exclusion and precariousness.O artigo problematiza, a partir da perspectiva da governamentalidade de Michel Foucault, as relações entre o neoliberalismo, inclusão e exclusão, considerando duas configurações do neoliberalismo, o democrático e o conservador. Mostra como o imperativo da inclusão se constituiu numa estratégia de governamentalidade, sobretudo entre o período democrático, inaugurado pela Constituição de 1988 até o impeachment de Dilma Rousseff, em 2016, e como, com a ascensão da extrema-direita, com a eleição de Jair Bolsonaro, esse imperativo perde sua força interpretativa nas análises do neoliberalismo. O artigo está dividido em três partes, além da introdução. Na primeira parte, analisa-se como o imperativo da inclusão agenciou as narrativas neoliberais sobre o capital humano e a educação. Na segunda, problematiza o esgotamento do imperativo da inclusão com a emergência do neoliberalismo de feição conservadora. Por fim, na terceira, ou considerações finais, aponta para a necessidade de problematizações sobre as relações entre neoliberalismo, conservadorismo e fascismo como pano de fundo das discussões sobre educação, in/exclusão e precarização. Editora da FURG2022-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/1353010.14295/rbhcs.v13i27.13530Revista Brasileira de História & Ciências Sociais; v. 13 n. 27 (2021): RBHCS 27 (Jul-Dez/2021); 149-1662175-3423reponame:Revista Brasileira de História & Ciências Sociaisinstname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:UNISINOSporhttps://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/13530/9595Copyright (c) 2022 Mozart Linhares da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Silva, Mozart Linhares2022-06-23T18:41:29Zoai:periodicos.furg.br:article/13530Revistahttps://periodicos.furg.br/rbhcsPRIhttps://periodicos.furg.br/rbhcs/oai||jcs.cardozo@gmail.com2175-34232175-3423opendoar:2022-06-23T18:41:29Revista Brasileira de História & Ciências Sociais - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false |
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