Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Debora Bernardo da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ferre, Adriana Aparecida de Oliveira, Guimarães, Patricia dos Santos, Lima, Ricardo de, Espindola, Isabela Battistelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Avaliação (Campinas. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086
Resumo: Evasion is one of the most recurrent problems in higher education, be it public or private. In light of this, this article performs both a systematic review of the literature on dropout and a case study on the academic situation and the meaning of dropout experiences from the perspective of students at the University of São Paulo in the period 2010-2020. It was found that undergraduate courses in the areas of exact sciences had the highest dropout rates in the contemplated period. The intervention measures highlighted in this article guide the preparation of future proposals and diagnoses to combat evasion.
id UNISO-1_165b2250fd8b0774f81d1a1ac8fdbe22
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5086
network_acronym_str UNISO-1
network_name_str Avaliação (Campinas. Online)
repository_id_str
spelling Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São PauloEvasão no ensino superior público do Brasil: estudo de caso da Universidade de São Paulodropouthigher educationpublic educationevasãoensino superiorensino públicoEvasion is one of the most recurrent problems in higher education, be it public or private. In light of this, this article performs both a systematic review of the literature on dropout and a case study on the academic situation and the meaning of dropout experiences from the perspective of students at the University of São Paulo in the period 2010-2020. It was found that undergraduate courses in the areas of exact sciences had the highest dropout rates in the contemplated period. The intervention measures highlighted in this article guide the preparation of future proposals and diagnoses to combat evasion.A evasão é um dos problemas mais recorrentes do ensino superior, seja este público ou privado. Diante disso, o presente artigo realiza tanto uma revisão sistematizada da literatura sobre evasão quanto um estudo de caso sobre a situação acadêmica e o significado das experiências de evasão na perspectiva de estudantes na Universidade de São Paulo no período 2010-2020. Verificou-se que os cursos de graduação nas áreas de ciências exatas apresentaram as maiores taxas de evasão no período contemplado. As medidas de intervenção destacadas no presente artigo norteiam a elaboração de futuras propostas e diagnósticos para combater à evasão.Unicamp; Uniso2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 248-259Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 248-2591982-57651414-4077reponame:Avaliação (Campinas. Online)instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)instacron:UNISOporhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086/4642Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superiorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Debora Bernardo daFerre, Adriana Aparecida de OliveiraGuimarães, Patricia dos SantosLima, Ricardo deEspindola, Isabela Battistelo2022-09-27T18:22:05Zoai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5086Revistahttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/PUBhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/oai||revistaavaliacao@uniso.br1982-57651414-4077opendoar:2022-09-27T18:22:05Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)false
dc.title.none.fl_str_mv Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
Evasão no ensino superior público do Brasil: estudo de caso da Universidade de São Paulo
title Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
spellingShingle Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
Silva, Debora Bernardo da
dropout
higher education
public education
evasão
ensino superior
ensino público
title_short Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
title_full Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
title_fullStr Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
title_full_unstemmed Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
title_sort Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
author Silva, Debora Bernardo da
author_facet Silva, Debora Bernardo da
Ferre, Adriana Aparecida de Oliveira
Guimarães, Patricia dos Santos
Lima, Ricardo de
Espindola, Isabela Battistelo
author_role author
author2 Ferre, Adriana Aparecida de Oliveira
Guimarães, Patricia dos Santos
Lima, Ricardo de
Espindola, Isabela Battistelo
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Debora Bernardo da
Ferre, Adriana Aparecida de Oliveira
Guimarães, Patricia dos Santos
Lima, Ricardo de
Espindola, Isabela Battistelo
dc.subject.por.fl_str_mv dropout
higher education
public education
evasão
ensino superior
ensino público
topic dropout
higher education
public education
evasão
ensino superior
ensino público
description Evasion is one of the most recurrent problems in higher education, be it public or private. In light of this, this article performs both a systematic review of the literature on dropout and a case study on the academic situation and the meaning of dropout experiences from the perspective of students at the University of São Paulo in the period 2010-2020. It was found that undergraduate courses in the areas of exact sciences had the highest dropout rates in the contemplated period. The intervention measures highlighted in this article guide the preparation of future proposals and diagnoses to combat evasion.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086
url https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086/4642
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unicamp; Uniso
publisher.none.fl_str_mv Unicamp; Uniso
dc.source.none.fl_str_mv Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 248-259
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 248-259
1982-5765
1414-4077
reponame:Avaliação (Campinas. Online)
instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)
instacron:UNISO
instname_str Universidade de Sorocaba (UNISO)
instacron_str UNISO
institution UNISO
reponame_str Avaliação (Campinas. Online)
collection Avaliação (Campinas. Online)
repository.name.fl_str_mv Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaavaliacao@uniso.br
_version_ 1800219609818726400