Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São Paulo
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Avaliação (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086 |
Resumo: | Evasion is one of the most recurrent problems in higher education, be it public or private. In light of this, this article performs both a systematic review of the literature on dropout and a case study on the academic situation and the meaning of dropout experiences from the perspective of students at the University of São Paulo in the period 2010-2020. It was found that undergraduate courses in the areas of exact sciences had the highest dropout rates in the contemplated period. The intervention measures highlighted in this article guide the preparation of future proposals and diagnoses to combat evasion. |
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Evasion in public higher education in Brazil : a case study of the University of São PauloEvasão no ensino superior público do Brasil: estudo de caso da Universidade de São Paulodropouthigher educationpublic educationevasãoensino superiorensino públicoEvasion is one of the most recurrent problems in higher education, be it public or private. In light of this, this article performs both a systematic review of the literature on dropout and a case study on the academic situation and the meaning of dropout experiences from the perspective of students at the University of São Paulo in the period 2010-2020. It was found that undergraduate courses in the areas of exact sciences had the highest dropout rates in the contemplated period. The intervention measures highlighted in this article guide the preparation of future proposals and diagnoses to combat evasion.A evasão é um dos problemas mais recorrentes do ensino superior, seja este público ou privado. Diante disso, o presente artigo realiza tanto uma revisão sistematizada da literatura sobre evasão quanto um estudo de caso sobre a situação acadêmica e o significado das experiências de evasão na perspectiva de estudantes na Universidade de São Paulo no período 2010-2020. Verificou-se que os cursos de graduação nas áreas de ciências exatas apresentaram as maiores taxas de evasão no período contemplado. As medidas de intervenção destacadas no presente artigo norteiam a elaboração de futuras propostas e diagnósticos para combater à evasão.Unicamp; Uniso2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 248-259Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 248-2591982-57651414-4077reponame:Avaliação (Campinas. Online)instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)instacron:UNISOporhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5086/4642Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superiorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Debora Bernardo daFerre, Adriana Aparecida de OliveiraGuimarães, Patricia dos SantosLima, Ricardo deEspindola, Isabela Battistelo2022-09-27T18:22:05Zoai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5086Revistahttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/PUBhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/oai||revistaavaliacao@uniso.br1982-57651414-4077opendoar:2022-09-27T18:22:05Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)false |
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