Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Avaliação (Campinas. Online)
Texto Completo: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091
Resumo: The Brazilian’s educational cooperation with Africa and other countries of the Global South to higher education, started more effectively in the 1960s through the Students Program - Graduation Agreement (PEC-G) of the Ministry Foreign Affairs (MFA). This article aims to discuss the policy of international cooperation in higher education throught the oficial documents and students’s enterviews. 14 interviews with students from 10 countries were taken. The results indicate that there are major challenges to be overcome, especially regarding to racism faced by African students, however, the students evaluate the experience of graduating from Brazilian universities has been very positive.
id UNISO-1_82b2c47a15d447be572c4a0fe1e6fe86
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5091
network_acronym_str UNISO-1
network_name_str Avaliação (Campinas. Online)
repository_id_str
spelling Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of viewInternacionalização do ensino superior e cooperação educacional: o caso do pec-g na voz dos estudantesPEC-Ginternacionalizaçãocooperação internacionalThe Brazilian’s educational cooperation with Africa and other countries of the Global South to higher education, started more effectively in the 1960s through the Students Program - Graduation Agreement (PEC-G) of the Ministry Foreign Affairs (MFA). This article aims to discuss the policy of international cooperation in higher education throught the oficial documents and students’s enterviews. 14 interviews with students from 10 countries were taken. The results indicate that there are major challenges to be overcome, especially regarding to racism faced by African students, however, the students evaluate the experience of graduating from Brazilian universities has been very positive.A cooperação educacional do Brasil com a África e outros países do Sul-Global, na área da educação superior, teve início mais efetivamente na década de 1960 do século XX, por meio do Programa Estudantes – Convênio de Graduação (PEC-G) do Ministério das Relações Exteriores (MRE). Este artigo tem por objetivo discutir a política de cooperação internacional na educação superior materializada nos documentos do PEC-G e na fala de estudantes, tomando-a como uma política de internacionalização do ensino superior no Brasil. A metodologia envolveu análise de documentos oficiais do programa e 14 entrevistas com estudantes de 10 países. Os resultados indicam que há grandes desafios a serem superados, especialmente no que se refere ao racismo enfrentado por estudantes africanos, no entanto, na avaliação dos estudantes, a experiência de se graduar em universidades brasileiras por meio do PEC-G tem sido muito positiva.Unicamp; Uniso2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 305-325Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 305-3251982-57651414-4077reponame:Avaliação (Campinas. Online)instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)instacron:UNISOporhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091/4645Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superiorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Maria do Socorro Alencar Nunes2022-09-27T18:22:04Zoai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5091Revistahttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/PUBhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/oai||revistaavaliacao@uniso.br1982-57651414-4077opendoar:2022-09-27T18:22:04Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)false
dc.title.none.fl_str_mv Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
Internacionalização do ensino superior e cooperação educacional: o caso do pec-g na voz dos estudantes
title Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
spellingShingle Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
PEC-G
internacionalização
cooperação internacional
title_short Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
title_full Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
title_fullStr Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
title_full_unstemmed Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
title_sort Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
author Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
author_facet Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv PEC-G
internacionalização
cooperação internacional
topic PEC-G
internacionalização
cooperação internacional
description The Brazilian’s educational cooperation with Africa and other countries of the Global South to higher education, started more effectively in the 1960s through the Students Program - Graduation Agreement (PEC-G) of the Ministry Foreign Affairs (MFA). This article aims to discuss the policy of international cooperation in higher education throught the oficial documents and students’s enterviews. 14 interviews with students from 10 countries were taken. The results indicate that there are major challenges to be overcome, especially regarding to racism faced by African students, however, the students evaluate the experience of graduating from Brazilian universities has been very positive.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091
url https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091/4645
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unicamp; Uniso
publisher.none.fl_str_mv Unicamp; Uniso
dc.source.none.fl_str_mv Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 305-325
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 305-325
1982-5765
1414-4077
reponame:Avaliação (Campinas. Online)
instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)
instacron:UNISO
instname_str Universidade de Sorocaba (UNISO)
instacron_str UNISO
institution UNISO
reponame_str Avaliação (Campinas. Online)
collection Avaliação (Campinas. Online)
repository.name.fl_str_mv Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaavaliacao@uniso.br
_version_ 1800219609825017856