Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Avaliação (Campinas. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091 |
Resumo: | The Brazilian’s educational cooperation with Africa and other countries of the Global South to higher education, started more effectively in the 1960s through the Students Program - Graduation Agreement (PEC-G) of the Ministry Foreign Affairs (MFA). This article aims to discuss the policy of international cooperation in higher education throught the oficial documents and students’s enterviews. 14 interviews with students from 10 countries were taken. The results indicate that there are major challenges to be overcome, especially regarding to racism faced by African students, however, the students evaluate the experience of graduating from Brazilian universities has been very positive. |
id |
UNISO-1_82b2c47a15d447be572c4a0fe1e6fe86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5091 |
network_acronym_str |
UNISO-1 |
network_name_str |
Avaliação (Campinas. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of viewInternacionalização do ensino superior e cooperação educacional: o caso do pec-g na voz dos estudantesPEC-Ginternacionalizaçãocooperação internacionalThe Brazilian’s educational cooperation with Africa and other countries of the Global South to higher education, started more effectively in the 1960s through the Students Program - Graduation Agreement (PEC-G) of the Ministry Foreign Affairs (MFA). This article aims to discuss the policy of international cooperation in higher education throught the oficial documents and students’s enterviews. 14 interviews with students from 10 countries were taken. The results indicate that there are major challenges to be overcome, especially regarding to racism faced by African students, however, the students evaluate the experience of graduating from Brazilian universities has been very positive.A cooperação educacional do Brasil com a África e outros países do Sul-Global, na área da educação superior, teve início mais efetivamente na década de 1960 do século XX, por meio do Programa Estudantes – Convênio de Graduação (PEC-G) do Ministério das Relações Exteriores (MRE). Este artigo tem por objetivo discutir a política de cooperação internacional na educação superior materializada nos documentos do PEC-G e na fala de estudantes, tomando-a como uma política de internacionalização do ensino superior no Brasil. A metodologia envolveu análise de documentos oficiais do programa e 14 entrevistas com estudantes de 10 países. Os resultados indicam que há grandes desafios a serem superados, especialmente no que se refere ao racismo enfrentado por estudantes africanos, no entanto, na avaliação dos estudantes, a experiência de se graduar em universidades brasileiras por meio do PEC-G tem sido muito positiva.Unicamp; Uniso2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 305-325Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 305-3251982-57651414-4077reponame:Avaliação (Campinas. Online)instname:Universidade de Sorocaba (UNISO)instacron:UNISOporhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091/4645Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superiorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Maria do Socorro Alencar Nunes2022-09-27T18:22:04Zoai:ojs.periodicos.uniso.br:article/5091Revistahttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/PUBhttps://periodicos.uniso.br/avaliacao/oai||revistaavaliacao@uniso.br1982-57651414-4077opendoar:2022-09-27T18:22:04Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view Internacionalização do ensino superior e cooperação educacional: o caso do pec-g na voz dos estudantes |
title |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view |
spellingShingle |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes PEC-G internacionalização cooperação internacional |
title_short |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view |
title_full |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view |
title_fullStr |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view |
title_full_unstemmed |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view |
title_sort |
Internationalization of higher education and educational cooperation: the pec-g from the students’s point of view |
author |
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes |
author_facet |
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Maria do Socorro Alencar Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PEC-G internacionalização cooperação internacional |
topic |
PEC-G internacionalização cooperação internacional |
description |
The Brazilian’s educational cooperation with Africa and other countries of the Global South to higher education, started more effectively in the 1960s through the Students Program - Graduation Agreement (PEC-G) of the Ministry Foreign Affairs (MFA). This article aims to discuss the policy of international cooperation in higher education throught the oficial documents and students’s enterviews. 14 interviews with students from 10 countries were taken. The results indicate that there are major challenges to be overcome, especially regarding to racism faced by African students, however, the students evaluate the experience of graduating from Brazilian universities has been very positive. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091 |
url |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/5091/4645 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unicamp; Uniso |
publisher.none.fl_str_mv |
Unicamp; Uniso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; Vol. 27 No. 2 (2022); 305-325 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior; v. 27 n. 2 (2022); 305-325 1982-5765 1414-4077 reponame:Avaliação (Campinas. Online) instname:Universidade de Sorocaba (UNISO) instacron:UNISO |
instname_str |
Universidade de Sorocaba (UNISO) |
instacron_str |
UNISO |
institution |
UNISO |
reponame_str |
Avaliação (Campinas. Online) |
collection |
Avaliação (Campinas. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Avaliação (Campinas. Online) - Universidade de Sorocaba (UNISO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaavaliacao@uniso.br |
_version_ |
1800219609825017856 |