The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Delcambre, Isabelle
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2159
Resumo: Writing is a fundamental component of all courses in higher education; it is requested in all devices whose objectives come in terms of teaching, learning and training, from the first year of university through PhD. At Masters level, students and teachers are faced with a new dimension of academic writing: the production of scientific knowledge, insertion into a research field. Thereby, the master thesis presents for students a new subject relative to writings they have previously performed, new challenges related to the specific dimensions of writing during research training. As for professors, the accompaniment of these new writings is linked to specific expectations, strongly linked to different disciplinary epistemologies. This paper aims to understand and analyze issues of these writings in university education and the ways teachers and students comprehend them.
id UNISUL-3_0bc4860425d7b15f1bea876cb7db0db8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2159
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ viewsLa disertación de maestría: rupturas y continuidades. Puntos de vista de los profesores, puntos de vista de los estudiantesA dissertação de mestrado : rupturas e continuidades. Pontos de vista dos docentes, pontos de vista dos estudantesLe mémoire de Master: ruptures et continuités. Points de vue des enseignants, points de vue des étudiantsUniversity LiteracyDidacticsDisciplinesCurriculumInstrucción universitariaDidácticasDisciplinasCurriculumLetramento universitárioDidáticasDisciplinasCurrículoLittéracies universitairesDidactiquesDisciplinesCurriculumWriting is a fundamental component of all courses in higher education; it is requested in all devices whose objectives come in terms of teaching, learning and training, from the first year of university through PhD. At Masters level, students and teachers are faced with a new dimension of academic writing: the production of scientific knowledge, insertion into a research field. Thereby, the master thesis presents for students a new subject relative to writings they have previously performed, new challenges related to the specific dimensions of writing during research training. As for professors, the accompaniment of these new writings is linked to specific expectations, strongly linked to different disciplinary epistemologies. This paper aims to understand and analyze issues of these writings in university education and the ways teachers and students comprehend them. La escritura es un componente fundamental de todas las formaciones de la enseñanza superior; ella es solicitada en todos los dispositivos cuyos objetivos se declinan en términos de enseñanza, de aprendizajes y de formación, desde el primer año de la universidad hasta el doctorado. En el nivel de maestría, estudiantes y profesores son confrontados con una nueva dimensión de la escritura universitaria: la producción de conocimientos científicos, la inserción en un campo de pesquisa. La disertación de maestría presenta, así, para los estudiantes una novedad relativa a la escritura que ellos practicaron anteriormente, nuevas dificultades ligadas a las dimensiones específicas de la escritura de investigación en formación, y para los profesores, el acompañamiento de esos nuevos escritos dice respecto a expectativas específicas, fuertemente ligadas a las diferentes epistemologías disciplinares. Este artículo visará comprender las apuestas de esos escritos en la formación universitaria y el modo como profesores y estudiantes las aprenden. A escrita é um componente fundamental de todas as formações do ensino superior; ela é solicitada em todos os dispositivos cujos objetivos se declinam em termos de ensino, de aprendizagens e de formação, desde o primeiro ano da universidade até o doutorado. No nível de mestrado, estudantes e professores são confrontados com uma nova dimensão da escrita universitária: a produção de conhecimentos científicos, a inserção num campo de pesquisa. A dissertação de mestrado apresenta, assim, para os estudantes uma novidade relativamente à escrita que eles praticaram anteriormente, novas dificuldades ligadas às dimensões específicas da escrita de pesquisa em formação, e para os professores, o acompanhamento desses novos escritos diz respeito a expectativas específicas, fortemente ligadas às diferentes epistemologias disciplinares. Este artigo visará a compreender as apostas desses escritos na formação universitária e o modo como professores e estudantes as apreendem. L’écriture est une composante fondamentale de toutes les formations de l’enseignement supérieur, elle est sollicitée dans tous les dispositifs dont les objectifs se déclinent en termes d’enseignement, d’apprentissages et de formation, depuis la première année d’université jusqu’au doctorat. Au niveau du master, les étudiants et les enseignants sont confrontés à une nouvelle dimension de l’écriture universitaire : la production de connaissances scientifiques, l’insertion dans un champ de recherche. Le mémoire de master présente ainsi pour les étudiants une nouveauté par rapport aux écrits qu’ils ont pratiqués antérieurement, de nouvelles difficultés liées aux dimensions spécifiques de l’écriture de recherche en formation, et pour les enseignants, l’accompagnement de ces nouveaux écrits est liée à des attentes spécifiques, fortement liées aux différentes épistémologies disciplinaires. Cet article visera à comprendre et à analyser les enjeux de ces écrits dans la formation universitaire et la façon dont les enseignants et les étudiants les appréhendent. Silvânia Siebert2014-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2159Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 3 (2013); p. 569-612Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 3 (2013); p. 569-6121982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2159/1555Delcambre, Isabelleinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:47:59Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2159Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:47:59Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views
La disertación de maestría: rupturas y continuidades. Puntos de vista de los profesores, puntos de vista de los estudiantes
A dissertação de mestrado : rupturas e continuidades. Pontos de vista dos docentes, pontos de vista dos estudantes
Le mémoire de Master: ruptures et continuités. Points de vue des enseignants, points de vue des étudiants
title The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views
spellingShingle The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views
Delcambre, Isabelle
University Literacy
Didactics
Disciplines
Curriculum
Instrucción universitaria
Didácticas
Disciplinas
Curriculum
Letramento universitário
Didáticas
Disciplinas
Currículo
Littéracies universitaires
Didactiques
Disciplines
Curriculum
title_short The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views
title_full The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views
title_fullStr The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views
title_full_unstemmed The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views
title_sort The master thesis: ruptures and continuities. Professors’ views, students’ views
author Delcambre, Isabelle
author_facet Delcambre, Isabelle
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Delcambre, Isabelle
dc.subject.por.fl_str_mv University Literacy
Didactics
Disciplines
Curriculum
Instrucción universitaria
Didácticas
Disciplinas
Curriculum
Letramento universitário
Didáticas
Disciplinas
Currículo
Littéracies universitaires
Didactiques
Disciplines
Curriculum
topic University Literacy
Didactics
Disciplines
Curriculum
Instrucción universitaria
Didácticas
Disciplinas
Curriculum
Letramento universitário
Didáticas
Disciplinas
Currículo
Littéracies universitaires
Didactiques
Disciplines
Curriculum
description Writing is a fundamental component of all courses in higher education; it is requested in all devices whose objectives come in terms of teaching, learning and training, from the first year of university through PhD. At Masters level, students and teachers are faced with a new dimension of academic writing: the production of scientific knowledge, insertion into a research field. Thereby, the master thesis presents for students a new subject relative to writings they have previously performed, new challenges related to the specific dimensions of writing during research training. As for professors, the accompaniment of these new writings is linked to specific expectations, strongly linked to different disciplinary epistemologies. This paper aims to understand and analyze issues of these writings in university education and the ways teachers and students comprehend them.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2159
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2159
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/2159/1555
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 13 No. 3 (2013); p. 569-612
Linguagem em (Dis)curso; v. 13 n. 3 (2013); p. 569-612
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220572642181120