SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro dos Santos, Antonio Genário
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Freitas do Nascimento, Maria Eliza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297
Resumo: Considering the theoretic and methodological principles from the French Discourse Analysis, this study aims to analyze the spaces of common agreement and the production of meaning effects of truth in Education through the way of essentiality and chaos. Therefore, this investigation is based on Foucault’s studies (2005, 2006, 2007), as well as Pêcheux’s (2008), proposing to analyze covers of the magazine Nova Escola through a discursive reading which considers the spaces reserved to the subjects of teaching – students and teachers – and the articulations of power-knowledge in the Media, regarding to the Brazilian education scenario. By considering the meaning and the discursive issues, this study is linked to the stage for the discussion which is, by its own turn, related to language matters and its work pointing to the construction of a real, through which remains the saying and the scene of what is said.
id UNISUL-3_27755d23567b634a6a12b4ffffa457b6
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4297
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATIONEL SUJETO DE ENSEÑANZA Y ARTICULACIONES DE PODER: CONSENSO DE VERDADES EN LA EDUCACIÓNSUJEITO DO ENSINO E ARTICULAÇÕES DE PODER: CONSENSO DE VERDADES NA EDUCAÇÃODiscourse. Common Agreement. Education. Media.Discurso. Consenso. Educación. Media.Discurso. Consenso. Educação. Mídia.Considering the theoretic and methodological principles from the French Discourse Analysis, this study aims to analyze the spaces of common agreement and the production of meaning effects of truth in Education through the way of essentiality and chaos. Therefore, this investigation is based on Foucault’s studies (2005, 2006, 2007), as well as Pêcheux’s (2008), proposing to analyze covers of the magazine Nova Escola through a discursive reading which considers the spaces reserved to the subjects of teaching – students and teachers – and the articulations of power-knowledge in the Media, regarding to the Brazilian education scenario. By considering the meaning and the discursive issues, this study is linked to the stage for the discussion which is, by its own turn, related to language matters and its work pointing to the construction of a real, through which remains the saying and the scene of what is said.Registrado en las presuposiciones teórica y metodológicas del Análisis del Discurso francesa, este estudio tiene por objetivo analizar los lugares de consenso y la producción de efectos de verdad en la educación, tratándola sobre el trayecto de la esencialidad y del caos. Para ello se fundamenta en los estudios de Foucault (2005, 2006a, 2006b, 2007) y Pêcheux (2008), volviendo para el análisis de tapas de la revista Nova Escola desde una lectura discursiva, que considera los lugares reservados al sujeto do enseñanza – alumno y profesor – y las articulaciones de poder-saber en el campo de la media, por medio de los cuales se discute la educación brasileña. Conectado con la investigación acerca del discursivo y del sentido, el presente estudio dialoga con la propuesta de ofrecer un espacio de discusión ligado, a su vez, con el lenguaje y su funcionamiento, apuntando para la construcción de una realidad en la cual impera el decir e la escena del dicho.Inscrito nos pressupostos teórico-metodológicos da Análise do Discurso francesa, este estudo objetiva analisar os lugares de consenso e a produção de efeitos de verdade na educação, tratando-a sobre o trajeto da essencialidade e do caos. Para tanto, fundamenta-se nos estudos de Foucault (2005, 2006a, 2006b, 2007) e de Pêcheux (2008), voltando-se para a análise de capas da revista Nova Escola a partir de uma leitura discursiva que considera os lugares reservados ao sujeito do ensino – aluno e professor – e as articulações de poder-saber no campo da mídia, por meio dos quais se discute a educação brasileira. Atrelado à investigação acerca da discursividade e do sentido, o presente estudo dialoga com a proposta de oferecer um espaço de discussão ligado, por sua vez, à linguagem e seu funcionamento, apontando para a construção de um real no qual impera o dizer e a cena do dito.Silvânia Siebert2016-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 489-502Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 489-5021982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297/2896Copyright (c) 2016 Antonio Genário Pinheiro dos Santos, Maria Eliza Freitas do Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro dos Santos, Antonio GenárioFreitas do Nascimento, Maria Eliza2016-12-08T18:31:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4297Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-12-08T18:31:42Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
EL SUJETO DE ENSEÑANZA Y ARTICULACIONES DE PODER: CONSENSO DE VERDADES EN LA EDUCACIÓN
SUJEITO DO ENSINO E ARTICULAÇÕES DE PODER: CONSENSO DE VERDADES NA EDUCAÇÃO
title SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
spellingShingle SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
Pinheiro dos Santos, Antonio Genário
Discourse. Common Agreement. Education. Media.
Discurso. Consenso. Educación. Media.
Discurso. Consenso. Educação. Mídia.
title_short SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
title_full SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
title_fullStr SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
title_full_unstemmed SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
title_sort SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
author Pinheiro dos Santos, Antonio Genário
author_facet Pinheiro dos Santos, Antonio Genário
Freitas do Nascimento, Maria Eliza
author_role author
author2 Freitas do Nascimento, Maria Eliza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro dos Santos, Antonio Genário
Freitas do Nascimento, Maria Eliza
dc.subject.por.fl_str_mv Discourse. Common Agreement. Education. Media.
Discurso. Consenso. Educación. Media.
Discurso. Consenso. Educação. Mídia.
topic Discourse. Common Agreement. Education. Media.
Discurso. Consenso. Educación. Media.
Discurso. Consenso. Educação. Mídia.
description Considering the theoretic and methodological principles from the French Discourse Analysis, this study aims to analyze the spaces of common agreement and the production of meaning effects of truth in Education through the way of essentiality and chaos. Therefore, this investigation is based on Foucault’s studies (2005, 2006, 2007), as well as Pêcheux’s (2008), proposing to analyze covers of the magazine Nova Escola through a discursive reading which considers the spaces reserved to the subjects of teaching – students and teachers – and the articulations of power-knowledge in the Media, regarding to the Brazilian education scenario. By considering the meaning and the discursive issues, this study is linked to the stage for the discussion which is, by its own turn, related to language matters and its work pointing to the construction of a real, through which remains the saying and the scene of what is said.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297/2896
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Antonio Genário Pinheiro dos Santos, Maria Eliza Freitas do Nascimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Antonio Genário Pinheiro dos Santos, Maria Eliza Freitas do Nascimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 489-502
Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 489-502
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220575168200704