SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297 |
Resumo: | Considering the theoretic and methodological principles from the French Discourse Analysis, this study aims to analyze the spaces of common agreement and the production of meaning effects of truth in Education through the way of essentiality and chaos. Therefore, this investigation is based on Foucault’s studies (2005, 2006, 2007), as well as Pêcheux’s (2008), proposing to analyze covers of the magazine Nova Escola through a discursive reading which considers the spaces reserved to the subjects of teaching – students and teachers – and the articulations of power-knowledge in the Media, regarding to the Brazilian education scenario. By considering the meaning and the discursive issues, this study is linked to the stage for the discussion which is, by its own turn, related to language matters and its work pointing to the construction of a real, through which remains the saying and the scene of what is said. |
id |
UNISUL-3_27755d23567b634a6a12b4ffffa457b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4297 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATIONEL SUJETO DE ENSEÑANZA Y ARTICULACIONES DE PODER: CONSENSO DE VERDADES EN LA EDUCACIÓNSUJEITO DO ENSINO E ARTICULAÇÕES DE PODER: CONSENSO DE VERDADES NA EDUCAÇÃODiscourse. Common Agreement. Education. Media.Discurso. Consenso. Educación. Media.Discurso. Consenso. Educação. Mídia.Considering the theoretic and methodological principles from the French Discourse Analysis, this study aims to analyze the spaces of common agreement and the production of meaning effects of truth in Education through the way of essentiality and chaos. Therefore, this investigation is based on Foucault’s studies (2005, 2006, 2007), as well as Pêcheux’s (2008), proposing to analyze covers of the magazine Nova Escola through a discursive reading which considers the spaces reserved to the subjects of teaching – students and teachers – and the articulations of power-knowledge in the Media, regarding to the Brazilian education scenario. By considering the meaning and the discursive issues, this study is linked to the stage for the discussion which is, by its own turn, related to language matters and its work pointing to the construction of a real, through which remains the saying and the scene of what is said.Registrado en las presuposiciones teórica y metodológicas del Análisis del Discurso francesa, este estudio tiene por objetivo analizar los lugares de consenso y la producción de efectos de verdad en la educación, tratándola sobre el trayecto de la esencialidad y del caos. Para ello se fundamenta en los estudios de Foucault (2005, 2006a, 2006b, 2007) y Pêcheux (2008), volviendo para el análisis de tapas de la revista Nova Escola desde una lectura discursiva, que considera los lugares reservados al sujeto do enseñanza – alumno y profesor – y las articulaciones de poder-saber en el campo de la media, por medio de los cuales se discute la educación brasileña. Conectado con la investigación acerca del discursivo y del sentido, el presente estudio dialoga con la propuesta de ofrecer un espacio de discusión ligado, a su vez, con el lenguaje y su funcionamiento, apuntando para la construcción de una realidad en la cual impera el decir e la escena del dicho.Inscrito nos pressupostos teórico-metodológicos da Análise do Discurso francesa, este estudo objetiva analisar os lugares de consenso e a produção de efeitos de verdade na educação, tratando-a sobre o trajeto da essencialidade e do caos. Para tanto, fundamenta-se nos estudos de Foucault (2005, 2006a, 2006b, 2007) e de Pêcheux (2008), voltando-se para a análise de capas da revista Nova Escola a partir de uma leitura discursiva que considera os lugares reservados ao sujeito do ensino – aluno e professor – e as articulações de poder-saber no campo da mídia, por meio dos quais se discute a educação brasileira. Atrelado à investigação acerca da discursividade e do sentido, o presente estudo dialoga com a proposta de oferecer um espaço de discussão ligado, por sua vez, à linguagem e seu funcionamento, apontando para a construção de um real no qual impera o dizer e a cena do dito.Silvânia Siebert2016-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 489-502Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 489-5021982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297/2896Copyright (c) 2016 Antonio Genário Pinheiro dos Santos, Maria Eliza Freitas do Nascimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro dos Santos, Antonio GenárioFreitas do Nascimento, Maria Eliza2016-12-08T18:31:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4297Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-12-08T18:31:42Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION EL SUJETO DE ENSEÑANZA Y ARTICULACIONES DE PODER: CONSENSO DE VERDADES EN LA EDUCACIÓN SUJEITO DO ENSINO E ARTICULAÇÕES DE PODER: CONSENSO DE VERDADES NA EDUCAÇÃO |
title |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION |
spellingShingle |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION Pinheiro dos Santos, Antonio Genário Discourse. Common Agreement. Education. Media. Discurso. Consenso. Educación. Media. Discurso. Consenso. Educação. Mídia. |
title_short |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION |
title_full |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION |
title_fullStr |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION |
title_full_unstemmed |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION |
title_sort |
SUBJECT OF TEACHING AND POWER ARTICULATIONS: CONSENSUS OF TRUTH IN EDUCATION |
author |
Pinheiro dos Santos, Antonio Genário |
author_facet |
Pinheiro dos Santos, Antonio Genário Freitas do Nascimento, Maria Eliza |
author_role |
author |
author2 |
Freitas do Nascimento, Maria Eliza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pinheiro dos Santos, Antonio Genário Freitas do Nascimento, Maria Eliza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discourse. Common Agreement. Education. Media. Discurso. Consenso. Educación. Media. Discurso. Consenso. Educação. Mídia. |
topic |
Discourse. Common Agreement. Education. Media. Discurso. Consenso. Educación. Media. Discurso. Consenso. Educação. Mídia. |
description |
Considering the theoretic and methodological principles from the French Discourse Analysis, this study aims to analyze the spaces of common agreement and the production of meaning effects of truth in Education through the way of essentiality and chaos. Therefore, this investigation is based on Foucault’s studies (2005, 2006, 2007), as well as Pêcheux’s (2008), proposing to analyze covers of the magazine Nova Escola through a discursive reading which considers the spaces reserved to the subjects of teaching – students and teachers – and the articulations of power-knowledge in the Media, regarding to the Brazilian education scenario. By considering the meaning and the discursive issues, this study is linked to the stage for the discussion which is, by its own turn, related to language matters and its work pointing to the construction of a real, through which remains the saying and the scene of what is said. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4297/2896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Antonio Genário Pinheiro dos Santos, Maria Eliza Freitas do Nascimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Antonio Genário Pinheiro dos Santos, Maria Eliza Freitas do Nascimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 489-502 Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 489-502 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220575168200704 |