The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rauen, Fábio José
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/230
Resumo: This paper investigates the influence of the addition of underlining to copies of four articles of Ciência Hoje, for the elaboration of twenty informative summaries produced by five Pedagogy students. The results demonstrated that: a) the percentage of the use of underlined sentences was higher than that for the use of non-underlined sentences; b) the percentage of the use of underlined central sentences was higher than that for the use of underlined secondary sentences; c) the summaries relied predominantly on the strategies of full or partial copying and simple paraphrasing; and, d) the summaries were influenced by the form of the underlining (integral, clausal and lexical). Finally, this paper discusses some implications for researching and teaching with the help of school summaries. 
id UNISUL-3_2c47caa53cf2d64d1f4f890f411faada
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/230
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summariesInfluencia de subrayados centrais y periféricos en la elaboración de resúmenes informativosL’influence des éléments soulignés centrales et périphériques dans la production de résumés instructifs.Influência de sublinhas centrais e periféricas na produção de resumos informativosScientific popularizationTextSummaryUnderlinedReadingDivulgación científicaTextoResumenSubrayado e lecturaVulgarisation scientifiqueTexteRésuméSous-lignesLectureDivulgação científicaTextoResumoSublinhadoLeituraThis paper investigates the influence of the addition of underlining to copies of four articles of Ciência Hoje, for the elaboration of twenty informative summaries produced by five Pedagogy students. The results demonstrated that: a) the percentage of the use of underlined sentences was higher than that for the use of non-underlined sentences; b) the percentage of the use of underlined central sentences was higher than that for the use of underlined secondary sentences; c) the summaries relied predominantly on the strategies of full or partial copying and simple paraphrasing; and, d) the summaries were influenced by the form of the underlining (integral, clausal and lexical). Finally, this paper discusses some implications for researching and teaching with the help of school summaries. En este artículo, se verifica la influencia de la aposición de subrayados en copias de cuatro artículos de Ciência Hoje para la elaboración de veinte resúmenes informativos producidos por cinco estudiantes de Pedagogía. Los resultados demostraron eso: a) el percentil de uso de las frases subrayadas superó el uso de las frases no-subrayadas; b) el percentil de uso de las frases centrales subrayadas superó el uso de las frases periféricas subrayadas; c) los resúmenes fueron escritos predominantemente por estrategias de la copia acrescida o no de borrado(s) y de paraphrase(s) simples; y, d) los resúmenes fueron influenciados por la forma de los subrayados (íntegro, clausal y lexical). El artículo, finalmente, discute algunas implicaciones de los resultados para la investigación y la enseñanza con resúmenes escolares.   Dans cet article, on met en relief l’influence de l’apposition de sous-lignes dans les copies de quatre articles de la revue Ciência Hoje pour l’élaboration de vingt résumés instructifs produits par cinq étudiants en Pédagogie. Les résultats ont démontré cela: a) le pourcentage d’usage des phrases soulignées a excédé celui d’usage des phrases non-soulignées; b) le pourcentage d’usage des phrases centrales soulignées a excédé celui d’usage des phrases périphériques soulignées; c) les résumés ont été écrits surtout au moyen de la stratégie de copie (plus effacement(s) et paraphrase(s) simple(s)); et, d) les résumés ont été influencés par la forme de l’élément souligné (intégrant, clausal et lexical). On discute, finalement, quelques implications des résultats pour la recherche et l’enseignement ayant recours aux résumés scolaires.Neste artigo, verifica-se a influência da aposição de sublinhas em cópias de quatro artigos de Ciência Hoje na elaboração de vinte resumos informativos produzidos por cinco estudantes de Pedagogia. Os resultados demonstraram que: a) o percentual de utilização das sentenças sublinhadas superou o de utilização das sentenças não-sublinhadas; b) o percentual de utilização das sentenças centrais sublinhadas superou o de utilização das sentenças periféricas sublinhadas; c) os resumos foram escritos predominantemente por estratégias de cópia acrescida ou não de apagamento(s) e paráfrase(s) simples; e, d) os resumos foram influenciados pela forma do sublinhado (integral, clausal e lexical). O artigo, por fim, discute algumas implicações dos resultados para a pesquisa e o ensino com resumos escolares.Silvânia Siebert2010-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/230Linguagem em (Dis)curso; Vol. 3 No. 1 (2002); p. 157-185Linguagem em (Dis)curso; v. 3 n. 1 (2002); p. 157-1851982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/230/244Rauen, Fábio Joséinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-10-21T13:16:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/230Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2010-10-21T13:16:42Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries
Influencia de subrayados centrais y periféricos en la elaboración de resúmenes informativos
L’influence des éléments soulignés centrales et périphériques dans la production de résumés instructifs.
Influência de sublinhas centrais e periféricas na produção de resumos informativos
title The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries
spellingShingle The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries
Rauen, Fábio José
Scientific popularization
Text
Summary
Underlined
Reading
Divulgación científica
Texto
Resumen
Subrayado e lectura
Vulgarisation scientifique
Texte
Résumé
Sous-lignes
Lecture
Divulgação científica
Texto
Resumo
Sublinhado
Leitura
title_short The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries
title_full The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries
title_fullStr The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries
title_full_unstemmed The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries
title_sort The influence of central and secondary underlining in the elaboration of informative summaries
author Rauen, Fábio José
author_facet Rauen, Fábio José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rauen, Fábio José
dc.subject.por.fl_str_mv Scientific popularization
Text
Summary
Underlined
Reading
Divulgación científica
Texto
Resumen
Subrayado e lectura
Vulgarisation scientifique
Texte
Résumé
Sous-lignes
Lecture
Divulgação científica
Texto
Resumo
Sublinhado
Leitura
topic Scientific popularization
Text
Summary
Underlined
Reading
Divulgación científica
Texto
Resumen
Subrayado e lectura
Vulgarisation scientifique
Texte
Résumé
Sous-lignes
Lecture
Divulgação científica
Texto
Resumo
Sublinhado
Leitura
description This paper investigates the influence of the addition of underlining to copies of four articles of Ciência Hoje, for the elaboration of twenty informative summaries produced by five Pedagogy students. The results demonstrated that: a) the percentage of the use of underlined sentences was higher than that for the use of non-underlined sentences; b) the percentage of the use of underlined central sentences was higher than that for the use of underlined secondary sentences; c) the summaries relied predominantly on the strategies of full or partial copying and simple paraphrasing; and, d) the summaries were influenced by the form of the underlining (integral, clausal and lexical). Finally, this paper discusses some implications for researching and teaching with the help of school summaries. 
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/230
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/230/244
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 3 No. 1 (2002); p. 157-185
Linguagem em (Dis)curso; v. 3 n. 1 (2002); p. 157-185
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220573034348544