Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498 |
Resumo: | Based on Rauen’s goal-conciliation theory, Sperber and Wilson’s relevance theory, and Brown and Levinson’s politeness theory, we model in this essay the utterance “Can you pass the salt?”—taken as a classic example of a polite request between politeness theorists—assuming the mobilization of a polite or attenuated speech act contributes to the accomplishment of practical goals. Next, we discuss the modeling considering some criticisms produced by second-wave politeness studies and politeness relevance-theoretic studies. We conclude that politeness aspects are part of intentional action plans, affecting the design of the lowest level practical goal superordinating the respective informative and communicative subgoals. We claim the speaker defines—in the scope of that lower-level practical goal—the speech-act, the politeness super-strategy, and the formulation of the polite utterance considering a palette of linguistic possibilities. |
id |
UNISUL-3_52d3e288789033321187f8e2be06a6fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16498 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”Cortesía, pertinencia y conciliación de metas: un análisis de “¿Puedes pasarme la sal?”Polidez, relevância e conciliação de metas: uma análise de “Você pode passar o sal?”Linguistic PolitenessCognitive PragmaticsGoal-Conciliation TheoryRelevance TheoryPoliteness TheoryCortesía lingüísticaPragmática cognitivaTeoría de conciliación de metasTeoría de la relevanciaTeoría de la cortesíaPolidez linguísticaPragmática cognitivaTeoria de conciliação de metasTeoria da relevânciaTeoria da polidezBased on Rauen’s goal-conciliation theory, Sperber and Wilson’s relevance theory, and Brown and Levinson’s politeness theory, we model in this essay the utterance “Can you pass the salt?”—taken as a classic example of a polite request between politeness theorists—assuming the mobilization of a polite or attenuated speech act contributes to the accomplishment of practical goals. Next, we discuss the modeling considering some criticisms produced by second-wave politeness studies and politeness relevance-theoretic studies. We conclude that politeness aspects are part of intentional action plans, affecting the design of the lowest level practical goal superordinating the respective informative and communicative subgoals. We claim the speaker defines—in the scope of that lower-level practical goal—the speech-act, the politeness super-strategy, and the formulation of the polite utterance considering a palette of linguistic possibilities.Con base en las teorías de conciliación de metas, relevancia y cortesía, modelamos la declaración ¿Puedes pasar la sal? – tomado como ejemplo clásico de solicitud cortés entre los teóricos de la cortesía – asumiendo que la movilización de un acto de habla cortés o atenuado contribuye al logro de objetivos prácticos. A continuación, discutimos el modelado considerando algunas críticas producidas por los estudios de cortesía de segunda ola y los estudios de cortesía orientados a la teoría de la relevancia. Concluimos que los aspectos de cortesía forman parte de los planes de acción intencional, incidiendo en la proyección de la meta práctica de nivel más bajo que superordina las respectivas submetas informativas y comunicativas. Afirmamos que el hablante define, dentro del alcance de este objetivo práctico de nivel inferior, el acto de habla, la superestrategia de cortesía y, considerando una paleta de posibilidades lingüísticas, la formulación del enunciado cortés.om base nas teorias de conciliação de metas de Rauen, de relevância de Sperber e Wilson e de polidez de Brown e Levinson, modelamos o enunciado “Você pode passar o sal?” – tomado como exemplo clássico de pedido polido entre teóricos da polidez – assumindo que a mobilização de um ato de fala polido contribui para a realização de objetivos práticos. Em seguida, discutimos a modelagem considerando algumas críticas produzidas pelos estudos de polidez de segunda onda e estudos de polidez orientados pela teoria da relevância. Concluímos que aspectos de polidez integram planos de ação intencionais, afetando a projeção da meta prática de nível mais baixo que superordena as respectivas submetas informativa e comunicativa. Afirmamos que o falante define no escopo dessa meta prática de nível mais baixo o ato de fala, a superestratégia de polidez e a formulação do enunciado polido considerando uma paleta de possibilidades linguísticas.Silvânia Siebert2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498Linguagem em (Dis)curso; Vol. 22 No. 3 (2022): Language in (Dis)course; 443-464Linguagem em (Dis)curso; v. 22 n. 3 (2022): Linguagem em (Dis)curso; 443-4641982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498/12366Copyright (c) 2023 Fábio José Rauen, Gabriela Nieroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRauen, Fábio JoséNiero, Gabriela2023-04-01T14:54:19Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16498Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2023-04-01T14:54:19Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?” Cortesía, pertinencia y conciliación de metas: un análisis de “¿Puedes pasarme la sal?” Polidez, relevância e conciliação de metas: uma análise de “Você pode passar o sal?” |
title |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?” |
spellingShingle |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?” Rauen, Fábio José Linguistic Politeness Cognitive Pragmatics Goal-Conciliation Theory Relevance Theory Politeness Theory Cortesía lingüística Pragmática cognitiva Teoría de conciliación de metas Teoría de la relevancia Teoría de la cortesía Polidez linguística Pragmática cognitiva Teoria de conciliação de metas Teoria da relevância Teoria da polidez |
title_short |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?” |
title_full |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?” |
title_fullStr |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?” |
title_full_unstemmed |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?” |
title_sort |
Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?” |
author |
Rauen, Fábio José |
author_facet |
Rauen, Fábio José Niero, Gabriela |
author_role |
author |
author2 |
Niero, Gabriela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rauen, Fábio José Niero, Gabriela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguistic Politeness Cognitive Pragmatics Goal-Conciliation Theory Relevance Theory Politeness Theory Cortesía lingüística Pragmática cognitiva Teoría de conciliación de metas Teoría de la relevancia Teoría de la cortesía Polidez linguística Pragmática cognitiva Teoria de conciliação de metas Teoria da relevância Teoria da polidez |
topic |
Linguistic Politeness Cognitive Pragmatics Goal-Conciliation Theory Relevance Theory Politeness Theory Cortesía lingüística Pragmática cognitiva Teoría de conciliación de metas Teoría de la relevancia Teoría de la cortesía Polidez linguística Pragmática cognitiva Teoria de conciliação de metas Teoria da relevância Teoria da polidez |
description |
Based on Rauen’s goal-conciliation theory, Sperber and Wilson’s relevance theory, and Brown and Levinson’s politeness theory, we model in this essay the utterance “Can you pass the salt?”—taken as a classic example of a polite request between politeness theorists—assuming the mobilization of a polite or attenuated speech act contributes to the accomplishment of practical goals. Next, we discuss the modeling considering some criticisms produced by second-wave politeness studies and politeness relevance-theoretic studies. We conclude that politeness aspects are part of intentional action plans, affecting the design of the lowest level practical goal superordinating the respective informative and communicative subgoals. We claim the speaker defines—in the scope of that lower-level practical goal—the speech-act, the politeness super-strategy, and the formulation of the polite utterance considering a palette of linguistic possibilities. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498/12366 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fábio José Rauen, Gabriela Niero info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Fábio José Rauen, Gabriela Niero |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 22 No. 3 (2022): Language in (Dis)course; 443-464 Linguagem em (Dis)curso; v. 22 n. 3 (2022): Linguagem em (Dis)curso; 443-464 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220575975604224 |