Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rauen, Fábio José
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Niero, Gabriela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498
Resumo: Based on Rauen’s goal-conciliation theory, Sperber and Wilson’s relevance theory, and Brown and Levinson’s politeness theory, we model in this essay the utterance “Can you pass the salt?”—taken as a classic example of a polite request between politeness theorists—assuming the mobilization of a polite or attenuated speech act contributes to the accomplishment of practical goals. Next, we discuss the modeling considering some criticisms produced by second-wave politeness studies and politeness relevance-theoretic studies. We conclude that politeness aspects are part of intentional action plans, affecting the design of the lowest level practical goal superordinating the respective informative and communicative subgoals. We claim the speaker defines—in the scope of that lower-level practical goal—the speech-act, the politeness super-strategy, and the formulation of the polite utterance considering a palette of linguistic possibilities.
id UNISUL-3_52d3e288789033321187f8e2be06a6fc
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16498
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”Cortesía, pertinencia y conciliación de metas: un análisis de “¿Puedes pasarme la sal?”Polidez, relevância e conciliação de metas: uma análise de “Você pode passar o sal?”Linguistic PolitenessCognitive PragmaticsGoal-Conciliation TheoryRelevance TheoryPoliteness TheoryCortesía lingüísticaPragmática cognitivaTeoría de conciliación de metasTeoría de la relevanciaTeoría de la cortesíaPolidez linguísticaPragmática cognitivaTeoria de conciliação de metasTeoria da relevânciaTeoria da polidezBased on Rauen’s goal-conciliation theory, Sperber and Wilson’s relevance theory, and Brown and Levinson’s politeness theory, we model in this essay the utterance “Can you pass the salt?”—taken as a classic example of a polite request between politeness theorists—assuming the mobilization of a polite or attenuated speech act contributes to the accomplishment of practical goals. Next, we discuss the modeling considering some criticisms produced by second-wave politeness studies and politeness relevance-theoretic studies. We conclude that politeness aspects are part of intentional action plans, affecting the design of the lowest level practical goal superordinating the respective informative and communicative subgoals. We claim the speaker defines—in the scope of that lower-level practical goal—the speech-act, the politeness super-strategy, and the formulation of the polite utterance considering a palette of linguistic possibilities.Con base en las teorías de conciliación de metas, relevancia y cortesía, modelamos la declaración ¿Puedes pasar la sal? – tomado como ejemplo clásico de solicitud cortés entre los teóricos de la cortesía – asumiendo que la movilización de un acto de habla cortés o atenuado contribuye al logro de objetivos prácticos. A continuación, discutimos el modelado considerando algunas críticas producidas por los estudios de cortesía de segunda ola y los estudios de cortesía orientados a la teoría de la relevancia. Concluimos que los aspectos de cortesía forman parte de los planes de acción intencional, incidiendo en la proyección de la meta práctica de nivel más bajo que superordina las respectivas submetas informativas y comunicativas. Afirmamos que el hablante define, dentro del alcance de este objetivo práctico de nivel inferior, el acto de habla, la superestrategia de cortesía y, considerando una paleta de posibilidades lingüísticas, la formulación del enunciado cortés.om base nas teorias de conciliação de metas de Rauen, de relevância de Sperber e Wilson e de polidez de Brown e Levinson, modelamos o enunciado “Você pode passar o sal?” – tomado como exemplo clássico de pedido polido entre teóricos da polidez – assumindo que a mobilização de um ato de fala polido contribui para a realização de objetivos práticos. Em seguida, discutimos a modelagem considerando algumas críticas produzidas pelos estudos de polidez de segunda onda e estudos de polidez orientados pela teoria da relevância. Concluímos que aspectos de polidez integram planos de ação intencionais, afetando a projeção da meta prática de nível mais baixo que superordena as respectivas submetas informativa e comunicativa. Afirmamos que o falante define no escopo dessa meta prática de nível mais baixo o ato de fala, a superestratégia de polidez e a formulação do enunciado polido considerando uma paleta de possibilidades linguísticas.Silvânia Siebert2023-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498Linguagem em (Dis)curso; Vol. 22 No. 3 (2022): Language in (Dis)course; 443-464Linguagem em (Dis)curso; v. 22 n. 3 (2022): Linguagem em (Dis)curso; 443-4641982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498/12366Copyright (c) 2023 Fábio José Rauen, Gabriela Nieroinfo:eu-repo/semantics/openAccessRauen, Fábio JoséNiero, Gabriela2023-04-01T14:54:19Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/16498Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2023-04-01T14:54:19Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
Cortesía, pertinencia y conciliación de metas: un análisis de “¿Puedes pasarme la sal?”
Polidez, relevância e conciliação de metas: uma análise de “Você pode passar o sal?”
title Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
spellingShingle Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
Rauen, Fábio José
Linguistic Politeness
Cognitive Pragmatics
Goal-Conciliation Theory
Relevance Theory
Politeness Theory
Cortesía lingüística
Pragmática cognitiva
Teoría de conciliación de metas
Teoría de la relevancia
Teoría de la cortesía
Polidez linguística
Pragmática cognitiva
Teoria de conciliação de metas
Teoria da relevância
Teoria da polidez
title_short Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
title_full Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
title_fullStr Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
title_full_unstemmed Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
title_sort Politeness, Relevance, and Goal-Conciliation: An Analysis of “Can You Pass the Salt?”
author Rauen, Fábio José
author_facet Rauen, Fábio José
Niero, Gabriela
author_role author
author2 Niero, Gabriela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rauen, Fábio José
Niero, Gabriela
dc.subject.por.fl_str_mv Linguistic Politeness
Cognitive Pragmatics
Goal-Conciliation Theory
Relevance Theory
Politeness Theory
Cortesía lingüística
Pragmática cognitiva
Teoría de conciliación de metas
Teoría de la relevancia
Teoría de la cortesía
Polidez linguística
Pragmática cognitiva
Teoria de conciliação de metas
Teoria da relevância
Teoria da polidez
topic Linguistic Politeness
Cognitive Pragmatics
Goal-Conciliation Theory
Relevance Theory
Politeness Theory
Cortesía lingüística
Pragmática cognitiva
Teoría de conciliación de metas
Teoría de la relevancia
Teoría de la cortesía
Polidez linguística
Pragmática cognitiva
Teoria de conciliação de metas
Teoria da relevância
Teoria da polidez
description Based on Rauen’s goal-conciliation theory, Sperber and Wilson’s relevance theory, and Brown and Levinson’s politeness theory, we model in this essay the utterance “Can you pass the salt?”—taken as a classic example of a polite request between politeness theorists—assuming the mobilization of a polite or attenuated speech act contributes to the accomplishment of practical goals. Next, we discuss the modeling considering some criticisms produced by second-wave politeness studies and politeness relevance-theoretic studies. We conclude that politeness aspects are part of intentional action plans, affecting the design of the lowest level practical goal superordinating the respective informative and communicative subgoals. We claim the speaker defines—in the scope of that lower-level practical goal—the speech-act, the politeness super-strategy, and the formulation of the polite utterance considering a palette of linguistic possibilities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/16498/12366
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Fábio José Rauen, Gabriela Niero
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Fábio José Rauen, Gabriela Niero
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 22 No. 3 (2022): Language in (Dis)course; 443-464
Linguagem em (Dis)curso; v. 22 n. 3 (2022): Linguagem em (Dis)curso; 443-464
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220575975604224