FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salim Miranda, Neusa
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fernandes Loures, Luciene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300
Resumo: This article aims to present the path of hybrid nature macro project – both linguistic and educational – that, for a decade, before the development of twelve Case Studies in the elementary school scenario, works with a discourse analysis model based on Frame Semantics and on Usage-based model. From the narratives of practices of students and teachers as a constitutive methodology of your corpora, this study allowed us to draw the classroom crisis map, with your causes, consequences and also your escapes, which has led not just for a consolidation of a discourse model analysis, but a new way for an education action in the Portuguese classroom and in the processes of teacher’s formation.
id UNISUL-3_d4c204eb988b8307c1fe6294e9b7ab1d
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4300
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAPDEL ANÁLISIS SEMÁNTICO DES DISCURSO HASTA LA ACCIÓN EDUCATIVA – UN MAPEO DE LA CRISIS DE LA SALA DE AULADA ANÁLISE SEMÂNTICA DO DISCURSO À AÇÃO EDUCATIVA – UM MAPA DA CRISE DA SALA DE AULAFrame Semantics. Discourse analysis. School experience.Semántica de Frames. Análisis del discurso. Experiencia escolar.Semântica de Frames. Análise do discurso. Vivência escolar.This article aims to present the path of hybrid nature macro project – both linguistic and educational – that, for a decade, before the development of twelve Case Studies in the elementary school scenario, works with a discourse analysis model based on Frame Semantics and on Usage-based model. From the narratives of practices of students and teachers as a constitutive methodology of your corpora, this study allowed us to draw the classroom crisis map, with your causes, consequences and also your escapes, which has led not just for a consolidation of a discourse model analysis, but a new way for an education action in the Portuguese classroom and in the processes of teacher’s formation.Este artículo presenta una trayectoria de un macro-proyecto de naturaleza híbrida – Lingüística y Educación – que por una década, delante el desarrollo de doce Estudios de Caso fijados en el escenario escolar, viene trabajando un modelo de análisis del discurso basado en la Semántica de Frames y en los Modelos de Lenguaje anclados en el Uso. Se valiendo de la narrativa de prácticas de alumnos y profesores como metodología de constitución de sus corpora, este estudio he permitido trazar un mapeo de la crisis de la sala de aula, con sus causas, consecuencias y también rutas de salida, lo que hay conducido no solo hasta la consolidación de un modelo de análisis del discurso, pero a nuevos caminos para la acción educativa en clases de Lengua Portuguesa y en el proceso de entrenamiento de profesores.Este artigo apresenta a trajetória de um macroprojeto de natureza híbrida – Linguística e Educação – que, por uma década, mediante o desenvolvimento de doze Estudos de Caso fixados no cenário escolar, vem trabalhando um modelo de análise do discurso baseado na Semântica de Frames e nos Modelos de Linguagem baseados no Uso. Valendo-se da narrativa de práticas de alunos e professores como metodologia de constituição de seus corpora, este estudo permitiu traçar um mapa da crise da sala de aula, com suas causas, consequências e, também, rotas de saída, o que tem conduzido não só à consolidação de um modelo de análise do discurso, como a novos caminhos para a ação educativa na sala de aula de Língua Portuguesa e no processo de formação de professores.Silvânia Siebert2016-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 525-546Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 525-5461982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300/2885Copyright (c) 2016 Neusa Salim Miranda, Luciene Fernandes Louresinfo:eu-repo/semantics/openAccessSalim Miranda, NeusaFernandes Loures, Luciene2016-12-08T18:31:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4300Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-12-08T18:31:42Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
DEL ANÁLISIS SEMÁNTICO DES DISCURSO HASTA LA ACCIÓN EDUCATIVA – UN MAPEO DE LA CRISIS DE LA SALA DE AULA
DA ANÁLISE SEMÂNTICA DO DISCURSO À AÇÃO EDUCATIVA – UM MAPA DA CRISE DA SALA DE AULA
title FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
spellingShingle FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
Salim Miranda, Neusa
Frame Semantics. Discourse analysis. School experience.
Semántica de Frames. Análisis del discurso. Experiencia escolar.
Semântica de Frames. Análise do discurso. Vivência escolar.
title_short FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
title_full FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
title_fullStr FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
title_full_unstemmed FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
title_sort FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
author Salim Miranda, Neusa
author_facet Salim Miranda, Neusa
Fernandes Loures, Luciene
author_role author
author2 Fernandes Loures, Luciene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salim Miranda, Neusa
Fernandes Loures, Luciene
dc.subject.por.fl_str_mv Frame Semantics. Discourse analysis. School experience.
Semántica de Frames. Análisis del discurso. Experiencia escolar.
Semântica de Frames. Análise do discurso. Vivência escolar.
topic Frame Semantics. Discourse analysis. School experience.
Semántica de Frames. Análisis del discurso. Experiencia escolar.
Semântica de Frames. Análise do discurso. Vivência escolar.
description This article aims to present the path of hybrid nature macro project – both linguistic and educational – that, for a decade, before the development of twelve Case Studies in the elementary school scenario, works with a discourse analysis model based on Frame Semantics and on Usage-based model. From the narratives of practices of students and teachers as a constitutive methodology of your corpora, this study allowed us to draw the classroom crisis map, with your causes, consequences and also your escapes, which has led not just for a consolidation of a discourse model analysis, but a new way for an education action in the Portuguese classroom and in the processes of teacher’s formation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300/2885
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Neusa Salim Miranda, Luciene Fernandes Loures
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Neusa Salim Miranda, Luciene Fernandes Loures
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 525-546
Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 525-546
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220575173443584