FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300 |
Resumo: | This article aims to present the path of hybrid nature macro project – both linguistic and educational – that, for a decade, before the development of twelve Case Studies in the elementary school scenario, works with a discourse analysis model based on Frame Semantics and on Usage-based model. From the narratives of practices of students and teachers as a constitutive methodology of your corpora, this study allowed us to draw the classroom crisis map, with your causes, consequences and also your escapes, which has led not just for a consolidation of a discourse model analysis, but a new way for an education action in the Portuguese classroom and in the processes of teacher’s formation. |
id |
UNISUL-3_d4c204eb988b8307c1fe6294e9b7ab1d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4300 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAPDEL ANÁLISIS SEMÁNTICO DES DISCURSO HASTA LA ACCIÓN EDUCATIVA – UN MAPEO DE LA CRISIS DE LA SALA DE AULADA ANÁLISE SEMÂNTICA DO DISCURSO À AÇÃO EDUCATIVA – UM MAPA DA CRISE DA SALA DE AULAFrame Semantics. Discourse analysis. School experience.Semántica de Frames. Análisis del discurso. Experiencia escolar.Semântica de Frames. Análise do discurso. Vivência escolar.This article aims to present the path of hybrid nature macro project – both linguistic and educational – that, for a decade, before the development of twelve Case Studies in the elementary school scenario, works with a discourse analysis model based on Frame Semantics and on Usage-based model. From the narratives of practices of students and teachers as a constitutive methodology of your corpora, this study allowed us to draw the classroom crisis map, with your causes, consequences and also your escapes, which has led not just for a consolidation of a discourse model analysis, but a new way for an education action in the Portuguese classroom and in the processes of teacher’s formation.Este artículo presenta una trayectoria de un macro-proyecto de naturaleza híbrida – Lingüística y Educación – que por una década, delante el desarrollo de doce Estudios de Caso fijados en el escenario escolar, viene trabajando un modelo de análisis del discurso basado en la Semántica de Frames y en los Modelos de Lenguaje anclados en el Uso. Se valiendo de la narrativa de prácticas de alumnos y profesores como metodología de constitución de sus corpora, este estudio he permitido trazar un mapeo de la crisis de la sala de aula, con sus causas, consecuencias y también rutas de salida, lo que hay conducido no solo hasta la consolidación de un modelo de análisis del discurso, pero a nuevos caminos para la acción educativa en clases de Lengua Portuguesa y en el proceso de entrenamiento de profesores.Este artigo apresenta a trajetória de um macroprojeto de natureza híbrida – Linguística e Educação – que, por uma década, mediante o desenvolvimento de doze Estudos de Caso fixados no cenário escolar, vem trabalhando um modelo de análise do discurso baseado na Semântica de Frames e nos Modelos de Linguagem baseados no Uso. Valendo-se da narrativa de práticas de alunos e professores como metodologia de constituição de seus corpora, este estudo permitiu traçar um mapa da crise da sala de aula, com suas causas, consequências e, também, rotas de saída, o que tem conduzido não só à consolidação de um modelo de análise do discurso, como a novos caminhos para a ação educativa na sala de aula de Língua Portuguesa e no processo de formação de professores.Silvânia Siebert2016-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por paresapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 525-546Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 525-5461982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300/2885Copyright (c) 2016 Neusa Salim Miranda, Luciene Fernandes Louresinfo:eu-repo/semantics/openAccessSalim Miranda, NeusaFernandes Loures, Luciene2016-12-08T18:31:42Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4300Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2016-12-08T18:31:42Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP DEL ANÁLISIS SEMÁNTICO DES DISCURSO HASTA LA ACCIÓN EDUCATIVA – UN MAPEO DE LA CRISIS DE LA SALA DE AULA DA ANÁLISE SEMÂNTICA DO DISCURSO À AÇÃO EDUCATIVA – UM MAPA DA CRISE DA SALA DE AULA |
title |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP |
spellingShingle |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP Salim Miranda, Neusa Frame Semantics. Discourse analysis. School experience. Semántica de Frames. Análisis del discurso. Experiencia escolar. Semântica de Frames. Análise do discurso. Vivência escolar. |
title_short |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP |
title_full |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP |
title_fullStr |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP |
title_full_unstemmed |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP |
title_sort |
FROM THE SEMANTIC DISCOURSE ANALYSIS TO EDUCATIONAL ACTION – A CLASSROOM CRISIS MAP |
author |
Salim Miranda, Neusa |
author_facet |
Salim Miranda, Neusa Fernandes Loures, Luciene |
author_role |
author |
author2 |
Fernandes Loures, Luciene |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salim Miranda, Neusa Fernandes Loures, Luciene |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Frame Semantics. Discourse analysis. School experience. Semántica de Frames. Análisis del discurso. Experiencia escolar. Semântica de Frames. Análise do discurso. Vivência escolar. |
topic |
Frame Semantics. Discourse analysis. School experience. Semántica de Frames. Análisis del discurso. Experiencia escolar. Semântica de Frames. Análise do discurso. Vivência escolar. |
description |
This article aims to present the path of hybrid nature macro project – both linguistic and educational – that, for a decade, before the development of twelve Case Studies in the elementary school scenario, works with a discourse analysis model based on Frame Semantics and on Usage-based model. From the narratives of practices of students and teachers as a constitutive methodology of your corpora, this study allowed us to draw the classroom crisis map, with your causes, consequences and also your escapes, which has led not just for a consolidation of a discourse model analysis, but a new way for an education action in the Portuguese classroom and in the processes of teacher’s formation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/4300/2885 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Neusa Salim Miranda, Luciene Fernandes Loures info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Neusa Salim Miranda, Luciene Fernandes Loures |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 16 No. 3 (2016); 525-546 Linguagem em (Dis)curso; v. 16 n. 3 (2016); 525-546 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220575173443584 |