Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linguagem em (Dis)curso (Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399 |
Resumo: | In this paper I point out issues of ideology and power whose influence we are seldom aware of, although they are always present in everyday classroom contexts. My main objective is to call attention to the vectors that exert pressure on the teachers’ performance. To do so, I analyse the different Brazilian official guidelines for the teaching of Portuguese, and discuss the way the recent guidelines adopted in the State of São Paulo, in the form of “Teachers’ Notebooks”, represent a historical set back due to certain ideological and hegemonic aspects present in these materials. |
id |
UNISUL-3_e68cbd0604e0e43f4275f270ad53f51a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/399 |
network_acronym_str |
UNISUL-3 |
network_name_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and powerAvances y retrocesos en las propuestas de enseño de lengua portuguesa: cuestiones de ideología y de poderProgrès et rétrogradation dans les propositions d’enseignement de langue portugaise: questions d’idéologie et de pouvoirAvanços e retrocessos nas propostas de ensino de língua portuguesa: questões de ideologia e de poderMother tongueTeachingPowerIdeologyLengua maternaEnseñoPoderIdeologíaTrabajoDocenciaLangue maternelleEnseignementPouvoirIdéologieTravailLíngua maternaEnsinoPoderIdeologiaTrabalhoDocênciaIn this paper I point out issues of ideology and power whose influence we are seldom aware of, although they are always present in everyday classroom contexts. My main objective is to call attention to the vectors that exert pressure on the teachers’ performance. To do so, I analyse the different Brazilian official guidelines for the teaching of Portuguese, and discuss the way the recent guidelines adopted in the State of São Paulo, in the form of “Teachers’ Notebooks”, represent a historical set back due to certain ideological and hegemonic aspects present in these materials.Llamamos en este artículo la atención para las cuestiones de ideología y de poder de cuya influencia frecuentemente no nos damos cuenta, aunque estén siempre presentes en los contextos cotidianos de aula, atravesándolos. Tenemos como principal objetivo alertar para los vectores que ejercen presión sobre la actuación del profesor. Nos detenemos en consideraciones al respecto de las diferentes guías curriculares para el enseño de Lengua Portuguesa. Discutimos de que forma las directrices recientes adoptadas por la Secretaría de Educación del Estado de São Paulo, en la forma de los “Cuadernos del Profesor”, representan un retroceso histórico en función de ciertos componentes ideológicos y hegemónicos que comportan.On attire l’attention dans cet article aux questions d’idéologie et de pouvoir dont l’influence souvent on ne se rend pas compte, même si elle est toujours présente dans les contextes du quotidien de salles de classe, en les croisant. On a comme objectif principal celui d’attirer l’attention vers les conducteurs qui exercent pression sur le rôle du professeur. On s’arrête dans des considérations sur les différents guides curriculaires pour l’enseignement de Langue Portugaise. On discute à propos de la forme des directrices adoptées par la Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, dans les “Cahiers du Professeur”, qui représentent une rétrogradation historique en fonction de certains composants idéologiques et hégémoniques qu’ils comportent.Chamamos neste artigo a atenção para as questões de ideologia e de poder de cuja influência freqüentemente não nos damos conta, embora estejam sempre presentes nos contextos cotidianos de sala de aula, atravessando-os. Temos como principal objetivo alertar para os vetores que exercem pressão sobre a atuação do professor. Detemo-nos em considerações a respeito dos diferentes guias curriculares para o ensino de Língua Portuguesa. Discutimos de que forma as diretrizes recentes adotadas pela Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, na forma dos “Cadernos do Professor”, representam um retrocesso histórico em função de certos componentes ideológicos e hegemônicos que comportam.Silvânia Siebert2010-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 519-540Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 519-5401982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399/419Martins, Maria Sílvia Cintrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/399Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:06Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power Avances y retrocesos en las propuestas de enseño de lengua portuguesa: cuestiones de ideología y de poder Progrès et rétrogradation dans les propositions d’enseignement de langue portugaise: questions d’idéologie et de pouvoir Avanços e retrocessos nas propostas de ensino de língua portuguesa: questões de ideologia e de poder |
title |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power |
spellingShingle |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power Martins, Maria Sílvia Cintra Mother tongue Teaching Power Ideology Lengua materna Enseño Poder Ideología Trabajo Docencia Langue maternelle Enseignement Pouvoir Idéologie Travail Língua materna Ensino Poder Ideologia Trabalho Docência |
title_short |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power |
title_full |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power |
title_fullStr |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power |
title_full_unstemmed |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power |
title_sort |
Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power |
author |
Martins, Maria Sílvia Cintra |
author_facet |
Martins, Maria Sílvia Cintra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Maria Sílvia Cintra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mother tongue Teaching Power Ideology Lengua materna Enseño Poder Ideología Trabajo Docencia Langue maternelle Enseignement Pouvoir Idéologie Travail Língua materna Ensino Poder Ideologia Trabalho Docência |
topic |
Mother tongue Teaching Power Ideology Lengua materna Enseño Poder Ideología Trabajo Docencia Langue maternelle Enseignement Pouvoir Idéologie Travail Língua materna Ensino Poder Ideologia Trabalho Docência |
description |
In this paper I point out issues of ideology and power whose influence we are seldom aware of, although they are always present in everyday classroom contexts. My main objective is to call attention to the vectors that exert pressure on the teachers’ performance. To do so, I analyse the different Brazilian official guidelines for the teaching of Portuguese, and discuss the way the recent guidelines adopted in the State of São Paulo, in the form of “Teachers’ Notebooks”, represent a historical set back due to certain ideological and hegemonic aspects present in these materials. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-10-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399/419 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
publisher.none.fl_str_mv |
Silvânia Siebert |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 519-540 Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 519-540 1982-4017 reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
collection |
Linguagem em (Dis)curso (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lemd@unisul.br |
_version_ |
1800220574102847488 |