Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Maria Sílvia Cintra
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linguagem em (Dis)curso (Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399
Resumo: In this paper I point out issues of ideology and power whose influence we are seldom aware of, although they are always present in everyday classroom contexts.  My main objective is to call attention to the vectors that exert pressure on the teachers’ performance. To do so, I analyse the different Brazilian official guidelines for the teaching of Portuguese, and discuss the way the recent guidelines adopted in the State of São Paulo, in the form of “Teachers’ Notebooks”, represent a historical set back due to certain ideological and hegemonic aspects present in these materials.
id UNISUL-3_e68cbd0604e0e43f4275f270ad53f51a
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/399
network_acronym_str UNISUL-3
network_name_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository_id_str
spelling Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and powerAvances y retrocesos en las propuestas de enseño de lengua portuguesa: cuestiones de ideología y de poderProgrès et rétrogradation dans les propositions d’enseignement de langue portugaise: questions d’idéologie et de pouvoirAvanços e retrocessos nas propostas de ensino de língua portuguesa: questões de ideologia e de poderMother tongueTeachingPowerIdeologyLengua maternaEnseñoPoderIdeologíaTrabajoDocenciaLangue maternelleEnseignementPouvoirIdéologieTravailLíngua maternaEnsinoPoderIdeologiaTrabalhoDocênciaIn this paper I point out issues of ideology and power whose influence we are seldom aware of, although they are always present in everyday classroom contexts.  My main objective is to call attention to the vectors that exert pressure on the teachers’ performance. To do so, I analyse the different Brazilian official guidelines for the teaching of Portuguese, and discuss the way the recent guidelines adopted in the State of São Paulo, in the form of “Teachers’ Notebooks”, represent a historical set back due to certain ideological and hegemonic aspects present in these materials.Llamamos en este artículo la atención para las cuestiones de ideología y de poder de cuya influencia frecuentemente no nos damos cuenta, aunque estén siempre presentes en los contextos cotidianos de aula, atravesándolos. Tenemos como principal objetivo alertar para los vectores que ejercen presión sobre la actuación del profesor. Nos detenemos en consideraciones al respecto de las diferentes guías curriculares para el enseño de Lengua Portuguesa. Discutimos de que forma las directrices recientes adoptadas por la Secretaría de Educación del Estado de São Paulo, en la forma de los “Cuadernos del Profesor”, representan un retroceso histórico en función de ciertos componentes ideológicos y hegemónicos que comportan.On attire l’attention dans cet article aux questions d’idéologie et de pouvoir dont l’influence souvent on ne se rend pas compte, même si elle est toujours présente dans les contextes du quotidien de salles de classe, en les croisant. On a comme objectif principal celui d’attirer l’attention vers les conducteurs qui exercent pression sur le rôle du professeur. On s’arrête dans des considérations sur les différents guides curriculaires pour l’enseignement de Langue Portugaise. On discute à propos de la forme des directrices adoptées par la Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, dans les “Cahiers du Professeur”, qui représentent une rétrogradation historique en fonction de certains composants idéologiques et hégémoniques qu’ils comportent.Chamamos neste artigo a atenção para as questões de ideologia e de poder de cuja influência freqüentemente não nos damos conta, embora estejam sempre presentes nos contextos cotidianos de sala de aula, atravessando-os. Temos como principal objetivo alertar para os vetores que exercem pressão sobre a atuação do professor. Detemo-nos em considerações a respeito dos diferentes guias curriculares para o ensino de Língua Portuguesa. Discutimos de que forma as diretrizes recentes adotadas pela Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, na forma dos “Cadernos do Professor”, representam um retrocesso histórico em função de certos componentes ideológicos e hegemônicos que comportam.Silvânia Siebert2010-10-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 519-540Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 519-5401982-4017reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399/419Martins, Maria Sílvia Cintrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T16:48:06Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/399Revistahttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_DiscursoPRIhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/oai||lemd@unisul.br1982-40171518-7632opendoar:2015-10-02T16:48:06Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
Avances y retrocesos en las propuestas de enseño de lengua portuguesa: cuestiones de ideología y de poder
Progrès et rétrogradation dans les propositions d’enseignement de langue portugaise: questions d’idéologie et de pouvoir
Avanços e retrocessos nas propostas de ensino de língua portuguesa: questões de ideologia e de poder
title Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
spellingShingle Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
Martins, Maria Sílvia Cintra
Mother tongue
Teaching
Power
Ideology
Lengua materna
Enseño
Poder
Ideología
Trabajo
Docencia
Langue maternelle
Enseignement
Pouvoir
Idéologie
Travail
Língua materna
Ensino
Poder
Ideologia
Trabalho
Docência
title_short Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
title_full Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
title_fullStr Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
title_full_unstemmed Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
title_sort Advances and setbacks in the guidelines for Portuguese teaching: issues of ideology and power
author Martins, Maria Sílvia Cintra
author_facet Martins, Maria Sílvia Cintra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Maria Sílvia Cintra
dc.subject.por.fl_str_mv Mother tongue
Teaching
Power
Ideology
Lengua materna
Enseño
Poder
Ideología
Trabajo
Docencia
Langue maternelle
Enseignement
Pouvoir
Idéologie
Travail
Língua materna
Ensino
Poder
Ideologia
Trabalho
Docência
topic Mother tongue
Teaching
Power
Ideology
Lengua materna
Enseño
Poder
Ideología
Trabajo
Docencia
Langue maternelle
Enseignement
Pouvoir
Idéologie
Travail
Língua materna
Ensino
Poder
Ideologia
Trabalho
Docência
description In this paper I point out issues of ideology and power whose influence we are seldom aware of, although they are always present in everyday classroom contexts.  My main objective is to call attention to the vectors that exert pressure on the teachers’ performance. To do so, I analyse the different Brazilian official guidelines for the teaching of Portuguese, and discuss the way the recent guidelines adopted in the State of São Paulo, in the form of “Teachers’ Notebooks”, represent a historical set back due to certain ideological and hegemonic aspects present in these materials.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Linguagem_Discurso/article/view/399/419
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
publisher.none.fl_str_mv Silvânia Siebert
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso; Vol. 8 No. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 519-540
Linguagem em (Dis)curso; v. 8 n. 3 (2008): Letramento e formação de professores - Org.: Ângela B. Kleiman, Marcos Baltar; p. 519-540
1982-4017
reponame:Linguagem em (Dis)curso (Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Linguagem em (Dis)curso (Online)
collection Linguagem em (Dis)curso (Online)
repository.name.fl_str_mv Linguagem em (Dis)curso (Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||lemd@unisul.br
_version_ 1800220574102847488