ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104 |
Resumo: | In the last decade, that is, between 2012 and 2022, literacy teachers in the Semiarid Zone of the State of Bahia joined the Program Literacy at the Right Age (PNAIC in Portuguese), in which the theoretical foundations of alphabetization and literacy practice have been accessed. hroughout this period, little is known about the images that remained of these foundations in teachers' narratives about their classroom practices. This study, therefore, based on the studies of intertextuality referenced by textually oriented discourse analysis (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) and based on the theory of social representations (JODELET, 2001; ABRIC, 2016) aims to describe the new discursive anchors and the transformations of the concepts of alphabetization and literacy in the narratives of a group of literacy teachers trained by the PNAIC program. From these analyzes, changes in positions and knowledge will be revealed, in addition to highlighting the relevance of this type of study for the monitoring of future continuing education projects in Brazil. |
id |
UNISUL-4_35eacb55a0fa7b8d8033005bace50cd8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20104 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAICAlfabetização; Letramento; PNAIC; Representações sociais; Alfabetizadoras.In the last decade, that is, between 2012 and 2022, literacy teachers in the Semiarid Zone of the State of Bahia joined the Program Literacy at the Right Age (PNAIC in Portuguese), in which the theoretical foundations of alphabetization and literacy practice have been accessed. hroughout this period, little is known about the images that remained of these foundations in teachers' narratives about their classroom practices. This study, therefore, based on the studies of intertextuality referenced by textually oriented discourse analysis (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) and based on the theory of social representations (JODELET, 2001; ABRIC, 2016) aims to describe the new discursive anchors and the transformations of the concepts of alphabetization and literacy in the narratives of a group of literacy teachers trained by the PNAIC program. From these analyzes, changes in positions and knowledge will be revealed, in addition to highlighting the relevance of this type of study for the monitoring of future continuing education projects in Brazil.En la última década, es decir, entre 2012 y 2022, los alfabetizadores de la Zona Semiárida del Estado de Bahía se incorporaron al Programa Alfabetización en la Edad Correcta (PNAIC en portugués), en el que se ha accedido a los fundamentos teóricos de la alfabetización y de la práctica alfabetizadora. A lo largo de este periodo, poco se sabe de las imágenes que quedaron de estas fundaciones en las narraciones de los profesores sobre sus prácticas en el aula. Este estudio, por lo tanto, a partir de los estudios de intertextualidad referenciados por el análisis del discurso textualmente orientado (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) y basado en la teoría de las representaciones sociales (JODELET, 2001; ABRIC, 2016) pretende describir los nuevos anclajes discursivos y las transformaciones de los conceptos de alfabetización y alfabetización en las narrativas de un grupo de alfabetizadores formados por el programa PNAIC. A partir de estos análisis, se revelarán los cambios en las posiciones y conocimientos, además de destacar la relevancia de este tipo de estudio para el seguimiento de futuros proyectos de educación continua en Brasil.Na última década, ou seja, entre 2012 e 2022, as alfabetizadoras do semiárido baiano participaram do Programa Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) no qual acessaram os fundamentos teórico-práticos da alfabetização e do letramento. Ao longo desse período pouco se sabe acerca das imagens que ficaram desses fundamentos nas narrativas de docentes sobre suas práticas em salas de aula. Este estudo, portanto, com base nos estudos da intertextualidade referenciados pela análise do discurso textualmente orientada (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) e com base na teoria das representações sociais (JODELET, 2001; ABRIC, 2016), visa descrever as novas ancoragens discursivas e as transformações dos conceitos de alfabetização e do letramento nas narrativas de um grupo de alfabetizadoras formadas pelo referido programa PNAIC. A partir dessas análises, serão reveladas as mudanças de posicionamentos e de conhecimentos, além de destacar a relevância deste tipo de estudo para o acompanhamento dos futuros projetos de formação continuada no Brasil.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2010410.59306/poiesis.v18e332024158-179Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 158-1792179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104/19238Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo dos Santos, Maéve MeloBatista dos Santos, Cosme2024-05-20T21:22:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20104Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC |
title |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC |
spellingShingle |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC Melo dos Santos, Maéve Melo Alfabetização; Letramento; PNAIC; Representações sociais; Alfabetizadoras. |
title_short |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC |
title_full |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC |
title_fullStr |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC |
title_full_unstemmed |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC |
title_sort |
ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC |
author |
Melo dos Santos, Maéve Melo |
author_facet |
Melo dos Santos, Maéve Melo Batista dos Santos, Cosme |
author_role |
author |
author2 |
Batista dos Santos, Cosme |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo dos Santos, Maéve Melo Batista dos Santos, Cosme |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização; Letramento; PNAIC; Representações sociais; Alfabetizadoras. |
topic |
Alfabetização; Letramento; PNAIC; Representações sociais; Alfabetizadoras. |
description |
In the last decade, that is, between 2012 and 2022, literacy teachers in the Semiarid Zone of the State of Bahia joined the Program Literacy at the Right Age (PNAIC in Portuguese), in which the theoretical foundations of alphabetization and literacy practice have been accessed. hroughout this period, little is known about the images that remained of these foundations in teachers' narratives about their classroom practices. This study, therefore, based on the studies of intertextuality referenced by textually oriented discourse analysis (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) and based on the theory of social representations (JODELET, 2001; ABRIC, 2016) aims to describe the new discursive anchors and the transformations of the concepts of alphabetization and literacy in the narratives of a group of literacy teachers trained by the PNAIC program. From these analyzes, changes in positions and knowledge will be revealed, in addition to highlighting the relevance of this type of study for the monitoring of future continuing education projects in Brazil. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104 10.59306/poiesis.v18e332024158-179 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v18e332024158-179 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104/19238 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 158-179 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218745957777408 |