ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo dos Santos, Maéve Melo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Batista dos Santos, Cosme
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104
Resumo: In the last decade, that is, between 2012 and 2022, literacy teachers in the Semiarid Zone of the State of Bahia joined the Program Literacy at the Right Age (PNAIC in Portuguese), in which the theoretical foundations of alphabetization and literacy practice have been accessed. hroughout this period, little is known about the images that remained of these foundations in teachers' narratives about their classroom practices. This study, therefore, based on the studies of intertextuality referenced by textually oriented discourse analysis (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) and based on the theory of social representations (JODELET, 2001; ABRIC, 2016) aims to describe the new discursive anchors and the transformations of the concepts of alphabetization and literacy in the narratives of a group of literacy teachers trained by the PNAIC program. From these analyzes, changes in positions and knowledge will be revealed, in addition to highlighting the relevance of this type of study for the monitoring of future continuing education projects in Brazil.
id UNISUL-4_35eacb55a0fa7b8d8033005bace50cd8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20104
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAICAlfabetização; Letramento; PNAIC; Representações sociais; Alfabetizadoras.In the last decade, that is, between 2012 and 2022, literacy teachers in the Semiarid Zone of the State of Bahia joined the Program Literacy at the Right Age (PNAIC in Portuguese), in which the theoretical foundations of alphabetization and literacy practice have been accessed. hroughout this period, little is known about the images that remained of these foundations in teachers' narratives about their classroom practices. This study, therefore, based on the studies of intertextuality referenced by textually oriented discourse analysis (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) and based on the theory of social representations (JODELET, 2001; ABRIC, 2016) aims to describe the new discursive anchors and the transformations of the concepts of alphabetization and literacy in the narratives of a group of literacy teachers trained by the PNAIC program. From these analyzes, changes in positions and knowledge will be revealed, in addition to highlighting the relevance of this type of study for the monitoring of future continuing education projects in Brazil.En la última década, es decir, entre 2012 y 2022, los alfabetizadores de la Zona Semiárida del Estado de Bahía se incorporaron al Programa Alfabetización en la Edad Correcta (PNAIC en portugués), en el que se ha accedido a los fundamentos teóricos de la alfabetización y de la práctica alfabetizadora. A lo largo de este periodo, poco se sabe de las imágenes que quedaron de estas fundaciones en las narraciones de los profesores sobre sus prácticas en el aula. Este estudio, por lo tanto, a partir de los estudios de intertextualidad referenciados por el análisis del discurso textualmente orientado (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) y basado en la teoría de las representaciones sociales (JODELET, 2001; ABRIC, 2016) pretende describir los nuevos anclajes discursivos y las transformaciones de los conceptos de alfabetización y alfabetización en las narrativas de un grupo de alfabetizadores formados por el programa PNAIC. A partir de estos análisis, se revelarán los cambios en las posiciones y conocimientos, además de destacar la relevancia de este tipo de estudio para el seguimiento de futuros proyectos de educación continua en Brasil.Na última década, ou seja, entre 2012 e 2022, as alfabetizadoras do semiárido baiano participaram do Programa Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) no qual acessaram os fundamentos teórico-práticos da alfabetização e do letramento.  Ao longo desse período pouco se sabe acerca das imagens que ficaram desses fundamentos nas narrativas de docentes sobre suas práticas em salas de aula.  Este estudo, portanto, com base nos estudos da intertextualidade referenciados pela análise  do discurso textualmente orientada (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) e  com base  na teoria das representações sociais (JODELET, 2001; ABRIC, 2016), visa descrever as novas ancoragens discursivas e as transformações dos conceitos de alfabetização e do letramento nas narrativas de um grupo de alfabetizadoras formadas pelo referido programa PNAIC. A partir dessas análises, serão reveladas as mudanças de posicionamentos e de conhecimentos, além de destacar a relevância deste tipo de estudo para o acompanhamento dos futuros projetos de formação continuada  no Brasil.Universidade do Sul de Santa Catarina2024-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2010410.59306/poiesis.v18e332024158-179Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 158-1792179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104/19238Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo dos Santos, Maéve MeloBatista dos Santos, Cosme2024-05-20T21:22:53Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/20104Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2024-05-20T21:22:53Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
title ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
spellingShingle ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
Melo dos Santos, Maéve Melo
Alfabetização; Letramento; PNAIC; Representações sociais; Alfabetizadoras.
title_short ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
title_full ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
title_fullStr ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
title_full_unstemmed ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
title_sort ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO: REPRESENTAÇÕES DE PROFESSORAS DO SEMIÁRIDO BAIANO PÓS-PNAIC
author Melo dos Santos, Maéve Melo
author_facet Melo dos Santos, Maéve Melo
Batista dos Santos, Cosme
author_role author
author2 Batista dos Santos, Cosme
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo dos Santos, Maéve Melo
Batista dos Santos, Cosme
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização; Letramento; PNAIC; Representações sociais; Alfabetizadoras.
topic Alfabetização; Letramento; PNAIC; Representações sociais; Alfabetizadoras.
description In the last decade, that is, between 2012 and 2022, literacy teachers in the Semiarid Zone of the State of Bahia joined the Program Literacy at the Right Age (PNAIC in Portuguese), in which the theoretical foundations of alphabetization and literacy practice have been accessed. hroughout this period, little is known about the images that remained of these foundations in teachers' narratives about their classroom practices. This study, therefore, based on the studies of intertextuality referenced by textually oriented discourse analysis (ADTO) (FAIRCLOUGH, 2001) and based on the theory of social representations (JODELET, 2001; ABRIC, 2016) aims to describe the new discursive anchors and the transformations of the concepts of alphabetization and literacy in the narratives of a group of literacy teachers trained by the PNAIC program. From these analyzes, changes in positions and knowledge will be revealed, in addition to highlighting the relevance of this type of study for the monitoring of future continuing education projects in Brazil.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104
10.59306/poiesis.v18e332024158-179
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104
identifier_str_mv 10.59306/poiesis.v18e332024158-179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/20104/19238
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 18 n. 33 (2024): Dossiê Alfabetização e Letramento: Questões Múltiplas e Contemporâneas; 158-179
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218745957777408