LITERACY POLICY OF YOUTH AND ADULTS IN THE PERIOD OF MILITARY DICTATORSHIP (1970-1985): IMPACTS IN SERTÃO ALAGOANO
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5139 |
Resumo: | This article aims to present the narratives of the memories of the sertanejos[1], participants in the actions developed by the youth and adult literacy policy established by the Brazilian Literacy Movement, from 1970 to 1985, through the Financing Literacy Program.The speeches of the subjects involved were collected through interviews, and on the qualitative approach of oral history, based on the theoretical postulates of Alberti (2008), Portelli (2010) and Bosi (1994). We also privileged photography as a source of data collection (CARTIER-BRESSON, 1971; GURAN, 2011; LEITE, 1993). The analyses showed the relevance of this policy in the life of the sertanejos’ life, regardless if they were continued or not their studies, since all subjects interviewed recognized the program as the only opportunity for literacy. |
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LITERACY POLICY OF YOUTH AND ADULTS IN THE PERIOD OF MILITARY DICTATORSHIP (1970-1985): IMPACTS IN SERTÃO ALAGOANOPOLÍTICA DE ALFABETIZACIÓN DE JÓVENES Y ADULTOS EN EL PERÍODO DE LA DICTADURA MILITAR (1970-1985): IMPACTOS EN EL SERTÓN ALAGOANOPOLÍTICA DE ALFABETIZAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS NO PERÍODO DA DITADURA MILITAR (1970-1985): IMPACTOS NO SERTÃO ALAGOANOOral historyPhotographyBrazilian Literacy MovementFunctional literacy.Historia oralFotografíaMOBRALAlfabetización funcionalSertón alagoano.História oralFotografiaMOBRALAlfabetização funcionalSertão alagoanoThis article aims to present the narratives of the memories of the sertanejos[1], participants in the actions developed by the youth and adult literacy policy established by the Brazilian Literacy Movement, from 1970 to 1985, through the Financing Literacy Program.The speeches of the subjects involved were collected through interviews, and on the qualitative approach of oral history, based on the theoretical postulates of Alberti (2008), Portelli (2010) and Bosi (1994). We also privileged photography as a source of data collection (CARTIER-BRESSON, 1971; GURAN, 2011; LEITE, 1993). The analyses showed the relevance of this policy in the life of the sertanejos’ life, regardless if they were continued or not their studies, since all subjects interviewed recognized the program as the only opportunity for literacy. Este artículo tiene como objetivo presentar las narrativas memorialísticas de los sertanejos, partícipes de las acciones desarrolladas por la política de alfabetización de jóvenes y adultos y establecida por el Movimiento Brasileño de Alfabetización (MOBRAL), en el período de 1970 a 1985, a través del Programa de Alfabetización Funcional (PAF). Los testimonios de los sujetos involucrados fueron cosechados a través de entrevistas, por medio del abordaje cualitativo de la Historia oral, con base en los postulados teóricos de Alberti (2008), Portelli (2010) y Bosi (1994). Privilegia, también, la fotografía como fuente: Cartier-Bresson (1971), Guran (2011) y Leite (1993). Los análisis realizados apuntaron la relevancia de esa política en la vida de los sertanejos, independientemente de que hayan o no continuado los estudios, pues todos los sujetos entrevistados reconocieron el referido programa como la única oportunidad de alfabetización. Este artigo objetiva apresentar as narrativas memorialísticas dos sertanejos, partícipes das ações desenvolvidas pela política de alfabetização de jovens e adultos estabelecida pelo Movimento Brasileiro de Alfabetização (MOBRAL), no período de 1970 a 1985, por meio do Programa de Alfabetização Funcional (PAF). Os depoimentos dos sujeitos envolvidos foram colhidos através de entrevistas, por meio da abordagem qualitativa da História oral, com base nos postulados teóricos de Alberti (2008), Portelli (2010) e Bosi (1994). Privilegia, também, a fotografia como fonte: Cartier-Bresson (1971), Guran (2011) e Leite (1993). As análises realizadas apontaram a relevância dessa política na vida dos sertanejos, independentemente de terem ou não continuado os estudos, pois todos os sujeitos entrevistados reconheceram o referido programa como a única oportunidade de alfabetização. Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHistória oralapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/513910.19177/prppge.v11e202017395-413Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 395-4132179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5139/3469Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Marinaide Lima de QueirozSilva, Jailson Costa da2017-12-14T10:26:15Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5139Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-14T10:26:15Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
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