EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Araújo Dias, Karina
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105
Resumo: This work presents a study about the offer of continuous training courses for teachers who work in elementary education in the Rede Municipal de Ensino (Municipal Education Network) of Florianópolis, Santa Catarina State, which present the educational indicators as goals for their offering. The object of study is the 2000-2013 period, and the text shows as methodology the theorizations that integrate Foucault’s studies area. The  sources of analysis are: the course planning records, interviews with teachers, field journal of course observations, and documents that regulate the continuous teacher education policy at the national and municipal scope. It concludes that the course offer produces teaching subjectivities based on the accountability for successes and failures, limited by effectiveness or ineffectiveness to reach the structured results around goals, taking a competition based on educational indicators as a scenario.
id UNISUL-4_4157018467efdc95aa31a8493f943ef3
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7105
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAININGINDICADORES EDUCATIVOS COMO ESTRATÉGIAS: CLAVES PARA COMPRENDER LA NUEVA GUBERNAMENTALIDAD EN LA FORMACIÓN CONTINUA DOCENTEINDICADORES EDUCACIONAIS COMO ESTRATÉGIAS: CHAVES PARA COMPREENDER A NOVA GOVERNAMENTALIDADE NA FORMAÇÃO CONTINUADA DOCENTEContinuous Teacher EducationEducational IndicatorsTeaching Body Subjectivity.Formación Continua DocenteIndicadores EducativosSubjetividad Docente.Formação Continuada DocenteIndicadores EducacionaisSubjetividade DocenteThis work presents a study about the offer of continuous training courses for teachers who work in elementary education in the Rede Municipal de Ensino (Municipal Education Network) of Florianópolis, Santa Catarina State, which present the educational indicators as goals for their offering. The object of study is the 2000-2013 period, and the text shows as methodology the theorizations that integrate Foucault’s studies area. The  sources of analysis are: the course planning records, interviews with teachers, field journal of course observations, and documents that regulate the continuous teacher education policy at the national and municipal scope. It concludes that the course offer produces teaching subjectivities based on the accountability for successes and failures, limited by effectiveness or ineffectiveness to reach the structured results around goals, taking a competition based on educational indicators as a scenario.Ese artículo presenta un estudio sobre la oferta de cursos de formación continua, destinados para los profesores que actúan en la enseñanza primaria en la Red Municipal de Enseñanza de Florianópolis, que presentan indicadores educativos como balizas para su realización. El recorte es hecho en periodo de 2000 – 2013. Se eligen como metodología las teorías que integran el campo de estudios de Foucault. Son puntos de análisis: los registros de planificación de los cursos, entrevistas con maestros, diario de campo de observaciones de cursos, así como los documentos que estandarizan la política de formación continua docente en ámbito nacional y municipal. Concluye que la oferta de cursos produce subjetividades docentes ancladas en la responsabilidad por los éxitos y los fracasos, circunscritas en la efectividad o en la inoperancia para llegar a resultados estructurados acerca de metas, teniendo como escenario una competición balizada por indicadores educativos.Este artigo apresenta um estudo sobre a oferta de cursos de formação continuada, destinados aos professores que atuam no Ensino Fundamental na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis, que apresentam os indicadores educacionais como balizas para a sua realização. Toma como recorte o período 2000-2013 e Elege, como metodologia, as teorizações que integram o campo de estudos foucaultianos. São fontes de análise: os registros de planejamento dos cursos, entrevistas com docentes, diário de campo das observações dos cursos, bem como os documentos que normatizam a política de formação continuada docente em âmbito nacional e municipal. Conclui que a oferta de cursos produz subjetividades docentes ancoradas na responsabilização pelos êxitos e fracassos, circunscritas à eficácia ou ineficácia para atingir os resultados estruturados em torno de metas, tendo como cenário uma competição balizada por indicadores educacionais. Universidade do Sul de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudos Foucaultianosapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/710510.19177/prppge.v12e222018440-454Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 440-4542179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105/4272Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Araújo Dias, Karina2018-12-19T12:35:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7105Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-12-19T12:35:17Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
INDICADORES EDUCATIVOS COMO ESTRATÉGIAS: CLAVES PARA COMPRENDER LA NUEVA GUBERNAMENTALIDAD EN LA FORMACIÓN CONTINUA DOCENTE
INDICADORES EDUCACIONAIS COMO ESTRATÉGIAS: CHAVES PARA COMPREENDER A NOVA GOVERNAMENTALIDADE NA FORMAÇÃO CONTINUADA DOCENTE
title EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
spellingShingle EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
de Araújo Dias, Karina
Continuous Teacher Education
Educational Indicators
Teaching Body Subjectivity.
Formación Continua Docente
Indicadores Educativos
Subjetividad Docente.
Formação Continuada Docente
Indicadores Educacionais
Subjetividade Docente
title_short EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
title_full EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
title_fullStr EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
title_full_unstemmed EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
title_sort EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
author de Araújo Dias, Karina
author_facet de Araújo Dias, Karina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Araújo Dias, Karina
dc.subject.por.fl_str_mv Continuous Teacher Education
Educational Indicators
Teaching Body Subjectivity.
Formación Continua Docente
Indicadores Educativos
Subjetividad Docente.
Formação Continuada Docente
Indicadores Educacionais
Subjetividade Docente
topic Continuous Teacher Education
Educational Indicators
Teaching Body Subjectivity.
Formación Continua Docente
Indicadores Educativos
Subjetividad Docente.
Formação Continuada Docente
Indicadores Educacionais
Subjetividade Docente
description This work presents a study about the offer of continuous training courses for teachers who work in elementary education in the Rede Municipal de Ensino (Municipal Education Network) of Florianópolis, Santa Catarina State, which present the educational indicators as goals for their offering. The object of study is the 2000-2013 period, and the text shows as methodology the theorizations that integrate Foucault’s studies area. The  sources of analysis are: the course planning records, interviews with teachers, field journal of course observations, and documents that regulate the continuous teacher education policy at the national and municipal scope. It concludes that the course offer produces teaching subjectivities based on the accountability for successes and failures, limited by effectiveness or ineffectiveness to reach the structured results around goals, taking a competition based on educational indicators as a scenario.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudos Foucaultianos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105
10.19177/prppge.v12e222018440-454
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v12e222018440-454
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105/4272
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 440-454
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748910567424