EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105 |
Resumo: | This work presents a study about the offer of continuous training courses for teachers who work in elementary education in the Rede Municipal de Ensino (Municipal Education Network) of Florianópolis, Santa Catarina State, which present the educational indicators as goals for their offering. The object of study is the 2000-2013 period, and the text shows as methodology the theorizations that integrate Foucault’s studies area. The sources of analysis are: the course planning records, interviews with teachers, field journal of course observations, and documents that regulate the continuous teacher education policy at the national and municipal scope. It concludes that the course offer produces teaching subjectivities based on the accountability for successes and failures, limited by effectiveness or ineffectiveness to reach the structured results around goals, taking a competition based on educational indicators as a scenario. |
id |
UNISUL-4_4157018467efdc95aa31a8493f943ef3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7105 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAININGINDICADORES EDUCATIVOS COMO ESTRATÉGIAS: CLAVES PARA COMPRENDER LA NUEVA GUBERNAMENTALIDAD EN LA FORMACIÓN CONTINUA DOCENTEINDICADORES EDUCACIONAIS COMO ESTRATÉGIAS: CHAVES PARA COMPREENDER A NOVA GOVERNAMENTALIDADE NA FORMAÇÃO CONTINUADA DOCENTEContinuous Teacher EducationEducational IndicatorsTeaching Body Subjectivity.Formación Continua DocenteIndicadores EducativosSubjetividad Docente.Formação Continuada DocenteIndicadores EducacionaisSubjetividade DocenteThis work presents a study about the offer of continuous training courses for teachers who work in elementary education in the Rede Municipal de Ensino (Municipal Education Network) of Florianópolis, Santa Catarina State, which present the educational indicators as goals for their offering. The object of study is the 2000-2013 period, and the text shows as methodology the theorizations that integrate Foucault’s studies area. The sources of analysis are: the course planning records, interviews with teachers, field journal of course observations, and documents that regulate the continuous teacher education policy at the national and municipal scope. It concludes that the course offer produces teaching subjectivities based on the accountability for successes and failures, limited by effectiveness or ineffectiveness to reach the structured results around goals, taking a competition based on educational indicators as a scenario.Ese artículo presenta un estudio sobre la oferta de cursos de formación continua, destinados para los profesores que actúan en la enseñanza primaria en la Red Municipal de Enseñanza de Florianópolis, que presentan indicadores educativos como balizas para su realización. El recorte es hecho en periodo de 2000 – 2013. Se eligen como metodología las teorías que integran el campo de estudios de Foucault. Son puntos de análisis: los registros de planificación de los cursos, entrevistas con maestros, diario de campo de observaciones de cursos, así como los documentos que estandarizan la política de formación continua docente en ámbito nacional y municipal. Concluye que la oferta de cursos produce subjetividades docentes ancladas en la responsabilidad por los éxitos y los fracasos, circunscritas en la efectividad o en la inoperancia para llegar a resultados estructurados acerca de metas, teniendo como escenario una competición balizada por indicadores educativos.Este artigo apresenta um estudo sobre a oferta de cursos de formação continuada, destinados aos professores que atuam no Ensino Fundamental na Rede Municipal de Ensino de Florianópolis, que apresentam os indicadores educacionais como balizas para a sua realização. Toma como recorte o período 2000-2013 e Elege, como metodologia, as teorizações que integram o campo de estudos foucaultianos. São fontes de análise: os registros de planejamento dos cursos, entrevistas com docentes, diário de campo das observações dos cursos, bem como os documentos que normatizam a política de formação continuada docente em âmbito nacional e municipal. Conclui que a oferta de cursos produz subjetividades docentes ancoradas na responsabilização pelos êxitos e fracassos, circunscritas à eficácia ou ineficácia para atingir os resultados estruturados em torno de metas, tendo como cenário uma competição balizada por indicadores educacionais. Universidade do Sul de Santa Catarina2018-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudos Foucaultianosapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/710510.19177/prppge.v12e222018440-454Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 440-4542179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105/4272Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Araújo Dias, Karina2018-12-19T12:35:17Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7105Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2018-12-19T12:35:17Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING INDICADORES EDUCATIVOS COMO ESTRATÉGIAS: CLAVES PARA COMPRENDER LA NUEVA GUBERNAMENTALIDAD EN LA FORMACIÓN CONTINUA DOCENTE INDICADORES EDUCACIONAIS COMO ESTRATÉGIAS: CHAVES PARA COMPREENDER A NOVA GOVERNAMENTALIDADE NA FORMAÇÃO CONTINUADA DOCENTE |
title |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING |
spellingShingle |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING de Araújo Dias, Karina Continuous Teacher Education Educational Indicators Teaching Body Subjectivity. Formación Continua Docente Indicadores Educativos Subjetividad Docente. Formação Continuada Docente Indicadores Educacionais Subjetividade Docente |
title_short |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING |
title_full |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING |
title_fullStr |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING |
title_full_unstemmed |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING |
title_sort |
EDUCATIONAL INDICATORS AS STRATEGIES: KEYS TO UNDERSTAND THE NEW GOVERNMENTALITY IN CONTINUOUS TEACHER TRAINING |
author |
de Araújo Dias, Karina |
author_facet |
de Araújo Dias, Karina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Araújo Dias, Karina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuous Teacher Education Educational Indicators Teaching Body Subjectivity. Formación Continua Docente Indicadores Educativos Subjetividad Docente. Formação Continuada Docente Indicadores Educacionais Subjetividade Docente |
topic |
Continuous Teacher Education Educational Indicators Teaching Body Subjectivity. Formación Continua Docente Indicadores Educativos Subjetividad Docente. Formação Continuada Docente Indicadores Educacionais Subjetividade Docente |
description |
This work presents a study about the offer of continuous training courses for teachers who work in elementary education in the Rede Municipal de Ensino (Municipal Education Network) of Florianópolis, Santa Catarina State, which present the educational indicators as goals for their offering. The object of study is the 2000-2013 period, and the text shows as methodology the theorizations that integrate Foucault’s studies area. The sources of analysis are: the course planning records, interviews with teachers, field journal of course observations, and documents that regulate the continuous teacher education policy at the national and municipal scope. It concludes that the course offer produces teaching subjectivities based on the accountability for successes and failures, limited by effectiveness or ineffectiveness to reach the structured results around goals, taking a competition based on educational indicators as a scenario. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estudos Foucaultianos |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105 10.19177/prppge.v12e222018440-454 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v12e222018440-454 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7105/4272 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 12 n. 22 (2018); 440-454 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748910567424 |