MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Barros, Silvia de Castro
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: de Oliveira, Maria Cristina Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2969
Resumo: This article aims to present a description of the mathematics offered in the training of Elementary School teacher in the Brazilian state of Minas Gerais between 1890 and 1930. We start by a presentation from the official regulations for the Normal School, comparing it with the practical proposals for geometry teaching in primary school broadcast by the Revista do Ensino de Minas Gerais (Educational Journal of Minas Gerais). As a reference, in a first level of understanding, the legislation concerning the training of these teachers in the period  searched was taken, focusing on the presence of geometry as a discipline. The use of journals as a source for research led to a second level of understanding, whereby is explained the reasons why the geometry is part of the training of elementary school teachers. The main sources used for research were educational legislation of the state of Minas Gerais and the Revista do Ensino.
id UNISUL-4_48edddcdaa26590d8b4c253c8264770b
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2969
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930LA MATEMÁTICA EN LA FORMACIÓN DE NORMALISTAS MINEIROS(AS): 1890 A 1930A MATEMÁTICA NA FORMAÇÃO DE NORMALISTAS MINEIROS(AS): 1890 A 1930Elementary school teacher. Geometry. Magazine of Teaching.Normalistas. Geometría. Revista do Ensino.Normalistas. Geometria. Revista do Ensino.This article aims to present a description of the mathematics offered in the training of Elementary School teacher in the Brazilian state of Minas Gerais between 1890 and 1930. We start by a presentation from the official regulations for the Normal School, comparing it with the practical proposals for geometry teaching in primary school broadcast by the Revista do Ensino de Minas Gerais (Educational Journal of Minas Gerais). As a reference, in a first level of understanding, the legislation concerning the training of these teachers in the period  searched was taken, focusing on the presence of geometry as a discipline. The use of journals as a source for research led to a second level of understanding, whereby is explained the reasons why the geometry is part of the training of elementary school teachers. The main sources used for research were educational legislation of the state of Minas Gerais and the Revista do Ensino.Este artículo tiene por objetivo presentar una descripción de la matemática presente en la formación de normalistas mineiros (as) entre 1890 y 1930, identificada desde las reglas oficiales para la Escuela Normal, en confronto con las propuestas prácticas para la enseñanza de geometría en la escuela primaria vehiculadas en la Revista do Ensino de Minas Gerais. Se ha tomado como referencia, en primer nivel de comprensión, el conocimiento de la legislación relativa con la formación de eses profesores en el período investigado, con foco en la presencia de la geometría como asignatura. Lautilización de las Revistas como fuente para la investigación ha levado hasta un segundo nivel de comprensión, por medio del cual se materializan y se explicitan los motivos por los cuales la geometría integra la formación dos profesores primarios. Las principales fuentes utilizadas para la investigación fueron la legislación educacional del estado de Minas Gerais y la Revista do Ensino. Este artigo tem como objetivo apresentar uma descrição da matemática presente na formação de normalistas mineiros (as) entre 1890 e 1930, identificada a partir das normativas oficiais para a Escola Normal, confrontando-a com as propostas práticas para o ensino de geometria na escola primária veiculadas na Revista do Ensino de Minas Gerais. Tomou-se como referência, em um primeiro nível de compreensão, o conhecimento da legislação relativa à formação desses professores no período a ser pesquisado, focalizando a presença da geometria como disciplina. A utilização das Revistas como fonte para a pesquisa levou a um segundo nível de compreensão, por meio do qual se materializam e se explicitam os motivos pelos quais a geometria integra a formação dos professores primários. As principais fontes utilizadas para a investigação foram legislação educacional do estado de Minas Gerais e a Revista do Ensino. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/296910.19177/prppge.v10e182016431-443Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 431-4432179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2969/2928Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Barros, Silvia de Castrode Oliveira, Maria Cristina Araújo2016-12-20T18:46:05Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2969Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-12-20T18:46:05Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930
LA MATEMÁTICA EN LA FORMACIÓN DE NORMALISTAS MINEIROS(AS): 1890 A 1930
A MATEMÁTICA NA FORMAÇÃO DE NORMALISTAS MINEIROS(AS): 1890 A 1930
title MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930
spellingShingle MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930
de Barros, Silvia de Castro
Elementary school teacher. Geometry. Magazine of Teaching.
Normalistas. Geometría. Revista do Ensino.
Normalistas. Geometria. Revista do Ensino.
title_short MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930
title_full MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930
title_fullStr MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930
title_full_unstemmed MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930
title_sort MATHEMATICS IN THE TRAINING OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHER IN THE BRAZILIAN STATE OF MINAS GERAIS: 1890 – 1930
author de Barros, Silvia de Castro
author_facet de Barros, Silvia de Castro
de Oliveira, Maria Cristina Araújo
author_role author
author2 de Oliveira, Maria Cristina Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Barros, Silvia de Castro
de Oliveira, Maria Cristina Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Elementary school teacher. Geometry. Magazine of Teaching.
Normalistas. Geometría. Revista do Ensino.
Normalistas. Geometria. Revista do Ensino.
topic Elementary school teacher. Geometry. Magazine of Teaching.
Normalistas. Geometría. Revista do Ensino.
Normalistas. Geometria. Revista do Ensino.
description This article aims to present a description of the mathematics offered in the training of Elementary School teacher in the Brazilian state of Minas Gerais between 1890 and 1930. We start by a presentation from the official regulations for the Normal School, comparing it with the practical proposals for geometry teaching in primary school broadcast by the Revista do Ensino de Minas Gerais (Educational Journal of Minas Gerais). As a reference, in a first level of understanding, the legislation concerning the training of these teachers in the period  searched was taken, focusing on the presence of geometry as a discipline. The use of journals as a source for research led to a second level of understanding, whereby is explained the reasons why the geometry is part of the training of elementary school teachers. The main sources used for research were educational legislation of the state of Minas Gerais and the Revista do Ensino.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2969
10.19177/prppge.v10e182016431-443
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2969
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e182016431-443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2969/2928
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 431-443
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218747690024960