THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Debus, Eliane Santana Dias
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Galdino, Vanessa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711
Resumo: This paper presents a research which aimed to investigate written language and appropriation of literate culture in Child Education, based on fairy-tales. In order to do so, an intervention was carried out with 3 and 4 year-olds enrolled at a public Child Education Center in  Tubarão town (SC). The instruments used for data collection comprised written (field journal) and photographic records. Regarding data analysis, theoretical frameworks put forward by Baptista (2010, 2012), Machado (2002), Mello (2010), and Soares (2003), among others, were adopted. that the fidings point to the fairy tales enable literacy practices that expand the literary repertoire of the small child.  
id UNISUL-4_4f03f0234b46075274bf03db0cfaa037
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3711
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDSLOS CUENTOS DE FADAS EN PRÁCTICAS DE ALFABETIZACIÓN CON NIÑOS DE 3 Y 4 AÑOS DE EDADOS CONTOS DE FADAS EM PRÁTICAS DE LETRAMENTO COM CRIANÇAS DE 3 E 4 ANOS DE IDADEChild EducationLiteracyFairy tales.Educación InfantilAlfabetizaciónCuentos de hadas.Educação InfantilLetramentoContos de Fadas.This paper presents a research which aimed to investigate written language and appropriation of literate culture in Child Education, based on fairy-tales. In order to do so, an intervention was carried out with 3 and 4 year-olds enrolled at a public Child Education Center in  Tubarão town (SC). The instruments used for data collection comprised written (field journal) and photographic records. Regarding data analysis, theoretical frameworks put forward by Baptista (2010, 2012), Machado (2002), Mello (2010), and Soares (2003), among others, were adopted. that the fidings point to the fairy tales enable literacy practices that expand the literary repertoire of the small child.  Este artículo presenta una investigación cuyo objetivo fue investigar el trabajo con un lenguaje escrito y la apropiación de la cultura de las letras en la Educación Infantil desde los Cuentos de Hadas. Para alcanzarlo fue realizado un trabajo de intervención con niños de 3 y 4 años de un Centro de Educación de Niños de la red pública del municipio de Tubarão (SC). Los instrumentos utilizados en la colección de datos fueron: registro escrito (diario de campo) y fotográfico. Para el análisis de los datos fue recurrido al referencial teórico de los estudiosos Baptista (2012; 2010), Machado (2002), Mello (2010) y Soares (2003), entre otros, y enfatizada la lectura y la escrita como producción cultural desde la Educación Infantil, focalizando la Literatura Infantil. Fue constatado que los cuentos de hadas posibilitan prácticas de enseñanza de las letras que pueden ampliar el repertorio literario de los niños pequeños.  O presente artigo apresenta a pesquisa que teve por objetivo investigar o trabalho com a linguagem escrita e a apropriação da cultura letrada na Educação Infantil a partir dos Contos de Fadas. Para alcançá-lo, realizou-se um trabalho de intervenção com crianças de 3 e 4 anos de um Centro de Educação Infantil da rede pública do município de Tubarão (SC). Os instrumentos utilizados na coleta de dados foram: registro escrito (diário de campo) e fotográfico. Para a análise dos dados, recorreu-se ao referencial teórico dos estudiosos Baptista (2012; 2010), Machado (2002), Mello (2010) e Soares (2003), entre outros, e enfatizou-se a leitura e a escrita como produção cultural desde a Educação Infantil, focalizando a Literatura Infantil. Constatou-se que os contos de fadas possibilitam práticas de letramento que ampliam o repertório literário da criança pequena.  Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/371110.19177/prppge.v10e02016196-215Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 196-2152179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711/2873Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDebus, Eliane Santana DiasGaldino, Vanessa2016-11-24T12:46:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3711Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T12:46:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
LOS CUENTOS DE FADAS EN PRÁCTICAS DE ALFABETIZACIÓN CON NIÑOS DE 3 Y 4 AÑOS DE EDAD
OS CONTOS DE FADAS EM PRÁTICAS DE LETRAMENTO COM CRIANÇAS DE 3 E 4 ANOS DE IDADE
title THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
spellingShingle THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
Debus, Eliane Santana Dias
Child Education
Literacy
Fairy tales.
Educación Infantil
Alfabetización
Cuentos de hadas.
Educação Infantil
Letramento
Contos de Fadas.
title_short THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
title_full THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
title_fullStr THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
title_full_unstemmed THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
title_sort THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
author Debus, Eliane Santana Dias
author_facet Debus, Eliane Santana Dias
Galdino, Vanessa
author_role author
author2 Galdino, Vanessa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Debus, Eliane Santana Dias
Galdino, Vanessa
dc.subject.por.fl_str_mv Child Education
Literacy
Fairy tales.
Educación Infantil
Alfabetización
Cuentos de hadas.
Educação Infantil
Letramento
Contos de Fadas.
topic Child Education
Literacy
Fairy tales.
Educación Infantil
Alfabetización
Cuentos de hadas.
Educação Infantil
Letramento
Contos de Fadas.
description This paper presents a research which aimed to investigate written language and appropriation of literate culture in Child Education, based on fairy-tales. In order to do so, an intervention was carried out with 3 and 4 year-olds enrolled at a public Child Education Center in  Tubarão town (SC). The instruments used for data collection comprised written (field journal) and photographic records. Regarding data analysis, theoretical frameworks put forward by Baptista (2010, 2012), Machado (2002), Mello (2010), and Soares (2003), among others, were adopted. that the fidings point to the fairy tales enable literacy practices that expand the literary repertoire of the small child.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711
10.19177/prppge.v10e02016196-215
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e02016196-215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711/2873
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 196-215
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748212215808