THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711 |
Resumo: | This paper presents a research which aimed to investigate written language and appropriation of literate culture in Child Education, based on fairy-tales. In order to do so, an intervention was carried out with 3 and 4 year-olds enrolled at a public Child Education Center in Tubarão town (SC). The instruments used for data collection comprised written (field journal) and photographic records. Regarding data analysis, theoretical frameworks put forward by Baptista (2010, 2012), Machado (2002), Mello (2010), and Soares (2003), among others, were adopted. that the fidings point to the fairy tales enable literacy practices that expand the literary repertoire of the small child. |
id |
UNISUL-4_4f03f0234b46075274bf03db0cfaa037 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3711 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDSLOS CUENTOS DE FADAS EN PRÁCTICAS DE ALFABETIZACIÓN CON NIÑOS DE 3 Y 4 AÑOS DE EDADOS CONTOS DE FADAS EM PRÁTICAS DE LETRAMENTO COM CRIANÇAS DE 3 E 4 ANOS DE IDADEChild EducationLiteracyFairy tales.Educación InfantilAlfabetizaciónCuentos de hadas.Educação InfantilLetramentoContos de Fadas.This paper presents a research which aimed to investigate written language and appropriation of literate culture in Child Education, based on fairy-tales. In order to do so, an intervention was carried out with 3 and 4 year-olds enrolled at a public Child Education Center in Tubarão town (SC). The instruments used for data collection comprised written (field journal) and photographic records. Regarding data analysis, theoretical frameworks put forward by Baptista (2010, 2012), Machado (2002), Mello (2010), and Soares (2003), among others, were adopted. that the fidings point to the fairy tales enable literacy practices that expand the literary repertoire of the small child. Este artículo presenta una investigación cuyo objetivo fue investigar el trabajo con un lenguaje escrito y la apropiación de la cultura de las letras en la Educación Infantil desde los Cuentos de Hadas. Para alcanzarlo fue realizado un trabajo de intervención con niños de 3 y 4 años de un Centro de Educación de Niños de la red pública del municipio de Tubarão (SC). Los instrumentos utilizados en la colección de datos fueron: registro escrito (diario de campo) y fotográfico. Para el análisis de los datos fue recurrido al referencial teórico de los estudiosos Baptista (2012; 2010), Machado (2002), Mello (2010) y Soares (2003), entre otros, y enfatizada la lectura y la escrita como producción cultural desde la Educación Infantil, focalizando la Literatura Infantil. Fue constatado que los cuentos de hadas posibilitan prácticas de enseñanza de las letras que pueden ampliar el repertorio literario de los niños pequeños. O presente artigo apresenta a pesquisa que teve por objetivo investigar o trabalho com a linguagem escrita e a apropriação da cultura letrada na Educação Infantil a partir dos Contos de Fadas. Para alcançá-lo, realizou-se um trabalho de intervenção com crianças de 3 e 4 anos de um Centro de Educação Infantil da rede pública do município de Tubarão (SC). Os instrumentos utilizados na coleta de dados foram: registro escrito (diário de campo) e fotográfico. Para a análise dos dados, recorreu-se ao referencial teórico dos estudiosos Baptista (2012; 2010), Machado (2002), Mello (2010) e Soares (2003), entre outros, e enfatizou-se a leitura e a escrita como produção cultural desde a Educação Infantil, focalizando a Literatura Infantil. Constatou-se que os contos de fadas possibilitam práticas de letramento que ampliam o repertório literário da criança pequena. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/371110.19177/prppge.v10e02016196-215Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 196-2152179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711/2873Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDebus, Eliane Santana DiasGaldino, Vanessa2016-11-24T12:46:07Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3711Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T12:46:07Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS LOS CUENTOS DE FADAS EN PRÁCTICAS DE ALFABETIZACIÓN CON NIÑOS DE 3 Y 4 AÑOS DE EDAD OS CONTOS DE FADAS EM PRÁTICAS DE LETRAMENTO COM CRIANÇAS DE 3 E 4 ANOS DE IDADE |
title |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS |
spellingShingle |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS Debus, Eliane Santana Dias Child Education Literacy Fairy tales. Educación Infantil Alfabetización Cuentos de hadas. Educação Infantil Letramento Contos de Fadas. |
title_short |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS |
title_full |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS |
title_fullStr |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS |
title_full_unstemmed |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS |
title_sort |
THE FAIRY TALES IN LITERACY PRACTICES WITH CHILDREN 3 AND 4 YEARS-OLDS |
author |
Debus, Eliane Santana Dias |
author_facet |
Debus, Eliane Santana Dias Galdino, Vanessa |
author_role |
author |
author2 |
Galdino, Vanessa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Debus, Eliane Santana Dias Galdino, Vanessa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Child Education Literacy Fairy tales. Educación Infantil Alfabetización Cuentos de hadas. Educação Infantil Letramento Contos de Fadas. |
topic |
Child Education Literacy Fairy tales. Educación Infantil Alfabetización Cuentos de hadas. Educação Infantil Letramento Contos de Fadas. |
description |
This paper presents a research which aimed to investigate written language and appropriation of literate culture in Child Education, based on fairy-tales. In order to do so, an intervention was carried out with 3 and 4 year-olds enrolled at a public Child Education Center in Tubarão town (SC). The instruments used for data collection comprised written (field journal) and photographic records. Regarding data analysis, theoretical frameworks put forward by Baptista (2010, 2012), Machado (2002), Mello (2010), and Soares (2003), among others, were adopted. that the fidings point to the fairy tales enable literacy practices that expand the literary repertoire of the small child. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711 10.19177/prppge.v10e02016196-215 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e02016196-215 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3711/2873 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 (2016): nº Esp. - A Educação Profissional Técnica de Nível Médio na modalidade EaD: Realizações e Perspectivas da Rede e-Tec Brasil; 196-215 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748212215808 |