IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2251 |
Resumo: | This paper aims to discuss the implementation process of the course Gender and Diversity in School in the Brazilian State of Santa Catarina and its implication in the ongoing training of public education professionals for issues, such as gender, sexuality, ethno-racial relationships and sexual orientation, as well as to reflect its possible contributions to pedagogical planning of teachers. This qualitative and quantitative study was conducted during two years of postdoctoral research. Results indicate that the course was important for teachers’ awareness of these topics. It was also found that there is a demand for follow-up strategies in the implementation of projects and activities addressing gender, sexuality, sexual orientation and ethno-racial relations in everyday school life involving colleagues, students and the wider school community. |
id |
UNISUL-4_7c5ebfe7c8709f55163c052a0cad2409 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2251 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINADESAFÍOS EN EL PROCESO DE IMPLEMENTACIÓN DEL CURSO GÉNERO Y DIVERSIDAD EN LA ESCUELA EN EL ESTADO DE SANTA CATARINADESAFIOS NO PROCESSO DE IMPLEMENTAÇÃO DO CURSO GÊNERO E DIVERSIDADE NA ESCOLA (GDE) NO ESTADO DE SANTA CATARINATeacher trainingGenderDiversity and School.Formación de educadorasGéneroDiversidad y Escuela.Formação de educadorasGêneroDiversidade e Escola.This paper aims to discuss the implementation process of the course Gender and Diversity in School in the Brazilian State of Santa Catarina and its implication in the ongoing training of public education professionals for issues, such as gender, sexuality, ethno-racial relationships and sexual orientation, as well as to reflect its possible contributions to pedagogical planning of teachers. This qualitative and quantitative study was conducted during two years of postdoctoral research. Results indicate that the course was important for teachers’ awareness of these topics. It was also found that there is a demand for follow-up strategies in the implementation of projects and activities addressing gender, sexuality, sexual orientation and ethno-racial relations in everyday school life involving colleagues, students and the wider school community.Este texto objetiva discutir sobre el proceso de implementación del curso Género y Diversidad en la Escuela (GDE) en Estado de Santa Catarina y su implicación en la formación continuada de profesionales de educación de la red pública de enseñanza acerca de las temáticas – cuestiones de género, sexualidad, relaciones étnico-raciales y orientación sexual, así como reflejar sobre posibles contribuciones que este curso pode acrecentar en planeamiento pedagógico de profesores y profesoras. Es un estudio cualitativo y cuantitativo que fue realizado durante dos años de investigación de pos-doctorado. Los resultados apuntan que el curso fue importante para la sensibilización de profesores y profesoras con relación a estas temáticas. También se constató que hay una demanda por estrategias de acompañamiento en la realización de proyectos y actividades que enfocan género, sexualidad, orientación sexual y relaciones étnico-raciales en el cotidiano escolar involucrando colegas, alumnos, alumnas y comunidad escolar.Este texto objetiva discutir sobre o processo de implementação do curso Gênero e Diversidade na Escola (GDE) no Estado de Santa Catarina e sua implicação na formação continuada de profissionais de educação da rede pública de ensino acerca das temáticas - questões de gênero, sexualidade, relações étnico-raciais e a orientação sexual, bem como refletir sobre possíveis contribuições que este curso pode acrescentar no planejamento pedagógico d@s professor@s. É um estudo qualitativo e quantitativo que foi realizado durante os dois anos de pesquisa de pós-doutorado. Os resultados apontam que o curso foi importante para a sensibilização d@s professor@s em relação a estas temáticas. Também se constatou que há uma demanda por estratégias de acompanhamento na realização de projetos e atividades que abordam gênero, sexualidade, orientação sexual e relações étnico-raciais no cotidiano escolar envolvendo colegas, alun@s e comunidade escolar.Universidade do Sul de Santa Catarina2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/225110.19177/prppge.v8e132014104-125Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 104-1252179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2251/1625Grossi, Miriam PillarGraupe, Mareli Elaineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-07-18T17:45:00Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/2251Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-07-18T17:45Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA DESAFÍOS EN EL PROCESO DE IMPLEMENTACIÓN DEL CURSO GÉNERO Y DIVERSIDAD EN LA ESCUELA EN EL ESTADO DE SANTA CATARINA DESAFIOS NO PROCESSO DE IMPLEMENTAÇÃO DO CURSO GÊNERO E DIVERSIDADE NA ESCOLA (GDE) NO ESTADO DE SANTA CATARINA |
title |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA |
spellingShingle |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA Grossi, Miriam Pillar Teacher training Gender Diversity and School. Formación de educadoras Género Diversidad y Escuela. Formação de educadoras Gênero Diversidade e Escola. |
title_short |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA |
title_full |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA |
title_fullStr |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA |
title_full_unstemmed |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA |
title_sort |
IMPLEMENTATION CHALLENGES OF THE COURSE GENDER AND DIVERSITY IN SCHOOL IN THE BRAZILIAN STATE OF SANTA CATARINA |
author |
Grossi, Miriam Pillar |
author_facet |
Grossi, Miriam Pillar Graupe, Mareli Elaine |
author_role |
author |
author2 |
Graupe, Mareli Elaine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grossi, Miriam Pillar Graupe, Mareli Elaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Gender Diversity and School. Formación de educadoras Género Diversidad y Escuela. Formação de educadoras Gênero Diversidade e Escola. |
topic |
Teacher training Gender Diversity and School. Formación de educadoras Género Diversidad y Escuela. Formação de educadoras Gênero Diversidade e Escola. |
description |
This paper aims to discuss the implementation process of the course Gender and Diversity in School in the Brazilian State of Santa Catarina and its implication in the ongoing training of public education professionals for issues, such as gender, sexuality, ethno-racial relationships and sexual orientation, as well as to reflect its possible contributions to pedagogical planning of teachers. This qualitative and quantitative study was conducted during two years of postdoctoral research. Results indicate that the course was important for teachers’ awareness of these topics. It was also found that there is a demand for follow-up strategies in the implementation of projects and activities addressing gender, sexuality, sexual orientation and ethno-racial relations in everyday school life involving colleagues, students and the wider school community. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2251 10.19177/prppge.v8e132014104-125 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2251 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v8e132014104-125 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/2251/1625 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 8 n. 13 (2014): Relações Étnico-raciais, Gênero e Educação; 104-125 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218747612430336 |