NURSERY TEACHING: MODULATION OF ADULT PRESENCE IN THE CONSTRUCTION OF BABIES AND YOUNG CHILDREN’S AUTONOMY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Daniela Oliveira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8178
Resumo: This paper aims to discuss possibilities and limits of the construction of babies and young children’s autonomy in day care, from an institutional research that aims to understand teaching in the education of children from 0 to 3 years. The methodological bias is the research-training. In the dialogues produced in systematic meetings with teachers of babies and children from 1 to 2 years old in a university school, the theme of free movement, self-determination and the role of the teacher were recurrently presented. In this context, in the speeches, the oscillation between free movement signified as chaos or danger and the appreciation of the creative actions of babies and children was highlighted. Decentralized management, the modulation of less controlling actions by adults, and the observation as important to know how to do were some axes that emerged as the  discussions focus.
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spelling NURSERY TEACHING: MODULATION OF ADULT PRESENCE IN THE CONSTRUCTION OF BABIES AND YOUNG CHILDREN’S AUTONOMYENSEÑANZA DE GUARDERÍA: MODULACIÓN DE LA PRESENCIA DE ADULTOS EN LA CONSTRUCCIÓN DE LA AUTONOMÍA DE LOS BEBÉS Y NIÑOS PEQUEÑOSDOCÊNCIA NA CRECHE: A MODULAÇÃO DA PRESENÇA DOS ADULTOS NA CONSTRUÇÃO DA AUTONOMIA DOS BEBÊS E DAS CRIANÇAS PEQUENASTeaching. Autonomy. Nursery. Babies. Free movement.Enseñanza. Autonomía. Guardería. Bebes. Libre circulación.Docência. Autonomia. Creche. Bebês. Livre movimento.This paper aims to discuss possibilities and limits of the construction of babies and young children’s autonomy in day care, from an institutional research that aims to understand teaching in the education of children from 0 to 3 years. The methodological bias is the research-training. In the dialogues produced in systematic meetings with teachers of babies and children from 1 to 2 years old in a university school, the theme of free movement, self-determination and the role of the teacher were recurrently presented. In this context, in the speeches, the oscillation between free movement signified as chaos or danger and the appreciation of the creative actions of babies and children was highlighted. Decentralized management, the modulation of less controlling actions by adults, and the observation as important to know how to do were some axes that emerged as the  discussions focus.Este artículo tiene como objetivo discutir posibilidades y límites de la construcción de la autonomía de los bebés y niños pequeños en la guardería, desde una investigación institucional que tiene como objetivo comprender la enseñanza en la educación de niños de 0 a 3 años. El sesgo metodológico es la investigación-formación. En los diálogos producidos en reuniones sistemáticas con maestros de bebés y niños de 1 a 2 años en una escuela universitaria, se presentó de manera recurrente el tema de la libre circulación, la autodeterminación y el papel del maestro. En este contexto, en las interlocuciones, se destacaron la oscilación entre el movimiento libre que se considera caos o peligro, y la apreciación de las acciones creativas de bebés y niños. El manejo descentralizado, la modulación de acciones menos controladoras por parte de adultos y la observación de cuán importante saber hacer fueron algunos de los ejes que surgieron como el foco de las discusiones.Este trabalho tem como objetivo discutir possibilidades e limites da construção da autonomia dos bebês e crianças pequenas na creche, a partir de uma pesquisa institucional que visa compreender a docência na educação das crianças de 0 a 3 anos. O viés metodológico é o da pesquisa-formação. Nos diálogos produzidos em encontros sistemáticos com professoras de bebês e crianças de 1 a 2 anos de uma escola universitária, apresentou-se, de forma recorrente, o tema do livre movimento, autodeterminação e o papel do professor. Neste contexto, nas interlocuções, destacaram-se a oscilação entre o livre movimento significado como caos ou perigo e a valorização das ações criativas dos bebês e das crianças. A gestão descentralizada, a modulação de ações menos controladoras por parte dos adultos e a observação como importante saber do fazer foram alguns eixos que despontaram como centrais nas discussões.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/817810.19177/prppge.v13e242019240-255Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 24 (2019); 240-2552179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/8178/4624Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Daniela Oliveira2019-12-13T20:48:45Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/8178Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T20:48:45Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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