FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Simiano, Luciane Pandini
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Barbosa, Maria Carmen Silveira, Gobbato, Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
DOI: 10.19177/prppge.v10e182016389-400
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110
Resumo: This text has the focus on problematize the space of early childhood education from marks relations among babies and adults found in the nursery. As Argumentative feature, it presents elements of two thesis in master education degree (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011), which were focused on the babies education in collective spaces. The axis for approach between the two studies happens on the search for understanding how babies occupy, mark and relate to/within the nursery. As a result, we emphasize the importance of the materiality of space as an element that educates, informs, and reflects ideas and messages. In the dialogue between the two surveys, we observed the babies’ uniqueness, and that their marks gain low visibility in the educational context, and they are often placed as second. While physical expression, the whiteness and color found in space reveal con(tra)ditions which tell about ways to be baby and live their childhood in the nursery. 
id UNISUL-4_99fb0204010fd75ee654640a3104b6f8
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4110
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
spelling FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACEENCUENTROS DE INFANCIAS: MARCAS DE RELACIONES ENTRE BEBES E ADULTOS EN EL ESPACIO DE LA GUARDERÍAACHADOUROS DE INFÂNCIAS: MARCAS DE RELAÇÕES ENTRE BEBÊS E ADULTOS NO ESPAÇO DA CRECHEChildhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies.Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes.Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês.This text has the focus on problematize the space of early childhood education from marks relations among babies and adults found in the nursery. As Argumentative feature, it presents elements of two thesis in master education degree (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011), which were focused on the babies education in collective spaces. The axis for approach between the two studies happens on the search for understanding how babies occupy, mark and relate to/within the nursery. As a result, we emphasize the importance of the materiality of space as an element that educates, informs, and reflects ideas and messages. In the dialogue between the two surveys, we observed the babies’ uniqueness, and that their marks gain low visibility in the educational context, and they are often placed as second. While physical expression, the whiteness and color found in space reveal con(tra)ditions which tell about ways to be baby and live their childhood in the nursery. Este texto tiene por foco problematizar el espacio de la Educación Infantil desde las marcas de relaciones entre bebes y adultos que se encuentran en la guardería. Como recurso argumentativo, se presentan elementos de dos tesis de maestría en Educación (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011), las cuales tiene foco en la educación de bebes en espacios colectivos. El eje de aproximación entre los estudios ocurre por la búsqueda de comprensión sobre como los bebes ocupan, marcan y se relacionan con/en el espacio de la guardería. Como resultado se resalta la importancia de la materialidad del espacio mientras elemento que educa, comunica, refleja ideas y mensajes. Se ha observado en el diálogo entre las dos investigaciones que la singularidad de los bebes y sus marcas ganan poca visibilidad en el contexto educativo, que están en segundo plan, muchas veces. Mientras expresión física, las blancuras Y coloridos encontrados en el espacio revelan con(tra)diciones que cuentan sobre formas de ser bebe y vivir la infancia en la guardería.O presente texto tem por foco problematizar o espaço da Educação Infantil a partir das marcas de relações entre bebês e adultos encontradas na creche. Como recurso argumentativo, apresentam-se elementos de duas dissertações de mestrado em educação (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011) que versam sobre a educação de bebês em espaços coletivos. O eixo de aproximação entre os estudos ocorre pela busca da compreensão sobre como os bebês ocupam, marcam e se relacionam com/no espaço da creche. Como resultado, ressalta-se a importância da materialidade do espaço enquanto elemento que educa, comunica, reflete ideias e mensagens. Observou-se, no diálogo entre as duas pesquisas, que a singularidade dos bebês e suas marcas ganham pouca visibilidade no contexto educativo, sendo, muitas vezes, secundarizadas. Enquanto expressão física, as brancuras e coloridos encontrados no espaço revelam con(tra)dições que contam sobre formas de ser bebê e viver a infância na creche.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/411010.19177/prppge.v10e182016389-400Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 389-4002179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110/3094Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSimiano, Luciane PandiniBarbosa, Maria Carmen SilveiraGobbato, Carolina2017-05-17T14:15:40Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4110Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-05-17T14:15:40Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
ENCUENTROS DE INFANCIAS: MARCAS DE RELACIONES ENTRE BEBES E ADULTOS EN EL ESPACIO DE LA GUARDERÍA
ACHADOUROS DE INFÂNCIAS: MARCAS DE RELAÇÕES ENTRE BEBÊS E ADULTOS NO ESPAÇO DA CRECHE
title FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
spellingShingle FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
Simiano, Luciane Pandini
Childhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies.
Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes.
Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês.
Simiano, Luciane Pandini
Childhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies.
Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes.
Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês.
title_short FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
title_full FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
title_fullStr FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
title_full_unstemmed FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
title_sort FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
author Simiano, Luciane Pandini
author_facet Simiano, Luciane Pandini
Simiano, Luciane Pandini
Barbosa, Maria Carmen Silveira
Gobbato, Carolina
Barbosa, Maria Carmen Silveira
Gobbato, Carolina
author_role author
author2 Barbosa, Maria Carmen Silveira
Gobbato, Carolina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Simiano, Luciane Pandini
Barbosa, Maria Carmen Silveira
Gobbato, Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv Childhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies.
Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes.
Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês.
topic Childhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies.
Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes.
Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês.
description This text has the focus on problematize the space of early childhood education from marks relations among babies and adults found in the nursery. As Argumentative feature, it presents elements of two thesis in master education degree (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011), which were focused on the babies education in collective spaces. The axis for approach between the two studies happens on the search for understanding how babies occupy, mark and relate to/within the nursery. As a result, we emphasize the importance of the materiality of space as an element that educates, informs, and reflects ideas and messages. In the dialogue between the two surveys, we observed the babies’ uniqueness, and that their marks gain low visibility in the educational context, and they are often placed as second. While physical expression, the whiteness and color found in space reveal con(tra)ditions which tell about ways to be baby and live their childhood in the nursery. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110
10.19177/prppge.v10e182016389-400
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e182016389-400
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110/3094
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 389-400
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1822181766544228352
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.19177/prppge.v10e182016389-400