FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
DOI: | 10.19177/prppge.v10e182016389-400 |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110 |
Resumo: | This text has the focus on problematize the space of early childhood education from marks relations among babies and adults found in the nursery. As Argumentative feature, it presents elements of two thesis in master education degree (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011), which were focused on the babies education in collective spaces. The axis for approach between the two studies happens on the search for understanding how babies occupy, mark and relate to/within the nursery. As a result, we emphasize the importance of the materiality of space as an element that educates, informs, and reflects ideas and messages. In the dialogue between the two surveys, we observed the babies’ uniqueness, and that their marks gain low visibility in the educational context, and they are often placed as second. While physical expression, the whiteness and color found in space reveal con(tra)ditions which tell about ways to be baby and live their childhood in the nursery. |
id |
UNISUL-4_99fb0204010fd75ee654640a3104b6f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4110 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
spelling |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACEENCUENTROS DE INFANCIAS: MARCAS DE RELACIONES ENTRE BEBES E ADULTOS EN EL ESPACIO DE LA GUARDERÍAACHADOUROS DE INFÂNCIAS: MARCAS DE RELAÇÕES ENTRE BEBÊS E ADULTOS NO ESPAÇO DA CRECHEChildhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies.Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes.Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês.This text has the focus on problematize the space of early childhood education from marks relations among babies and adults found in the nursery. As Argumentative feature, it presents elements of two thesis in master education degree (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011), which were focused on the babies education in collective spaces. The axis for approach between the two studies happens on the search for understanding how babies occupy, mark and relate to/within the nursery. As a result, we emphasize the importance of the materiality of space as an element that educates, informs, and reflects ideas and messages. In the dialogue between the two surveys, we observed the babies’ uniqueness, and that their marks gain low visibility in the educational context, and they are often placed as second. While physical expression, the whiteness and color found in space reveal con(tra)ditions which tell about ways to be baby and live their childhood in the nursery. Este texto tiene por foco problematizar el espacio de la Educación Infantil desde las marcas de relaciones entre bebes y adultos que se encuentran en la guardería. Como recurso argumentativo, se presentan elementos de dos tesis de maestría en Educación (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011), las cuales tiene foco en la educación de bebes en espacios colectivos. El eje de aproximación entre los estudios ocurre por la búsqueda de comprensión sobre como los bebes ocupan, marcan y se relacionan con/en el espacio de la guardería. Como resultado se resalta la importancia de la materialidad del espacio mientras elemento que educa, comunica, refleja ideas y mensajes. Se ha observado en el diálogo entre las dos investigaciones que la singularidad de los bebes y sus marcas ganan poca visibilidad en el contexto educativo, que están en segundo plan, muchas veces. Mientras expresión física, las blancuras Y coloridos encontrados en el espacio revelan con(tra)diciones que cuentan sobre formas de ser bebe y vivir la infancia en la guardería.O presente texto tem por foco problematizar o espaço da Educação Infantil a partir das marcas de relações entre bebês e adultos encontradas na creche. Como recurso argumentativo, apresentam-se elementos de duas dissertações de mestrado em educação (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011) que versam sobre a educação de bebês em espaços coletivos. O eixo de aproximação entre os estudos ocorre pela busca da compreensão sobre como os bebês ocupam, marcam e se relacionam com/no espaço da creche. Como resultado, ressalta-se a importância da materialidade do espaço enquanto elemento que educa, comunica, reflete ideias e mensagens. Observou-se, no diálogo entre as duas pesquisas, que a singularidade dos bebês e suas marcas ganham pouca visibilidade no contexto educativo, sendo, muitas vezes, secundarizadas. Enquanto expressão física, as brancuras e coloridos encontrados no espaço revelam con(tra)dições que contam sobre formas de ser bebê e viver a infância na creche.Universidade do Sul de Santa Catarina2016-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/411010.19177/prppge.v10e182016389-400Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 389-4002179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110/3094Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSimiano, Luciane PandiniBarbosa, Maria Carmen SilveiraGobbato, Carolina2017-05-17T14:15:40Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/4110Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-05-17T14:15:40Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE ENCUENTROS DE INFANCIAS: MARCAS DE RELACIONES ENTRE BEBES E ADULTOS EN EL ESPACIO DE LA GUARDERÍA ACHADOUROS DE INFÂNCIAS: MARCAS DE RELAÇÕES ENTRE BEBÊS E ADULTOS NO ESPAÇO DA CRECHE |
title |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE |
spellingShingle |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE Simiano, Luciane Pandini Childhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies. Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes. Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês. Simiano, Luciane Pandini Childhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies. Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes. Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês. |
title_short |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE |
title_full |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE |
title_fullStr |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE |
title_full_unstemmed |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE |
title_sort |
FINDINGS OF CHILDHOOD: MARKS OF RELATIONS AMONG BABIES AND ADULTS IN THE NURSERY SPACE |
author |
Simiano, Luciane Pandini |
author_facet |
Simiano, Luciane Pandini Simiano, Luciane Pandini Barbosa, Maria Carmen Silveira Gobbato, Carolina Barbosa, Maria Carmen Silveira Gobbato, Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Maria Carmen Silveira Gobbato, Carolina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Simiano, Luciane Pandini Barbosa, Maria Carmen Silveira Gobbato, Carolina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Childhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies. Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes. Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês. |
topic |
Childhood Education. Nursery. Space. Relations. Babies. Educación Infantil. Guardería. Espacio. Relaciones. Bebes. Educação Infantil. Creche. Espaço. Relações. Bebês. |
description |
This text has the focus on problematize the space of early childhood education from marks relations among babies and adults found in the nursery. As Argumentative feature, it presents elements of two thesis in master education degree (PANDINI-SIMIANO, 2010; GOBBATO, 2011), which were focused on the babies education in collective spaces. The axis for approach between the two studies happens on the search for understanding how babies occupy, mark and relate to/within the nursery. As a result, we emphasize the importance of the materiality of space as an element that educates, informs, and reflects ideas and messages. In the dialogue between the two surveys, we observed the babies’ uniqueness, and that their marks gain low visibility in the educational context, and they are often placed as second. While physical expression, the whiteness and color found in space reveal con(tra)ditions which tell about ways to be baby and live their childhood in the nursery. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110 10.19177/prppge.v10e182016389-400 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e182016389-400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/4110/3094 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 18 (2016); 389-400 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1822181766544228352 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.19177/prppge.v10e182016389-400 |