PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449 |
Resumo: | This article ponders about formative experiences during the supervised training class at two public state universities in Brazil, one located in the Northeast region and the other in the Southeast. The reflections focus on the learning through aesthetic-pedagogical experiences performed in the referred class, regarding these experiences to be essential to the integral and sensible education to teachers. The text is based upon authors like Barreiros & Gebran (2006); Buriolla (2005); Farias et. al. (2008); Fazenda (1995); Imbernon (2009); Pimenta (2011; 2008), amongst others. It was also developed an empirical research with qualitative nature, involving participant observation, daily records and interviews. Analyses reveal that the unity theory-practice is noticed by the undergrad students in the previously mentioned class and the experiences expressed by them enunciate multiple kinds of knowledge like aesthetical, pedagogical, interactional, and also knowledge on learning practices. |
id |
UNISUL-4_b4a999f284ba1c4527cab66406869845 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3449 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACHENTRENAMIENTO PEDAGÓGICO Y ESTÉTICO EN LA ASIGNATURA DE ENTRENAMIENTO SUPERVISADO: APRENDIZAJENS DOCENTES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOSFORMAÇÃO PEDAGÓGICA E ESTÉTICA NA DISCIPLINA DE ESTÁGIO SUPERVISIONADO: APRENDIZAGENS DOCENTES DE ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOSSupervised trainingpedagogical educationaesthetical educationdocent learning.Entrenamiento supervisadoFormación pedagógicaEducación estéticaAprendizaje docente.Estágio supervisionadoFormação pedagógicaEducação estéticaAprendizagem docente.This article ponders about formative experiences during the supervised training class at two public state universities in Brazil, one located in the Northeast region and the other in the Southeast. The reflections focus on the learning through aesthetic-pedagogical experiences performed in the referred class, regarding these experiences to be essential to the integral and sensible education to teachers. The text is based upon authors like Barreiros & Gebran (2006); Buriolla (2005); Farias et. al. (2008); Fazenda (1995); Imbernon (2009); Pimenta (2011; 2008), amongst others. It was also developed an empirical research with qualitative nature, involving participant observation, daily records and interviews. Analyses reveal that the unity theory-practice is noticed by the undergrad students in the previously mentioned class and the experiences expressed by them enunciate multiple kinds of knowledge like aesthetical, pedagogical, interactional, and also knowledge on learning practices. Este artículo refleja sobre experiencias de entrenamiento en la asignatura de Entrenamiento Supervisado realizadas en dos universidades públicas estaduales de Brasil – una ubicada en la región Nordeste y otra en Sudeste. Los análisis focalizan aprendizajes constituidas con experimentaciones estético-pedagógicas en la referida asignatura, las tomando como elementos esenciales para la formación integral y sensible de profesores. El texto se fundamenta en estudio bibliográfico de autores como Barreiros y Gebran (2006), Buriolla (2005), Farias et. al. (2008), Fazenda (1995), Imbernon (2009), Pimenta (2011; 2008), entre otros. También fue desarrollada investigación empírica de carácter cualitativo, involucrando observación participante, registros en diario de campo y entrevistas. Análisis revelan que la unidad teoría-práctica es percibida por los estudiantes en la asignatura referida, y que las experiencias presentadas articularon múltiplos saberes, como los estéticos, de prácticas de enseñanza, pedagógicas e inter-relacionales. Este artigo reflete sobre vivências formativas na disciplina Estágio Supervisionado realizadas em duas universidades públicas estaduais do Brasil – uma localizada no Nordeste e outra no Sudeste. As análises focalizam as aprendizagens constituídas com experimentações estético-pedagógicas na referida disciplina, tomando-as como elementos essenciais à formação integral e sensível de professores. O texto fundamenta-se em estudo bibliográfico de autores como Barreiros e Gebran (2006), Buriolla (2005), Farias et. al. (2008), Fazenda (1995), Imbernon (2009), Pimenta (2011; 2008), dentre outros. Também foi desenvolvida pesquisa empírica de caráter qualitativo, envolvendo observação participante, registros em diário de campo e entrevistas. Análises revelam que a unidade teoria-prática é percebida pelos estudantes na disciplina referida, e que as vivências apresentadas articularam múltiplos saberes, como os estéticos, de práticas de ensino, pedagógicos e inter-relacionais. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/344910.19177/prppge.v10e172016270-291Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 270-2912179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449/2707Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Ana CristinaCastro, Francisco Mirtiel Frankson MouraPorto, Bernadete SouzaMoura, Rogério Adolfo2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3449Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH ENTRENAMIENTO PEDAGÓGICO Y ESTÉTICO EN LA ASIGNATURA DE ENTRENAMIENTO SUPERVISADO: APRENDIZAJENS DOCENTES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS FORMAÇÃO PEDAGÓGICA E ESTÉTICA NA DISCIPLINA DE ESTÁGIO SUPERVISIONADO: APRENDIZAGENS DOCENTES DE ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS |
title |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH |
spellingShingle |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH Moraes, Ana Cristina Supervised training pedagogical education aesthetical education docent learning. Entrenamiento supervisado Formación pedagógica Educación estética Aprendizaje docente. Estágio supervisionado Formação pedagógica Educação estética Aprendizagem docente. |
title_short |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH |
title_full |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH |
title_fullStr |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH |
title_sort |
PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH |
author |
Moraes, Ana Cristina |
author_facet |
Moraes, Ana Cristina Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura Porto, Bernadete Souza Moura, Rogério Adolfo |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura Porto, Bernadete Souza Moura, Rogério Adolfo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Ana Cristina Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura Porto, Bernadete Souza Moura, Rogério Adolfo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Supervised training pedagogical education aesthetical education docent learning. Entrenamiento supervisado Formación pedagógica Educación estética Aprendizaje docente. Estágio supervisionado Formação pedagógica Educação estética Aprendizagem docente. |
topic |
Supervised training pedagogical education aesthetical education docent learning. Entrenamiento supervisado Formación pedagógica Educación estética Aprendizaje docente. Estágio supervisionado Formação pedagógica Educação estética Aprendizagem docente. |
description |
This article ponders about formative experiences during the supervised training class at two public state universities in Brazil, one located in the Northeast region and the other in the Southeast. The reflections focus on the learning through aesthetic-pedagogical experiences performed in the referred class, regarding these experiences to be essential to the integral and sensible education to teachers. The text is based upon authors like Barreiros & Gebran (2006); Buriolla (2005); Farias et. al. (2008); Fazenda (1995); Imbernon (2009); Pimenta (2011; 2008), amongst others. It was also developed an empirical research with qualitative nature, involving participant observation, daily records and interviews. Analyses reveal that the unity theory-practice is noticed by the undergrad students in the previously mentioned class and the experiences expressed by them enunciate multiple kinds of knowledge like aesthetical, pedagogical, interactional, and also knowledge on learning practices. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449 10.19177/prppge.v10e172016270-291 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v10e172016270-291 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449/2707 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 270-291 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218748210118656 |