PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Ana Cristina
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura, Porto, Bernadete Souza, Moura, Rogério Adolfo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449
Resumo: This article ponders about formative experiences during the supervised training class at two public state universities in Brazil, one located in the Northeast region and the other in the Southeast. The reflections focus on the learning through aesthetic-pedagogical experiences performed in the referred class, regarding these experiences to be essential to the integral and sensible education to teachers. The text is based upon authors like Barreiros & Gebran (2006); Buriolla (2005); Farias et. al. (2008); Fazenda (1995); Imbernon (2009); Pimenta (2011; 2008), amongst others. It was also developed an empirical research with qualitative nature, involving participant observation, daily records and interviews. Analyses reveal that the unity theory-practice is noticed by the undergrad students in the previously mentioned class and the experiences expressed by them enunciate multiple kinds of knowledge like aesthetical, pedagogical, interactional, and also knowledge on learning practices. 
id UNISUL-4_b4a999f284ba1c4527cab66406869845
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3449
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACHENTRENAMIENTO PEDAGÓGICO Y ESTÉTICO EN LA ASIGNATURA DE ENTRENAMIENTO SUPERVISADO: APRENDIZAJENS DOCENTES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOSFORMAÇÃO PEDAGÓGICA E ESTÉTICA NA DISCIPLINA DE ESTÁGIO SUPERVISIONADO: APRENDIZAGENS DOCENTES DE ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOSSupervised trainingpedagogical educationaesthetical educationdocent learning.Entrenamiento supervisadoFormación pedagógicaEducación estéticaAprendizaje docente.Estágio supervisionadoFormação pedagógicaEducação estéticaAprendizagem docente.This article ponders about formative experiences during the supervised training class at two public state universities in Brazil, one located in the Northeast region and the other in the Southeast. The reflections focus on the learning through aesthetic-pedagogical experiences performed in the referred class, regarding these experiences to be essential to the integral and sensible education to teachers. The text is based upon authors like Barreiros & Gebran (2006); Buriolla (2005); Farias et. al. (2008); Fazenda (1995); Imbernon (2009); Pimenta (2011; 2008), amongst others. It was also developed an empirical research with qualitative nature, involving participant observation, daily records and interviews. Analyses reveal that the unity theory-practice is noticed by the undergrad students in the previously mentioned class and the experiences expressed by them enunciate multiple kinds of knowledge like aesthetical, pedagogical, interactional, and also knowledge on learning practices. Este artículo refleja sobre experiencias de entrenamiento en la asignatura de Entrenamiento Supervisado realizadas en dos universidades públicas estaduales de Brasil – una ubicada en la región Nordeste y otra en Sudeste. Los análisis focalizan aprendizajes constituidas con experimentaciones estético-pedagógicas en la referida asignatura, las tomando como elementos esenciales para la formación integral y sensible de profesores. El texto se fundamenta en estudio bibliográfico de autores como Barreiros y Gebran (2006), Buriolla (2005), Farias et. al. (2008), Fazenda (1995), Imbernon (2009), Pimenta (2011; 2008), entre otros. También fue desarrollada investigación empírica de carácter cualitativo, involucrando observación participante, registros en diario de campo y entrevistas. Análisis revelan que la unidad teoría-práctica es percibida por los estudiantes en la asignatura referida, y que las experiencias presentadas articularon múltiplos saberes, como los estéticos, de prácticas de enseñanza, pedagógicas e inter-relacionales. Este artigo reflete sobre vivências formativas na disciplina Estágio Supervisionado realizadas em duas universidades públicas estaduais do Brasil – uma localizada no Nordeste e outra no Sudeste. As análises focalizam as aprendizagens constituídas com experimentações estético-pedagógicas na referida disciplina, tomando-as como elementos essenciais à formação integral e sensível de professores. O texto fundamenta-se em estudo bibliográfico de autores como Barreiros e Gebran (2006), Buriolla (2005), Farias et. al. (2008), Fazenda (1995), Imbernon (2009), Pimenta (2011; 2008), dentre outros. Também foi desenvolvida pesquisa empírica de caráter qualitativo, envolvendo observação participante, registros em diário de campo e entrevistas. Análises revelam que a unidade teoria-prática é percebida pelos estudantes na disciplina referida, e que as vivências apresentadas articularam múltiplos saberes, como os estéticos, de práticas de ensino, pedagógicos e inter-relacionais. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/344910.19177/prppge.v10e172016270-291Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 270-2912179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449/2707Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, Ana CristinaCastro, Francisco Mirtiel Frankson MouraPorto, Bernadete SouzaMoura, Rogério Adolfo2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3449Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
ENTRENAMIENTO PEDAGÓGICO Y ESTÉTICO EN LA ASIGNATURA DE ENTRENAMIENTO SUPERVISADO: APRENDIZAJENS DOCENTES DE ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
FORMAÇÃO PEDAGÓGICA E ESTÉTICA NA DISCIPLINA DE ESTÁGIO SUPERVISIONADO: APRENDIZAGENS DOCENTES DE ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS
title PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
spellingShingle PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
Moraes, Ana Cristina
Supervised training
pedagogical education
aesthetical education
docent learning.
Entrenamiento supervisado
Formación pedagógica
Educación estética
Aprendizaje docente.
Estágio supervisionado
Formação pedagógica
Educação estética
Aprendizagem docente.
title_short PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
title_full PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
title_fullStr PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
title_sort PEDAGOGICAL EDUCATION AND AESTHETICS IN THE SUPERVISED TRAINING CLASS: UNDERGRAD STUDENTS LEARNING HOW TO TEACH
author Moraes, Ana Cristina
author_facet Moraes, Ana Cristina
Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura
Porto, Bernadete Souza
Moura, Rogério Adolfo
author_role author
author2 Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura
Porto, Bernadete Souza
Moura, Rogério Adolfo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Ana Cristina
Castro, Francisco Mirtiel Frankson Moura
Porto, Bernadete Souza
Moura, Rogério Adolfo
dc.subject.por.fl_str_mv Supervised training
pedagogical education
aesthetical education
docent learning.
Entrenamiento supervisado
Formación pedagógica
Educación estética
Aprendizaje docente.
Estágio supervisionado
Formação pedagógica
Educação estética
Aprendizagem docente.
topic Supervised training
pedagogical education
aesthetical education
docent learning.
Entrenamiento supervisado
Formación pedagógica
Educación estética
Aprendizaje docente.
Estágio supervisionado
Formação pedagógica
Educação estética
Aprendizagem docente.
description This article ponders about formative experiences during the supervised training class at two public state universities in Brazil, one located in the Northeast region and the other in the Southeast. The reflections focus on the learning through aesthetic-pedagogical experiences performed in the referred class, regarding these experiences to be essential to the integral and sensible education to teachers. The text is based upon authors like Barreiros & Gebran (2006); Buriolla (2005); Farias et. al. (2008); Fazenda (1995); Imbernon (2009); Pimenta (2011; 2008), amongst others. It was also developed an empirical research with qualitative nature, involving participant observation, daily records and interviews. Analyses reveal that the unity theory-practice is noticed by the undergrad students in the previously mentioned class and the experiences expressed by them enunciate multiple kinds of knowledge like aesthetical, pedagogical, interactional, and also knowledge on learning practices. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449
10.19177/prppge.v10e172016270-291
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e172016270-291
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3449/2707
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 270-291
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748210118656