FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977 |
Resumo: | This article aims to share the results of the analysis of part of the documentary collection of a Research Group that promoted the interface between the promotion of Critical Thinking and Science Education in the training of Science and Biology teachers in an interior municipality in the south of the country. . Between 2017 and 2022, the GP worked on the discipline “Teaching Practice in Science and Biology”, which is explicitly based on counter-hegemonic authors and intentionally planned to promote critical thinking and problematize the educational reality. We have as a premise that emancipatory education processes do not happen 'naturally', but consciously — theoretically and methodologically — and in the exercise of praxis. It was investigated how the teaching processes occurred in the experience of the discipline. The results pointed to the existence of dialogic, emancipatory, humanizing and sensitizing processes that enhanced critical thinking. |
id |
UNISUL-4_bc4d84086d8469653a9b3647e211e532 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19977 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIAEducação EmancipatóriaHumanização e SensibilizaçãoPrática no Ensino de Ciências e BiologiaDocumentação PedagógicaAnálise DocumentalEducación EmancipadoraHumanización y SensibilizaciónPráctica en Enseñanza de Ciencias y BiologíaDocumentación PedagógicaAnálisis de documentosEmancipatory Education Document Analysis Pedagogical DocumentationPractice in Teaching Science and BiologyHumanization and SensitizationThis article aims to share the results of the analysis of part of the documentary collection of a Research Group that promoted the interface between the promotion of Critical Thinking and Science Education in the training of Science and Biology teachers in an interior municipality in the south of the country. . Between 2017 and 2022, the GP worked on the discipline “Teaching Practice in Science and Biology”, which is explicitly based on counter-hegemonic authors and intentionally planned to promote critical thinking and problematize the educational reality. We have as a premise that emancipatory education processes do not happen 'naturally', but consciously — theoretically and methodologically — and in the exercise of praxis. It was investigated how the teaching processes occurred in the experience of the discipline. The results pointed to the existence of dialogic, emancipatory, humanizing and sensitizing processes that enhanced critical thinking.Este artículo tiene como objetivo compartir los resultados del análisis de parte del acervo documental de un Grupo de Investigación que impulsó la interfaz entre la promoción del Pensamiento Crítico y la Educación Científica en la formación de profesores de Ciencias y Biología en un municipio del interior del sur del país. país. . Entre 2017 y 2022, el PG trabajó en la disciplina “Práctica Docente en Ciencias y Biología”, la cual se fundamenta explícitamente en autores contrahegemónicos e intencionalmente planificada para promover el pensamiento crítico y problematizar la realidad educativa. Tenemos como premisa que los procesos de educación emancipadora no ocurren 'naturalmente', sino conscientemente —teórica y metodológicamente— y en el ejercicio de la praxis. Se investigó cómo ocurrieron los procesos de enseñanza en la experiencia de la disciplina. Los resultados apuntaron para la existencia de procesos dialógicos, emancipadores, humanizadores y sensibilizadores que potenciaron el pensamiento crítico.Este artigo objetiva socializar resultados da análise de parte do acervo documental de um Grupo de Pesquisa que promoveu a interface entre a promoção do Pensamento Crítico e a Educação em Ciências na formação de professores/as de Ciências e Biologia de um município interiorano do Sul do país. Entre 2017 e 2022, o GP atuou na disciplina “Prática de Ensino em Ciências e Biologia”, a qual é pautada, explicitamente, em autores contra hegemônicos e planejada intencionalmente para a promoção do pensamento crítico e a problematização da realidade educacional. Temos como premissa que processos de educação emancipatória não acontecem ‘naturalmente’, mas, sim, de forma consciente — teórico-metodologicamente — e no exercício da práxis. Investigou-se como ocorreram os processos de ensino na vivência da disciplina. Os resultados apontaram para a existência de processos dialógicos, emancipatórios, humanizadores e sensibilizadores que potencializaram o pensamento crítico.Universidade do Sul de Santa Catarina2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/1997710.59306/poiesis.v17e31202397-121Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 97-1212179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977/13484Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDa Ré Alves, GabrielBRIZOLA YARED, YALIN2023-07-24T18:23:57Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/19977Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2023-07-24T18:23:57Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
title |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
spellingShingle |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA Da Ré Alves, Gabriel Educação Emancipatória Humanização e Sensibilização Prática no Ensino de Ciências e Biologia Documentação Pedagógica Análise Documental Educación Emancipadora Humanización y Sensibilización Práctica en Enseñanza de Ciencias y Biología Documentación Pedagógica Análisis de documentos Emancipatory Education Document Analysis Pedagogical Documentation Practice in Teaching Science and Biology Humanization and Sensitization |
title_short |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
title_full |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
title_fullStr |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
title_full_unstemmed |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
title_sort |
FORMAÇÃO DE PROFESSORES(AS) DE CIÊNCIAS E BIOLOGIA A SERVIÇO DA EDUCAÇÃO EMANCIPATÓRIA |
author |
Da Ré Alves, Gabriel |
author_facet |
Da Ré Alves, Gabriel BRIZOLA YARED, YALIN |
author_role |
author |
author2 |
BRIZOLA YARED, YALIN |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Da Ré Alves, Gabriel BRIZOLA YARED, YALIN |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Emancipatória Humanização e Sensibilização Prática no Ensino de Ciências e Biologia Documentação Pedagógica Análise Documental Educación Emancipadora Humanización y Sensibilización Práctica en Enseñanza de Ciencias y Biología Documentación Pedagógica Análisis de documentos Emancipatory Education Document Analysis Pedagogical Documentation Practice in Teaching Science and Biology Humanization and Sensitization |
topic |
Educação Emancipatória Humanização e Sensibilização Prática no Ensino de Ciências e Biologia Documentação Pedagógica Análise Documental Educación Emancipadora Humanización y Sensibilización Práctica en Enseñanza de Ciencias y Biología Documentación Pedagógica Análisis de documentos Emancipatory Education Document Analysis Pedagogical Documentation Practice in Teaching Science and Biology Humanization and Sensitization |
description |
This article aims to share the results of the analysis of part of the documentary collection of a Research Group that promoted the interface between the promotion of Critical Thinking and Science Education in the training of Science and Biology teachers in an interior municipality in the south of the country. . Between 2017 and 2022, the GP worked on the discipline “Teaching Practice in Science and Biology”, which is explicitly based on counter-hegemonic authors and intentionally planned to promote critical thinking and problematize the educational reality. We have as a premise that emancipatory education processes do not happen 'naturally', but consciously — theoretically and methodologically — and in the exercise of praxis. It was investigated how the teaching processes occurred in the experience of the discipline. The results pointed to the existence of dialogic, emancipatory, humanizing and sensitizing processes that enhanced critical thinking. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977 10.59306/poiesis.v17e31202397-121 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977 |
identifier_str_mv |
10.59306/poiesis.v17e31202397-121 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/19977/13484 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 17 n. 31 (2023); 97-121 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749407592448 |